بایوشاک ۴ (BioShock 4) حدود ۶ سال پیش برای اولین بار معرفی شد، اما از اون موقع تا حالا، خبرهای زیادی ازش منتشر نشده. با این حال، خبر جدیدی که اخیراً توی آگوست ۲۰۲۵ بیرون اومده، نشون میده که کل داستان بازی قراره از نو نوشته بشه.
با وجود همه این مشکلات، علاقه گیمرها به نسخه جدید این مجموعه نقشآفرینی و آیندهگرایانه هنوز به قوت خودش باقیه.
روند پرحاشیه توسعه بایوشاک ۴
اولین بار توی سال ۲۰۱۹، 2K بازی رو معرفی کرد. همزمان با اون هم استودیوی جدید 2K یعنی کلاود چمبر (Cloud Chamber) تشکیل شد که توسعه بازی رو به عهده گرفت. توی این استودیو، افراد باتجربهای هستن که قبلاً روی نسخههای قبلی بایوشاک هم کار کردن؛ مثل هاگی دلا پلنت (Hoagy de la Plante)، اسکات سینکلر (Scott Sinclair) و جاناتان پلینگ (Jonathan Pelling). البته تا امروز عنوان رسمی بازی مشخص نشده، ولی هنوز به شدت مورد انتظار طرفدارهاست.
با این حال، طبق گزارش بلومبرگ، بازی توی بررسی داخلی 2K عملکرد خوبی نداشته و همین باعث شده که کِلی گیلمور (Kelley Gilmore)، رئیس قبلی استودیو، کنار گذاشته بشه و دلا پلنت هم به بخش نشر 2K منتقل بشه. حالا استودیو داره تلاش میکنه که بازی رو دوباره بازنویسی کنه.
البته 2K توی یه بیانیه رسمی اعلام کرد: «ما سخت داریم کار میکنیم که بهترین آینده ممکن رو برای بایوشاک بسازیم. الان بازی ما خوبه، ولی هدفمون خلق یه بازی فوقالعادهست. داریم از نزدیک با مدیریت جدید کار میکنیم که این مسیر مشخص بشه.»
تاریخ انتشار هنوز مشخص نیست
هنوز هیچ تاریخ انتشار دقیقی برای بازی اعلام نشده و معلوم نیست دقیقاً قراره کی منتشر بشه. البته بازی قطعاً هنوز در حال ساخته. سال ۲۰۲۴، جف اسپونهاور (Jeff Spoonhower)، طراح ارشد سینمایی بازی، توی لینکدین اعلام کرد: «تیم بایوشاک توی استودیوی کلاود چمبر داره بزرگتر میشه!» که نشون میده توسعه همچنان ادامه داره، هر چند تغییرات داستانی احتمالاً انتشار بازی رو عقب انداخته.
بایوشاک ۴ احتمالاً یه بازی جهانبازه
اطلاعات رسمی زیادی درباره محیط نسخه چهارم بازی نداریم؛ ولی یه آگهی استخدامی که کلاود چمبر توی سال ۲۰۲۱ منتشر کرد، احتمالاً نشون میده که این بازی قراره جهانباز باشه. آگهی برای استخدام نویسنده ارشد بود که بتونه «داستانهای عمیق و شخصیتمحور را در یک محیط جهانباز روایت کند».
قبلاً بایوشاک اول و دوم ما رو به دنیای زیر آب رپچر (Rapture) بردن و بایوشاک اینفینیت (BioShock Infinite) به شهر شناور توی آسمون. حالا همه کنجکاون که بایوشاک ۴ قراره ما رو به کجا ببره و یه جهانباز از این سری چه شکلی میتونه باشه.
گیمپلی و سبک بازی
به گفته رئیس 2K یعنی دیوید ایسمایلر (David Ismailer)، قراره گیمپلی بایوشاک ۴ به سبک همیشگی این مجموعه، یعنی شوتر اولشخص باشه. البته این مربوط به اعلام رسمی ۲۰۱۹ بود و ممکنه با گذشت زمان، تغییراتی هم اتفاق افتاده باشه. هنوز باید منتظر اطلاعات جدیدتری باشیم.
داستان و فضای متفاوت
با توجه به صحبتهای گیلمور، داستان بازی قراره دنیایی رو نشون بده که هنوز کشف نشده و مرزهای جدیدی رو توی داستانگویی بازیهای ویدیویی رد میکنه. به گفته گیلمور: «بایوشاک نشون داد که یه روایت جذاب و یه دنیای عمیق چه تاثیر فوقالعادهای روی تجربه بازیکنها داره. توی بازی جدید هم همین هدفمون همینه.»
شایعات و افشاگریها درباره بایوشاک ۴
چند ساله که شایعات مختلفی در مورد مکان و اسم احتمالی بازی جدید شنیده میشه. مثلاً کالین موریارتی (Colin Moriarty) توی سال ۲۰۲۱ گفت که احتمالاً این بازی توی یه شهر خیالی به اسم بوریالیس (Borealis) توی قطب جنوب و دهه ۶۰ میلادی اتفاق میافته. همچنین یه کاربر توییتر هم ادعا کرد اسم بازی احتمالاً بایوشاک آیزولیشن (BioShock Isolation) باشه و توی یه ویرانشهر ایزوله جریان داشته باشه.
توی ماه جولای ۲۰۲۴ هم تصویری از بازی لو رفت که یه برج رو با یه اسلحه جدید به نام ریکوشه شاتگان (Ricochet Shotgun) نشون میداد. البته این تصویر هیچوقت به صورت رسمی تایید نشده.
ولی الان که توی آگوست ۲۰۲۵ هستیم، همه چیز دوباره در حال تغییر اساسیه و مشخص نیست که این اطلاعات هنوز هم درست باشن یا نه.
موتور گرافیکی بایوشاک ۴: احتمالاً آنریل انجین ۵
طبق یه آگهی استخدامی دیگه که سال ۲۰۲۱ منتشر شده بود، به نظر میرسه که استودیوی کلاود چمبر داره از موتور گرافیکی آنریل انجین ۵ برای ساخت بایوشاک ۴ استفاده میکنه. با توجه به این موضوع، انتظار گرافیک خیرهکننده و نسل جدیدی از بایوشاک جدید کاملاً منطقیه.
گیلمور هم توی یه مصاحبه سال ۲۰۱۹ گفته بود: «یکی از بهترین چیزهایی که توی صنعت ما وجود داره، پیشرفت تکنولوژیه که همیشه فرصتهای جدیدی برای خلق تجربههای جذابتر به ما میده.»
هنوز هیچ اطلاعات رسمی درباره پلتفرمها منتشر نشده، ولی قطعاً باید منتظر یه تجربه جدید و چشمگیر باشیم.