صفحه اصلی > پیش‌نمایش و نقد و بررسی : همه چیز درباره بازی Ghost of Yotei

همه چیز درباره بازی Ghost of Yotei

معرفی بازی Ghost of Yotei بدون شک نقطه اوج رویداد State of Play توی ماه سپتامبر بود و هواداران قطعاً انتظار نداشتن که دنباله مورد انتظار Ghost of Tsushima توی این رویداد پخش ظاهر بشه.
به‌هرحال بازی Ghost of Tsushima زمانی که توی سال ۲۰۲۰ منتشر شد، پرفروش‌ترین IP جدید سونی به حساب میومد. این بازی حتی تبدیل به پرفروش‌ترین بازی استودیو Sucker Punch هم شد و تا به امروز بیش از ۱۳ میلیون نسخه از اون به فروش رسیده. موفقیت این بازی به حدی بود که سونی فوراً پروژه ساخت یه اقتباس سینمایی ازش رو شروع کرد که کارگردانی اون بر عهده چد استاهلسکی (Chad Stahelski)، کارگردان سری جان ویک بود.
معمولاً فاش کردن اخبار بازی‌های مهم سونی از استودیوهای داخلی برای رویدادهای PlayStation Showcase نگه داشته می‌شه، ولی هواداران در این مورد به هیچ‌وجه ناراضی نیستن. در واقع، خیلی‌ها از همین حالا بی‌صبرانه منتظر اطلاعات بیشتری درباره بازی Ghost of Yotei هم هستن.


خوشبختانه، استودیوی Sucker Punch توی یه مصاحبه با نیویورک تایمز چند جزئیات کوچیک درباره این دنباله بازی رو به اشتراک گذاشت. طبق گفته جیسون کانل (Jason Connell) کارگردان بازی یکی از تغییرات این نسخه نسبت به Ghost of Tsushima، کاهش حالت تکراری دنیای اپن ورلد (دنیای باز) بازی خواهد بود. کانل در این مورد گفت: «یکی از چالش‌هایی که توی ساخت بازی‌های دنیای باز باهاش روبرو می‌شیم، طبیعت تکراری و انجام کارهای مشابه به‌دفعات زیاده. ما خواستیم که توی این مسئله تعادل برقرار کنیم و تجربه‌های منحصربه‌فردتری رو در اختیار کاربر قرار بدیم.»
در واقع، می‌شه گفت که بزرگ‌ترین ضعف Ghost of Tsushima، تکراری بودنش بود؛ در حالی که گرافیک خیره‌کننده و داستان و شخصیت‌های به یادماندنی از نقاط قوت بازی بودن. این مشکل البته توی خیلی از بازی‌های دنیای باز دیگه هم دیده می‌شه، بنابراین اگه استودیو Sucker Punch بتونه واقعاً توی این زمینه بهینه‌سازی‌هایی ایجاد کنه، بازی Ghost of Yotei می‌تونه از خیلی از بازی‌های هم‌رده‌ش بالاتر قرار بگیره.

جالب اینجاست که توسعه‌دهنده‌ها هم اشاره کردن که داستان این بازی روایتگر انتقامی از دید شخصیت اصلی بازی یعنی Atsu خواهد بود. این شخصیت رو اریکا ایشی (Erika Ishii) صداگذاری کرده که یکی از صداپیشه‌های زن اصلی بازی Dragon Age: The Veilguard بوده و قبلاً روی بازی‌های بزرگی مثل Apex Legends و Destiny 2 هم کار کرده.
توی این بازی گیمرها حتی کنترل بیشتری روی داستان Atsu دارن که ممکنه به‌ عنوان نشانه‌ای برای وجود انتخاب‌های داستانی در لحظات خاصی از بازی تعبیر بشه. در نهایت، متوجه شدیم که سلاح‌های گرم هم به‌عنوان تجهیزات قابل استفاده توی این بازی وجود دارن که منطقیه، چون وقایع بازی Ghost of Yotei توی سال ۱۶۰۳ اتفاق می‌افته، یعنی بیش از ۳۰۰ سال بعد از وقایع بازی Ghost of Tsushima.

