فالوت ۵ قراره بازی بزرگ بعدی شرکت بتسدا (Bethesda) باشه که بعد از الدر اسکرولز ۶ (The Elder Scrolls 6) عرضه میشه، ولی فعلاً اطلاعات زیادی ازش نداریم.
نسخه پنجم بازی قراره جایی در آینده اتفاق بیفته. اولین اشاره به این بازی جدید برمیگرده به سال ۲۰۲۱. همون موقع مشخص شد که تاد هاوارد (Todd Howard)، مدیر استودیو، یه سند تکصفحهای برای ایده اولیه نسخه بعدی این سری پسا آخرالزمانی نوشته. هنوز معلوم نیست چی توی این سند بوده و چون بتسدا برنامه داره بعد از ساخت دنباله پرطرفدار الدر اسکرولز یعنی الدر اسکرولز ۶ روی این ماجراجویی پر از اشعه رادیواکتیو کار کنه، جهتگیری بازی جدید همچنان پر از رمز و رازه.
میشه گفت هنوز راهی طولانی مونده تا یکی از بزرگترین بازیهای آینده بتسدا منتشر بشه. هاوارد قبلاً گفته که استودیو فعلاً چیزی برای گفتن درباره شکل و شمایل فالوت ۵ نداره، ولی یه سری نکات جالب کوچیک گفته که ما اینجا جمعشون کردیم؛ از جمله اینکه کمی به مسیر کلی محیط بازی اشاره کرده.
هر چند قراره مدتها خبری از فالوت جدید نباشه و هنوز هم منتظر الدر اسکرولز بعدی هستیم، ولی میتونیم با بازیهای دیگه بتسدا تا اون موقع سرگرم بشیم. امسال الدر اسکرولز ۴: آبلیویون ریمستر (The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered) منتشر شد. همینطور سال ۲۰۲۴ نسخه ارتقای نسل جدید فالوت برای PS5 و ایکسباکس سری X/S اومد و ماد فالوت: لندن (Fallout: London) هم عرضه شد.
با در نظر گرفتن سرنخهای کوچیکی که توی مصاحبههای هاوارد پیدا میشه، بیاید همه چیزهایی که الان میدونیم و چیزهایی که دوست داریم توی بازی ببینیم رو بررسی کنیم.
تاریخ احتمالی انتشار فالوت ۵
بعیده به این زودیها تاریخ انتشار بازی بعدی اعلام بشه ولی حالا که تایید شده میتونیم حدس بزنیم کی ممکنه بیاد. الان همه نشونهها میگن در زودترین حالت باید سال ۲۰۳۰ منتظرش باشیم.
الان بتسدا بیشتر روی الدر اسکرولز ۶ تمرکز داره. این بعد از انتشار ناگهانی آبلیویون ریمستر ۲۲ آوریل ۲۰۲۵ اتفاق افتاد که با همکاری استودیو ویرچوئوس (Virtuos Studios) ساخته شد.
هاوارد توی یه مصاحبه سال ۲۰۲۴ با ورایتی (Variety) گفت ساخت یه فالوت جدید حدود ۵ سال طول میکشه: «ساخت بازیها حدود ۵ سال طول میکشه. الان برای بازیهای آینده این سری برنامه داریم، ولی فعلاً چیزی برای گفتن نداریم. ما همیشه در حال برنامهریزی هستیم.»
با این حساب، چون الدر اسکرولز ۶ (با خوشبینی زیاد) قراره سال ۲۰۲۶ کامل بشه، احتمالاً فالوت ۵ تا قبل از سال ۲۰۳۰ منتشر نمیشه. هر چند این خیلی دیر به نظر میاد ولی توی این مدت، فرصت داریم که بهترین نسخههای فالوت رو دوباره بازی کنیم و برای نسخه جدید آماده بشیم.
پلتفرمهای احتمالی
بازیهای قبلی فالوت برای پیسی، ایکسباکس و پلیاستیشن عرضه شدن. فالوت ۴ حتی نسخه واقعیت مجازی برای اچتیسی وایو (HTC Vive)، ویندوز میکست ریالیتی (Windows Mixed Reality) و ولو ایندکس (Valve Index) هم داشت.
اینکه این پشتیبانی گسترده برای فالوت ۵ هم باشه یا نه، هنوز معلوم نیست. ولی به احتمال زیاد مسیر بازیهای اخیر بتسدا مثل استارفیلد (Starfield) و الدر اسکرولز ۶ رو میره. یعنی احتمالاً اول روی گیمپس، ایکسباکس سری ایکس و پیسی منتشر میشه.
روند ساخت
اواخر ۲۰۲۱، هاوارد گفت که یه «سند تکصفحهای» برای بازی بعدی فالوت دارن، ولی هنوز تا شروع کاملش فاصله زیاده. همین باعث شد طرفدارها درباره محیط، داستان و ویژگیهای گیمپلی حدسهایی بزنن.
