کرونوس نیو داون (Cronos: The New Dawn) نشون میده که استودیوی بلوبر تیم (Bloober Team)، بعد از ساخت ریمیک سایلنت هیل ۲ (Silent Hill 2)، حالا دیگه به یه اسم قابلاعتماد در دنیای بازیهای ترسناک تبدیل شده. بعد از موفقیت بزرگ ریمیک سایلنت هیل ۲، بزرگترین سوال ما این بود که آیا این استودیو میتونه با یه بازی کاملاً جدید و اورجینال هم همون جادو رو تکرار کنه یا نه. هرچند که ریمیک سایلنت هیل ۲ یه شاهکار بود، اما از یه نقشه راه بینظیر هم بهره میبرد.
بازی کرونوس نیو داون به این سوال جواب مثبت میده. با اینکه شاید به نقطه اوج بینظیر ریمیک سایلنت هیل ۲ نرسه، اما با یه داستان ترسناک و علمی-تخیلی نفسگیر، جایگاه خودش رو در این ژانر پیدا میکنه. این بازی میتونه هر طرفدار بازیهای ترسناک رو راضی نگه داره، به شرطی که بتونن با مبارزات گاهی بیرحمانه اون کنار بیان.
تریلر رسمی کرونوس نیو داون
ترکیبی از رزیدنت ایول و دد اسپیس
کرونوس نیو داون حس و حالی شبیه به ترکیبی از بازیهای رزیدنت ایول (Resident Evil) و دد اسپیس (Dead Space) داره. بازی به صورت سوم شخص دنبال میشه و شخصیت اصلی، حرکات سنگین و حسابشدهای داره که باعث میشه همیشه حس آسیبپذیری داشته باشین. داستان بازی بین ۱۶ تا ۲۰ ساعت طول میکشه و در هیچ نقطهای آسون نمیشه. تمام ویژگیهای یه بازی ترس و بقای کلاسیک اینجا پیدا میشه؛ از دشمنهای متنوع که هر کدوم تاکتیک خاص خودشون رو میخوان تا مدیریت خیلی محدود آیتمها و مهمات. این بازی به خوبی اون حس رسیدن به اتاق امن بعدی با جون کم رو منتقل میکنه؛ جایی که موسیقی آروم و خاصش، برای چند لحظه کوتاه به شما آرامش میده که دوباره به دل وحشتی که منتظرتونه برگردین.
سفر در زمان و یه دنیای پساآخرالزمانی
داستان کرونوس نیو داون بیشتر در آینده اتفاق میافته؛ دههها بعد از یه پاندمی به اسم «تغییر» (The Change) که بیشتر دنیا رو به هم ریخته. هیولاهای جهشیافتهای به اسم «یتیمها» (orphans) در سرزمینهای متروکه لهستان پرسه میزنن. شما در نقش «مسافر» (The Traveler)، در زمان سفر میکنین و ذهن شخصیتهای کلیدی گذشته رو استخراج میکنین که نقطه شروع این پاندمی پیدا کنید و بفهمین چطور میشه جلوش رو گرفت.
شخصیتپردازی و روایت داستان
تأثیر داستان بازی به خاطر لباس کاراکتر اصلی یه کم ضعیف میشه. این لباس که ترکیبی از یه لباس فضانوردی و غواصی تمام فلزیه، صورت کاراکتر رو همیشه پوشونده. این موضوع، در کنار صدای سرد و تقریباً رباتیکش، باعث میشه که برقراری ارتباط عاطفی باهاش سخت باشه. با این حال، مثل بیشتر داستانهای خوب، تمرکز داستان از مشکلات بزرگ جهانی به روابط بین شخصیتها میرسه و در انتها موفق میشه بار عاطفی بیشتری پیدا کنه.
با اینکه جزئیات روایی داستان گاهی اوقات هدفی رو که میخواد پیدا نمیکنه، اما محیط و دنیای بازی حسابی شما رو درگیر میکنه. داستان بازی ترکیبی از ژانر «بادی هارر» یا وحشت جسمی به سبک کراننبرگی (Cronenbergian) همراه با معماهای ذهنی شبیه به سریال دارک (Dark) کانال نتفلیکس به نظر میرسه. یادداشتهای اختیاری و فایلهای صوتی زیادی در بازی وجود داره که به درک بهتر داستان پیچیده و پر از رمز و راز کرونوس نیو داون کمک میکنه. در کل، دنیاسازی بازی خیلی جالبتر از روایت لحظه به لحظه اونه و شما رو مشتاق میکنه که بیشتر در مورد این دنیای بیمار اطلاعات کسب کنین.
جلوههای بصری ترسناک و بهیادموندنی
یکی از جالبترین طراحیهای بصری بازی، دستگاه دستکشمانندیه که مسافر برای استخراج ذهن افراد ازش استفاده میکنه. شاخکهای فلزی بلند و سیمی، شبیه به دستکش فردی کروگر (Freddy Krueger) فیلم کابوس در خیابان الم به نظر میاد و از بند انگشتهای مسافر بیرون میزنه و درون جمجمه افراد فرو میره. این صحنه واقعاً فراموشنشدنیه و نشون میده که بازیهای قبلی تیم بلوبر هم شاید گیمپلی بهیادموندنی نداشتن، اما همیشه پر از تصاویر ترسناک بودن.