بررسی تریلر Ghost of Yote

توی دنیای شگفت‌انگیز بازی‌های ویدیویی، کم‌تر عنوانی تونسته به اندازه سری Ghost of Tsushima تخیل و کنجکاوی بازیکن‌ها رو جذب خودش کنه. انتشار تریلر جدید بازی Ghost of Yote هم موجی از هیجان رو بین هوادارها و منتقدها ایجاد کرده و نوید فصل جدیدی رو برای این حماسه افسانه‌ای به هوادارها می‌ده. استودیوی سازنده این بازی قول داده که داستان‌سرایی بی‌نظیر، گیم‌پلی پیچیده و تصاویر چشم‌نوازی را در اختیار گیمرها قرار بده و انتظارات از این بازی خیلی بالاست. توی ادامه این مطلب به عناصر مختلف تریلر Ghost of Yote رو به صورت عمیق‌تری بررسی و حدس‌ و گمان‌های مختلف رو در مورد این داستان جدید مطرح می‌کنیم.

بازگشت حالت کوروساوا

یکی از برجسته‌ترین عناصر تریلر Ghost of Yote، برگشتن حالت معروف کوروساواست. این حالت که تو بازی اول معرفی شد، به بازیکن‌ها این امکان رو می‌ده که دنیای Tsushima رو با یه فیلتر سیاه و سفید و کنتراست بالا تجربه کنن که مخاطب رو یاد فیلم‌های سامورایی کلاسیک کارگردان افسانه‌ای ژاپن یعنی آکیرا کوروساوا میندازه. اگرچه خود کوروساوا فیلم‌های رنگی هم کارگردانی کرده اما فیلم‌های سیاه و سفیدش اثری موندگار روی علاقه‌مندان به سینما توی سراسر دنیا گذاشته.
برای کسایی که از حالت کوروساوا توی بازی اول لذت بردن، این بازگشت، یه حس نوستالژیک داره. اما تریلر بازی، دنیایی پر از رنگ‌های زنده و شاد رو هم نشون می‌ده که سخت می‌شه ازش گذشت. چه گیمرها انتخاب کنن که خودشون رو توی تصاویر دراماتیک و برجسته حالت کوروساوا غرق کنن یا از طیف رنگ‌های پرجنب‌وجوش بازی لذت ببرن، این قابلیت انتخاب قطعاً تجربه شخصی بهتری رو به گیم‌پلی اضافه می‌کنه.

نگاهی به محیط بازی

داستان Ghost of Yote تقریباً ۳۰۰ سال بعد از اتفاقات اصلی بازی Ghost of Tsushima و توی منطقه‌ای نزدیک به کوه Yotei توی Hokkaido ژاپن روایت می‌شه. از نقطه نظر تاریخی، Hokkaido که اون زمان به اسم Ezo شناخته می‌شد تا حد زیادی از تأثیرات مردم ژاپن بر این منطقه دور بود و مردم Ainu توی این منطقه زندگی می‌کردن. این دوره زمانی با گسترش کند و گاهی پرتنش ژاپن به سمت سرزمین‌های شمالی همراه بوده که در نهایت به استعمار کامل Hokkaido و تبدیل اون به بخشی از ژاپن مدرن ختم می‌شه.
صحنه‌های تریلر از میدون‌های نبرد و روایت‌های موجود نشون می‌ده که این سرزمین‌های جدید پر از خطرات مختلف هستن؛ یعنی شما هم از طرف حیات وحش و هم از طرف جنگ‌هایی که توی این منطقه در حال وقوعه تهدید می‌شید. این پس‌زمینه تاریخی نه تنها نوید یه روایت تاریخی جذاب رو می‌ده، بلکه بازیکن‌ها رو با یه محیط بکر و ناشناخته آشنا می‌کنه که پر از پتانسیل ماجراجویی و اکتشافه.

قهرمان و داستان

شخصیت اصلی یعنی Atsu به نظر می‌رسه در هاله‌ای از ابهام قرار داره و انگار از همون اول بازی گاو پیشونی‌ سفیدیه که قراره کشته بشه. این موضوع از روی پوستری که اسمش رو با یه جایزه بزرگ نشون می‌ده هم مشخصه. برخلاف Jin Sakai از بازی اول که یه سامورایی اشراف‌زاده بود، به نظر می‌رسه Atsu یه شخصیت سرسخت‌تر و شاید از لحاظ اخلاقی مبهم‌تر باشه.
تریلر به ارتباط عمیق Atsu با طبیعت اشاره می‌کنه؛ این موضوع با استفاده از نمادهای تکرارشونده یه گرگ که به نظر می‌رسه شریک مهمی تو سفر این کاراکتره هم نشون داده می‌شه. این پیوند با طبیعت همراه با شخصیت تک‌روی Atsu، داستانی رو تداعی می‌کنه که ریشه‌هاش توی بقا، انتقام و مبارزه برای عدالته. این‌جاست پیچیدگی شخصیت Atsu و ارتباطش با عناصر نمادین مختلف مثل مار و عنکبوت بیشتر مشخص می‌شه که می‌تونه اشاره به موضوعات عمیق‌تری مثل خیانت و دینامیک‌های قدرت پیچیده داشته باشه.

