هیدئو کوجیما و فلش USB؛ یه وصیتنامه پر از ایدههای بازی

هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)، بازیساز معروف ژاپنی، یه فلش USB درست کرده که پر از ایدههای بازیه و قراره بعد از مرگش ازش استفاده بشه. کوجیما این موضوع رو توی مصاحبهای با مجله اِج (Edge Magazine) مطرح کرده. به گفته خودش، این فلش یه جورایی مثل وصیتنامهست و امیدواره که کارمندهای استودیوی کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) بعد از رفتنش بتونن همچنان از این ایدهها الهام بگیرن و بازی بسازن.
البته این قضیه از زمان همهگیری کرونا شروع شد. کوجیما در این مورد به مجله اِج گفته:
«قبل از پاندمی اصلاً حس نمیکردیم که داریم پیر میشیم. فکر میکردیم تا ابد میتونیم بازی بسازیم.»
الان کوجیما ۶۱ سالشه ولی اگه با بازیسازهای مطرح دیگه مثل شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto) ۷۲ ساله یا سید مایر (Sid Meier) ۷۱ ساله مقایسه کنیم، هنوز جوان به حساب میاد.
ده سال فرصت برای خلاقیت بیشتر
البته کوجیما فعلاً قصد نداره از دنیا بره، ولی طبق گفته خودش زمان زیادی برای ساخت بازی به صورت فعال نداره و فکر میکنه تا حدود ۱۰ سال دیگه از انرژی خلاقانهش کاسته بشه. به خاطر همین، ایده فلش USB رو عملی کرده که کوجیما پروداکشنز بعد از بازنشستگی یا حتی از دنیا رفتنش، همچنان بتونه فعالیت بازیسازی رو ادامه بده. کوجیما در این مورد میگه:
«نگرانی من اینه که بعد از من، کوجیما پروداکشنز فقط بازیهای قدیمی رو مدیریت کنه.»
ایدههای عجیب و متفاوت توی فلش
دقیقاً نمیدونیم چه ایدههایی توی این فلش USB ذخیره شده ولی هیدئو کوجیما اخیراً چند تا ایده جالب درباره مفهوم زمان مطرح کرده. مثلاً یه ایدهش درباره حافظهست؛ توی این بازی اگه شما یه مدت طولانی بازی نکنین، شخصیت اصلی کمکم اطلاعات و مهارتهاش رو فراموش میکنه. یه ایده دیگه درباره یه بازیه که تمام زندگی یه آدم رو در بر میگیره. یه ایده دیگه هم اینه که بازیکن همزمان با دنیای واقعی، توی بازی هم نوشیدنی یا پنیر تولید کنه.
کوجیما حتی میخواسته توی بازی دث استرندینگ ۲ (Death Stranding 2) مکانیکی رو بذاره که ریش سم (Sam) به مرور زمان بلند بشه، ولی چون نورمن ریدس (Norman Reedus) یه بازیگر مطرحه، این ایده رو کنار گذاشته که قیافهش به هم نریزه.