صفحه اصلی > مقاله : فناوری‌های پلی استیشن ۶ فاش شد؛ همکاری سونی و AMD برای نسل بعد گیمینگ

فناوری‌های پلی استیشن ۶ فاش شد؛ همکاری سونی و AMD برای نسل بعد گیمینگ

فناوری‌های پلی استیشن ۶ فاش شد

سونی و AMD به‌ تازگی سه فناوری کلیدی معرفی کردن که انتظار می‌ره در پلی استیشن ۶ و کارت‌های گرافیک آینده‌ی AMD استفاده بشن. مارک سرنی (Mark Cerny) معمار سیستم PS5 و جک هوین (Jack Huynh) معاون ارشد AMD این خبر رو به‌ صورت رسمی اعلام کردن.

خرید PS5 Pro

هر چند توضیحات فنی بودن، اما سه ویژگی اصلی یعنی Neural Arrays، Radiance Cores و Universal Compression می‌تونن تاثیر مهمی روی سخت‌افزار نسل بعد بذارن. هدف اصلی این فناوری‌ها، سرعت‌ دادن به پردازش سنگین رِی‌تریسینگ و پَث‌تریسینگ و کاهش فشار پردازشی روی سیستم آپ‌اِسکِیل و حذف نویز تصویر هست.

شروع با Neural Arrays

فناوری‌های پلی استیشن ۶ فاش شد؛ Neural Arrays واحدهای پردازشی GPU رو به صورت گروه‌های بزرگ‌تر به هم متصل می‌کنه تا فرایند آپ‌اسکیل یا حذف نویز با بازده بالاتر انجام بشه.

به‌طور خلاصه، Neural Arrays یه چیدمان جدید برای ده‌ها واحد محاسبه (Compute Unit) داخل پردازنده‌ی گرافیکیه (همون چیزی که در PS5 Pro هم وجود داره). به‌ صورت عادی، هر CU یک بخش کوچیک از پردازش رو به‌ تنهایی انجام می‌ده که برای خیلی از کارها مناسبه، اما برای تکنیک‌هایی مثل FSR یا PSSR چندان بهینه نیست. Neural Arrays این CUها رو به‌ شکل هوشمند و یکپارچه به هم وصل می‌کنه که مثل یه موتور هوش مصنوعی متمرکز عمل کنن.

مزیت این روش اینه که اجازه می‌ده مدل‌های یادگیری ماشینی بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر با مصرف پردازشی کمتر اجرا بشن. به زبان ساده‌تر یعنی الگوریتم‌هایی مثل PSSR در پلی استیشن ۶ می‌تونن با همون کیفیت سریع‌تر اجرا بشن یا در مدت زمان برابر، پردازش سنگین‌تری انجام بدن. این بهبود شامل سیستم‌های حذف نویز تصویر برای حالت‌های ری‌تریسینگ و پث‌تریسینگ هم می‌شه.

هوین تاکید می‌کنه که Neural Arrays فقط به بهبود آپ‌اسکیلینگ محدود نمی‌شه و می‌تونه زمینه‌ساز ویژگی‌های جدیدی بشه که رندرینگ سینمایی رو به سطح تازه‌ای می‌برن.

Radiance Cores؛ پاسخ AMD به برتری ری‌تریسینگ انویدیا

فناوری‌های پلی استیشن ۶ فاش شد؛ Radiance Cores سخت‌افزار اختصاصی برای تمام مراحل رهگیری پرتو دارن، که باعث می‌شه پردازش سریع‌تر انجام بشه و فشار از روی GPU و CPU برداشته بشه.

اما فناوری دوم یعنی Radiance Cores یه تغییر کاملاً سخت‌افزاریه. این قابلیت در واقع یه واحد پردازشی اختصاصی جدیده که در نسل بعد پردازنده‌های گرافیکی AMD قرار می‌گیره و هدفش پردازش یکپارچه نوره یا ری تریسینگ و پث تریسینگ.

انویدیا سال‌هاست با هسته‌های RT خودش برتری محسوسی در ری‌تریسینگ داره و حالا به نظر می‌رسه AMD هم بالاخره داره همون مسیر رو به شکل اختصاصی دنبال می‌کنه.

همون‌طور که کارت‌های گرافیکی مدرن برای کارهایی مثل رمزگذاری ویدیو یا پردازش هوش مصنوعی از واحدهای مخصوص استفاده می‌کنن، Radiance Cores هم وظیفه پردازش پرهزینه‌ی رهگیری پرتو رو به‌ صورت اختصاصی انجام می‌ده؛ کاری مثل:
«جست‌وجو در میان میلیون‌ها پرتو نور و میلیون‌ها چندضلعی برای تشخیص دقیق نقطه برخورد نور با صحنه».

نتیجه اینه که پردازنده گرافیکی سریع‌تر رندر می‌کنه و فشار پردازشی از روی پردازنده مرکزی و سایر واحدهای پردازنده گرافیکی برداشته می‌شه که هر کدوم از بخش‌ها بتونن روی وظایف اصلی خودشون تمرکز کنن — پردازنده مرکزی روی شبیه‌سازی و هندسه، و پردازنده گرافیکی روی نورپردازی و سایه‌زنی.