نقش محوری کوه Yotei

کوه Yotei فقط یک پس‌زمینه توی Ghost of Yote نیست؛ حضور باشکوه این کوه توی تریلر نشون می‌ده که نقشی اساسی توی روایت و مکانیک‌های اکتشاف بازی ایفا می‌کنه. تصاویر زیبا و دقیق این کوه که به دست تیم توسعه‌دهنده بازسازی شدن، حالت جدیدی از تمرکز رو ارائه می‌کنن که در تضاد با مناظر متنوع Tsushima قرار داره.
توی بازی اصلی، عناصر جغرافیایی نقش مهمی توی تجربه داشتن و بازیکن‌ها رو توی داستان و مأموریت‌ها هدایت می‌کردن. این‌جا کوه Yotei ممکنه تاثیری مشابه و شاید حتی عمیق‌تر روی سفر بازیکن داشته باشه؛ این کوه در واقع یه نماد، یه چالش و یه شاهد خاموش برای داستان در حال وقوعه.

همراه گرگ و حیات وحش

یکی از نکات برجسته تریلر همون گرگ خون‌آلودیه که از یه دشمن به یه همراه بالقوه برای Atsu تبدیل می‌شه. این موضوع قابلیت‌های جدیدی برای گیم‌پلی ایجاد می‌کنه تا جایی که شاید این گرگ بتونه توی مبارزه، اکتشاف یا حتی توی ردیابی دشمنان به کمک شما بیاد. تیم توسعه‌دهنده توی مصاحبه‌ای که با New York Times انجام داد به خطرات ناشی از حیات وحش محلی از جمله خرس‌ها اشاره شده. چیزهای جدیدی که به بازی اومده در واقع برخوردهای داینامیکی رو به همراه داره و یه لایه واقع‌گرایی و غیرقابل‌پیش‌بینی رو به بازی اضافه می‌کنه. این موضوع یادآور بازی‌های بقاست که محیط اون‌ها هم به‌اندازه‌ سربازان دشمن، یه تهدید محسوب می‌شه.

الهام‌ از تاریخ و فرهنگ پاپ

دوره زمانی Ghost of Yote با دوران تاریخی سریال Shogun هم‌خوانی داره، که توی سال‌های آخر Tokugawa Shogunate جریان داشت. ژاپن توی این دوران پر از ناآرامی‌های مدنی و درگیری‌ بود که خیلی‌ها رو در جستجوی امنیت، مجبور به مهاجرت به شمال کشور کرد. این زمینه تاریخی، عمق بیشتری به روایت بازی می‌ده و ارتباطاتی بین قضایای پیچیده سریال Shogun و درگیری‌های بازی ایجاد می‌کنه. علاوه بر این، مقایسه گسترش کنترل کشور ژاپن به سرزمین‌های Ainu و مبارزه Jin علیه حمله مغول‌ها، زمینه‌ای غنی رو برای داستان‌پردازی فراهم می‌کنه. این موضوع باعث می‌شه که نقش‌های استعمارگر و مستعمره خیلی خوب بررسی بشه.

مکانیک‌ها و سلاح‌های جدید

یکی از هیجان‌انگیزترین چیزهایی که توی تریلر وعده داده شده، معرفی سلاح‌ها و مکانیک‌های جدید بود. در حالی که Jin Sakai فقط به شمشیر و چند سلاح دوربرد محدود بود، به نظر می‌رسه که Atsu به مجموعه‌‌‌ای بزرگ‌تر از سلاح‌ها دسترسی داره؛ مثل kusarigama (داس زنجیری) و سلاح‌های گرم مثل تفنگ. استفاده از این سلاح‌ها نه تنها استراتژی‌هایی جدید توی مبارزات ارائه می‌ده، بلکه با توسعه تاریخی و پذیرش این ابزارها توی کشور ژاپن هم هم‌خوانی داره. تریلر همچنین به نوعی گیم‌پلی مبتنی بر موسیقی یا ساز هم اشاره می‌کنه توی اون از shamisen (یه ساز سنتی ژاپنی شبیه به بانجو) اشاره می‌کنه. این بخش ممکنه مکانیک محبوب فلوت از Tsushima رو برگردونه و لحظات آرامش‌بخشی رو توی هرج و مرج بازی برای گیمرها فراهم کنه.