هاوارد توی مصاحبه با آیجیان (IGN) توی E3 سال ۲۰۲۲ گفت: «بله، الدر اسکرولز ۶ توی مرحله پیشتولیده و بعدش فالوت رو میسازیم، پس برنامههامون تا مدتها پره. پروژههای دیگهای هم داریم که گاهی بهشون سر میزنیم. این بازیها زمانبر هستن. دوست داشتم زودتر منتشر بشن، ولی تلاش میکنیم بهترین باشن.»
از طرف دیگه، جاناتان نولان (Jonathan Nolan)، تهیهکننده سریال فالوت کانال آمازون پرایم، گفته که این سریال شبیه خود فالوت پنجه. البته سریال و بازی ربط داستانی ندارن ولی نولان با هاوارد صحبتهایی داشته. احتمالش هست که داستانهای بازی و سریال هیچوقت همپوشانی نداشته باشن. این یعنی فالوت ۵ احتمالاً سراغ موضوعات و داستانهای فصل دوم سریال نمیره.
جالب اینجاست که گفته میشه هاوارد جلوی استفاده از بعضی ایدههای بازی توی سریال رو گرفته، ولی تهیهکنندگان سریال این ایدهها رو مخفی نگه داشتن.
مکان احتمالی فالوت ۵
نمیدونیم بازی دقیقاً کجا جریان داره چون هنوز خیلی زوده. ولی هاوارد گفته که فالوت بعدی و نسخههای بعدی بیشتر توی آمریکا خواهند بود. نسخههای قبلی ما رو به شهرهای پسا آخرالزمانی آمریکا بردن؛ از بوستون توی فالوت ۴ تا واشنگتن توی فالوت ۳.
هاوارد توی مصاحبه با «کایندا فانی» (Kinda Funny) گفته: «نظر من اینه که بخشی از حالوهوای فالوت به همون فضای سادهلوحانه آمریکایی گره خورده. فعلاً برنامهمون اینه که بیشتر داستان رو توی آمریکا نگه داریم.»
هرچند سری فالوت مناطق زیادی از آمریکا رو نشون داده، ولی همچنان شهرهای زیادی هستن که میشه توی نسخه جدید بهشون پرداخت.
چیزهایی که دوست داریم توی فالوت ۵ ببینیم
۱. بازگشت سیستم کارما
سیستم کارما از فالوت ۱ همراه بازی بوده، ولی توی فالوت ۴ حذف شد. این سیستم باعث میشه انتخابهای شما واقعاً روی دنیا و رفتار مردم اثر بذاره. اگه همه رو بکشید، شهرت بدی پیدا میکنید و مردم باهاتون بد برخورد میکنن. این موضوع باعث میشه حس غوطهور شدن توی بازی بیشتر بشه. بدون کارما، توی فالوت ۴ فقط همتیمیهاتون به انتخابهای شما واکنش نشون میدادن که عمق بازیهای قبلی رو نداشت.
۲. حذف مولتیپلیر کامل و اضافه شدن کوآپ اختیاری
فالوت ۷۶ چیزای خوبی داشت، ولی فالوت همیشه توی تجربه تکنفره قدرتمند بوده. پس با وجود هجوم بازیهای آنلاین، خوبه که فالوت به ریشههاش پایبند بمونه. هاوارد گفته بازی بعدی فالوت احتمالاً تکنفره میمونه، ولی اگه کوآپ اختیاری مثل دارک سولز ۳ هم اضافه بشه عالی میشه.
۳. سیستم ساختوساز بهینهسازیشده
ساخت شهرکها توی فالوت ۴ ویژگی جالبی بود و باعث شد زبالههای اطراف کاربرد پیدا کنن ولی کنترلش گاهی سخت و کُند بود. امیدواریم توی بازی بعدی مکانیکها و رابط کاربری بهتر بشه که راحتتر بشه اونا رو کنترل کرد.
۴. گزینههای گفتوگوی بیشتر
توی فالوت ۴ انتخابهای گفتوگو محدود به ۴ گزینه بودن. این باعث میشد حس کنیم کنترل زیادی روی شخصیت نداریم. انتخابهای بیشتر باعث میشه تجربه نقشآفرینی عمیقتر بشه. با توجه به اینکه استارفیلد به سیستم دیالوگ قدیمی بتسدا برگشته، احتمال داره فالوت ۵ هم همین مسیر رو بره.
۵. محیط کاملاً جدید
همونطور که فالوت ۳ ما رو به واشنگتن دیسی برد، فالوت: نیو وگاس به لاسوگاس و فالوت ۴ به بوستون، امیدواریم فالوت ۵ هم یه محیط جدید و متفاوت نشون بده. مکان جدید حس تازگی میده و دیدنش با سبک آیندهنمای کلاسیک (retro-futuristic) فالوت باید جالب باشه. به نظر میرسه طبق گفتههای هاوارد، مقصد بعدی ما مکان تازهای توی آمریکاست.