تکنولوژی Universal Compression

فناوری‌های پلی استیشن ۶ فاش شد؛ Universal Compression نسخه‌ی پیشرفته‌تر فشرده‌سازی رنگ دلتا در PS5 و PS5 Pro به حساب میاد که این بار تمام داده‌های ارسالی به حافظه گرافیکی رو فشرده می‌کنه

سونی و AMD در ادامه‌ی معرفی قابلیت‌های مرتبط با پلی استیشن ۶، از فناوری جدیدی با نام Universal Compression پرده برداشتن. این سیستم برخلاف پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۵ پرو که فقط برخی داده‌ها مثل تکسچرها رو فشرده می‌کنن، تمام اطلاعاتی رو که به حافظه گرافیکی ارسال می‌شن تحت فشرده‌سازی قرار می‌ده.

این روش شباهت مستقیمی به فناوری فشرده‌سازی بافت عصبی (Neural Texture Compression) انویدیا داره و هدف اصلیش اینه که پهنای باند موثر حافظه GPU رو افزایش بده. نتیجه این کار می‌تونه افزایش نرخ فریم در شرایط محدودیت پهنای باند، نمایش باکیفیت‌تر دارایی‌های گرافیکی و کاهش مصرف انرژی باشه.

این فشرده‌سازی همچنین به‌طور مستقیم باعث می‌شه دو فناوری قبلی یعنی Neural Arrays و Radiance Cores موثرتر عمل کنن.

مارک سرنی تایید کرده که این فناوری‌ها در حال حاضر فقط در مرحله شبیه‌سازی هستن، اما سونی و AMD با اطمینان کافی جزئیات اون‌ها رو به اشتراک گذاشتن. AMD همچنین اعلام کرده که قصد داره این تکنولوژی‌ها رو در اختیار توسعه‌دهنده‌ها روی تمام پلتفرم‌های گیمینگ قرار بده که مطابق با سیاست همیشگی این شرکت در زمینه ارائه عمومی نوآوری‌های گرافیکیه.

احتمال استفاده از فناوری‌های پلی استیشن ۶ در سخت‌افزارهای دیگر

فناوری‌های پلی استیشن ۶ فاش شد؛ پروژه آمیتیست و احتمال استفاده از فناوری‌های پلی استیشن ۶ در سخت‌افزارهای دیگر

با این‌که این فناوری‌ها هنوز فقط در مرحله شبیه‌سازی قرار دارن، انتظار داریم با نزدیک‌ شدن زمان معرفی رسمی پلی استیشن ۶، سونی و AMD طی سال‌های آینده جزئیات بیشتری منتشر کنن. این همکاری که تحت عنوان پروژه آمیتیست (Project Amethyst) شناخته می‌شه، زمینه توسعه سخت‌افزار نسل بعد رو فراهم کرده.

علاوه بر پلی استیشن ۶، احتمالش هست که نسخه‌های بعدی کنسول‌های دستی یا سیستم‌های مبتنی بر ویندوز هم از این فناوری‌ها بهره ببرن. به دلیل محدودیت‌های مصرف انرژی و پهنای باند حافظه در دستگاه‌های پرتابل، شرکت‌هایی مثل وَلو (Valve)، ایسوس و لنوو ممکنه نسبت به این پیشرفت‌ها توجه ویژه‌ای نشون بدن. وَلو پیش‌تر اعلام کرده بود که فقط در صورت جهش نسلی حاضر به ساخت استیم دِک ۲ (Steam Deck 2) می‌شه و این فناوری‌ها می‌تونن مصداق همین جهش باشن.

همچنین این تحولات برای کاربران کارت‌های گرافیک دسکتاپ AMD اهمیت ویژه‌ای داره. این کارت‌ها تا الان به خاطر عملکرد مناسب در بازی‌های شطرنجی‌سازی شده و حافظه ویدئویی بالا شناخته می‌شدن، اما در زمینه رهگیری پرتو نسبت به رقبا عقب‌تر بودن. حالا AMD با معرفی Radiance Cores و Neural Arrays می‌تونه فاصله خودش با انویدیا رو به شکل قابل‌توجهی کاهش بده.

در مجموع، انتشار زودهنگام جزئیات این فناوری‌ها نشون می‌ده که سونی و AMD قصد دارن قبل از معرفی نسل جدید کنسول، مسیر توسعه رو شفاف‌سازی و از طریق این نوآوری‌ها با افزایش هزینه‌های ساخت تراشه در این نسل مقابله کنن.

محمد قربانی

پست های مرتبط

بازی Forza Horizon 6: هر آن‌چه درباره نسخه جدید در ژاپن می‌دونیم

تعداد بازدید ۴۲۷ بازی Forza Horizon 6 قراره به‌ صورت رسمی در…

۱۴۰۴/۰۷/۲۳

بازی Project Spectrum؛ دلتا فورس با چاشنی وحشت؟

تعداد بازدید ۳۴۲ بازی Project Spectrum کاریه از تیم جِید (Team Jade)…

۱۴۰۴/۰۷/۱۵

بزرگ‌ترین لحظات بازی‌ها که هنوزم در سال ۲۰۲۵ ما رو شگفت‌زده می‌کنن

تعداد بازدید ۱۷۵ بزرگ‌ترین لحظات بازی‌ها اونایی‌ هستن که تا مدت‌ها بعد…

۱۴۰۴/۰۷/۱۴

دیدگاهتان را بنویسید