جلوه‌های بصری و زیبایی‌شناختی

تریلر Ghost of Yote نه تنها داستان جذاب و شخصیت‌های پیچیده‌ای رو معرفی می‌کنه بلکه زیبایی بصری بازی رو هم به نمایش می‌ذاره. به نظر می‌رسه این بازی در مقایسه با Ghost of Tsushima، کمی نقاشی‌گونه‌تر و شاید استایلایز شده. این موضوع می‌تونه به قدرت بالای پلی استیشن ۵ مربوط باشه که امکان نمایش جزئیات و رندرهای زنده‌تر از محیط رو فراهم می‌کنه.
یکی از نکات برجسته توی تریلر بازی، نمایش شفق قطبی که توی Hokkaido می‌شه اون رو دید و زیبایی عرفانی خاصی رو به مناظر خیره‌کننده بازی اضافه می‌کنه. رنگ‌های خاص و به طور ویژه استفاده از رنگ زرد به تم‌های بازی پیوند خورده و شاید به مفهوم‌های سمبولیک عمیق‌تری مثل خیانت و اهمیت اون توی فرهنگ ژاپن اشاره داره.

معنای اسامی

یکی از نکات جالبی که توی تریلر بازی به چشم می‌خوره، نوشته‌ ژاپنی روی کمربند پارچه‌ای Atsu بود که به عنکبوت ترجمه می‌شه. این موضوع به همراه نمادهای حیوانات دیگه مثل مار و گرگ، گمانه‌زنی‌هایی رو به وجود آورده که در مورد وجود یه گروه یا فرقه‌ دوست یا دشمنه که Atsu ممکنه عضو اون باشه یا باهاشون در حال مبارزه‌ست. این جزئیات، لایه‌ای از ابهام رو در مورد ربط این نمادها به داستان و قهرمان بازی اضافه می‌کنه و شاید عناصر مختلف گیم‌پلی مثل سبک‌های مختلف مبارزه رو هم ارائه بده؛ که درست شبیه چیزیه که توی بازی اول هم دیدیم.

میراث و آینده سری بازی‌ها

در حالی که طرفدارهای بازی با اشتیاق منتظر عرضه اون تا سال آینده هستن، تریلر Ghost of Yote نشون داده که این بازی نه تنها دنباله‌ای از بازی قبلیه، بلکه به بهترین شکل ممکن دنیای خلق‌شده توسط استودیو Sucker Punch Productions رو ادامه می‌ده. اگرچه بازی اول با مبارزات جذاب، تصاویر خیره‌کننده و داستان غنی، استاندارد بالایی رو تعیین کرده، بازی Ghost of Yote به نظر می‌رسه که قصد داره این مرزها رو حتی بیشتر هم جابه‌جا کنه. پیچیدگی‌های کاراکتر قهرمان جدید، زمینه تاریخی غنی، معرفی مکانیک‌های جدید گیم‌پلی و زیبایی‌های بصری خیره‌کننده به طور کلی هیجان رو برای این بازی بالا می‌برن. چه با روایت گرگ تنها، چه کوه باشکوه Yotei یا سلاح‌های جدید، این بازی وعده یک سفر چالش‌برانگیز و در عین حال پرمغز رو به همه گیمرها داده.
در حالی که طرفدارها و منتقدین بازی، هر فریم از تریلر رو تحلیل می‌کنن، گفتگو درباره بازی Ghost of Yote بدون شک یه چیز ادامه داره. تعادل بین تمرکز بر واقعیت‌های تاریخی و گیم‌پلی جذاب، تعامل فرهنگ و روایت و زیبایی خالص دنیای بازی، نشون‌دهنده اینه که Ghost of Yote نه تنها به اندازه‌ بازی قبلی موفق می‌شه بلکه شاید از اون بازی هم فراتر بره و جایگاهش رو توی تاریخ بازی‌های ویدئویی محکم کنه.

محمد قربانی

پست های مرتبط

بررسی بازی Metaphor: ReFantazio و نگاهی همه جانبه به گیم‌پلی

وقتی بچه‌ بودیم، بهمون می‌گفتن که دو موضوع رو بهتره توی مکالمات…

بررسی بازی Silent Hill 2 Remake

با این‌که تازگی‌ها پروژه‌های موفق زیادی توی بازسازی بازی‌های ترسناک کلاسیک داشتیم،…

نقد و بررسی اکسپنشن پک Destiny 2: The Final Shape

توسعه‌دهنده: Bungieناشر: Bungieکارگردان‌ها: جو بلک‌برن و تاسیون گرینپلتفرم: بازی PS5، PS4، ایکس…

دیدگاهتان را بنویسید