اشارههای ناخودآگاه به یه پاندمی واقعی؟
تیم بلوبر بارها اعلام کرده که این بازی هیچ الهامی از پاندمی کووید-۱۹ نگرفته؛ اما با توجه به یادداشتهایی که در مورد فاصلهگذاری اجتماعی، قرنطینه و تئوریهای توطئه در مورد واکسنها توی بازی پیدا میشه، باور این قضیه سخته. گرچه دیدن اینکه یه تیم لهستانی چطور با یه پاندمی خیالی در دوران شوروی سابق دستوپنجه نرم میکنه، تجربه جالبی رو به وجود میاره.
مبارزات نفسگیر و چالشبرانگیز در کرونوس نیو داون
سیستم مبارزات جاییه که کرونوس نیو داون واقعاً میدرخشه. مسافر به چند نوع اسلحه مجهز شده، اما تقریباً همه اونها با شلیکهای شارژ شده، قدرت بیشتری دارن. این یعنی اون یکی دو ثانیهای که طول میکشه تا شلیک شما شارژ بشه، لحظات خیلی پرتنشی رو ایجاد میکنه. هیولاها موقعی که شما دارین نشونه میگیرین، ثابت نمیایستن. از دست دادن تیرها استرسآوره، چون هم مهمات هدر میره و هم هیولاها بهتون نزدیکتر میشن. حتی بعد از کلی آپگرید کردن اسلحهها، هیچوقت به یه ماشین کشتار تبدیل نمیشین.
درست مثل بازسازی سایلنت هیل ۲، مبارزه همزمان حتی با دو تا از دشمنهای کرونوس نیو داون هم میتونه یه چالش بزرگ برای استقامت، هدفگیری و هوش شما باشه. یکی از ویژگیهای عالی بازی اینه که گلولهها میتونن از چند تا دشمن به صورت همزمان عبور کنن. پس گاهی اوقات میتونین چند تا از یتیمها رو در یه خط قرار بدین و با یه شلیک، همهشون رو از پا دربیارین. سیستم مدیریت آیتمها هم که به شدت یادآور سری رزیدنت ایوله، شما رو مجبور میکنه همیشه حواستون به تعداد گلولهها و فضای محدود کیف باشه.
سیستم ادغام؛ یه مکانیک خلاقانه و ترسناک
چیزی که همه اینها رو به هم گره میزنه، «سیستم ادغام» (merge system) بازیه. جهشیافتهها میتونن بدن کشتهشدههای خودشون رو جذب کنن و به موجودات ترکیبی تبدیل بشن که قابلیتهای بیشتری دارن. برای همین، همیشه باید حواستون باشه که بعد از کشتن یه دشمن، جنازهاش رو بسوزونین که دشمنهای دیگه نتونن ازش استفاده کنن. این سیستم باعث میشه که مبارزات نیاز به توجه و استراتژی بالایی داشته باشن.
سختی بازی؛ گاهی اوقات بیش از حد
با اینکه سختی در یه بازی ترس و بقا لازمه، اما کرونوس نیو داون چند جایی دچار جهشهای ناگهانی سختی میشه که ممکنه شما رو مجبور کنه یه بخش رو بارها و بارها تکرار کنین. این لحظات گاهی اوقات خستهکننده میشن، چون انگار از شما انتظار دارن که بدون هیچ اشتباهی بازی کنین. اگرچه، این لحظات زیاد نیستن و بیشتر مبارزات بازی با وجود بیرحمانه بودن، ناعادلانه نیستن. باس فایتها هم خیلی سختن و معمولاً با کمترین میزان سلامتی اونها رو شکست میدین.
کرونوس نیو داون: ترسناک یا فقط پرتنش؟
کرونوس نیو داون یه بازی پرتنشه، اما نه لزوماً ترسناک. بعضی از دشمنها و خطرات باعث میشن با احتیاط در دنیای بازی قدم بردارین، اما بیشتر حس ترس بازی از تعداد زیاد هیولاها میاد، نه از انتظار کشیدن برای اینکه هیولای بعدی کی و از کجا ظاهر میشه. بازی تلاش میکنه از صداهای محیطی برای ایجاد اتمسفر ترسناک استفاده کنه، اما به اندازه سایلنت هیل ۲ در این کار موفق نیست. در واقع، کرونوس نیو داون بیشتر به رزیدنت ایول یا دد اسپیس شبیه تا سایلنت هیل. با این حال، موسیقی متن عالی بازی با موسیقی متن سنگین، به خوبی با دنیای بازی هماهنگه و بهش شخصیت میده.
جمعبندی
کرونوس نیو داون یه بازی عالیه که نشون میده تیم بلوبر حالا به یه بازیگر قابلاعتماد در ژانر وحشت تبدیل شده. این بازی با سیستم مبارزات چالشبرانگیز و دنیای جذابش، یه تجربه ترسناک و بهیادموندنی رو ارائه میده و جایگاه این استودیو رو به عنوان یکی از بهترینها در این ژانر محکمتر میکنه.