بتلفیلد ۶ (Battlefield 6) بالاخره با رونمایی بزرگ از بخش چندنفره، اطلاعات زیادی رو در اختیار ما قرار داد؛ از تعداد نقشههای زمان عرضه گرفته تا تیزری از بازگشت حالت بتل رویال. این یعنی وقتی این بازی شوتر اول شخص تاریخ ۱۰ اکتبر منتشر بشه، تعداد زیادی ویژگی جدید برای تجربه کردن وجود داره. از جمله این ویژگیها میشه به حالتهای جدید و قدیمی، سیستمهای بازطراحیشده کلاسها و حرکات و حتی یه ویرایشگر کامل مراحل داخل بازی اشاره کرد.
بدون شک، بتلفیلد ۶ قراره بزرگترین بازی در کل این مجموعه باشه. اینجا قصد داریم هر چیزی رو که از رویداد رونمایی بخش چند نفره فهمیدیم، با شما به اشتراک بذاریم.
بازگشت کلاسهای کلاسیک بتلفیلد
بعد از پیادهسازی بحثبرانگیز سیستم متخصصها (Specialists) توی نسخه قبلی، بتلفیلد ۶ دوباره سراغ کلاسهای قدیمی و امتحانپسداده خودش یعنی تهاجمی (Assault)، پشتیبان (Support)، مهندس (Engineer) و شناسایی (Recon) رفته. البته برای ایجاد تنوع، کمی تجهیزات و تواناییهای اونها دستخوش تغییر شده، اما هسته اصلی کارکرد اونها دستنخورده باقی مونده.
گجتهای جدید و قدیمی در راهاند
بتلفیلد ۶ قراره تجهیزات جدید زیادی رو هم زمان عرضه و هم توی بهروزرسانیهای بعدی معرفی کنه، اما یکی از جالبترین چیزهای جدید، نردبانها هستند. نردبانهایی شبیه به اونهایی که توی فیلمهایی مثل ارباب حلقهها (Lord of the Rings) توی صحنههای محاصره قلعه میبینید. ظاهرا این یه گجت جدیده که بازیکنها میتونن باهاش به نقاط مرتفع برسن و احتمالا نقاط دفاعی دشمن رو دور بزنن. یه پتک هم حضور پررنگی توی تریلر بخش چند نفره داشت که نشون میده این وسیله از بازی بتلفیلد هاردلاین (Battlefield Hardline) برگشته.
نقشههای جدید بتلفیلد ۶: از مصر تا جبلالطارق و بروکلین
مجموعه بتلفیلد همیشه ما رو به نقاط مختلف جهان برده و نقشههای بخش چندنفرهاش هم این سنت رو حفظ کرده و بازیکنها رو به کوههای خاورمیانه، شهر شانگهای و جاهای دیگه فرستاده.
بتلفیلد ۶ هم از این قاعده مستثنی نیست و بازیکنها رو به دل درگیریهای شدید توی مکانهایی مثل مصر، تاجیکستان، جبلالطارق و حتی شهر نیویورک میبره. زمان عرضه، ۹ نقشه در دسترس خواهد بود که شامل بازگشت یکی از نقشههای محبوب بتلفیلد ۳ (Battlefield 3) یعنی عملیات طوفان آتش (Operation Firestorm) هم میشه.
مناطق جنگی برای تازه نگه داشتن چرخه نقشهها
با توجه به اندازه بزرگ نقشههای بتلفیلد، جای تعجب نداره که بشه اونها رو به چند بخش کوچکتر تقسیم کرد و ازشون میدانهای نبرد متنوعی ساخت. به نظر میرسه بتلفیلد ۶ دقیقا همین کار رو انجام میده و برخی از نقشههای بزرگترش رو به بخشهای کوچکتر تقسیم میکنه که توی حالتهای بازی کوچکمقیاس مثل تیم دثمچ (Team Deathmatch) یا اسکواد دثمچ (Squad Deathmatch) در کنار نقشههایی که از اول برای درگیریهای نزدیک طراحی شدن، استفاده بشن.
بازگشت بسیاری از حالتهای اصلی به بتلفیلد ۶
بتلفیلد به خاطر بخش چندنفرهاش مشهوره و این بخش بدون حالتهای نمادینی که در طول سالها معرفی کرده، کامل نمیشه. حالتهای کانکوئست (Conquest) و راش (Rush) به عنوان بخشی از مجموعه آلاوت وارفر یا جنگ تمامعیار (All-Out Warfare) برگشتن و حالتهای دامینیشن (Domination)، بریکترو (Breakthrough) و کینگ آو د هیل (King of the Hill) هم در دسترس خواهند بود. حالتهای سادهتری مثل تیم دثمچ و اسکواد دثمچ (که بازیکنها توی اون چند اسکواد چهار نفره با هم میجنگن) هم زمان عرضه به همراه یه حالت جدید و یه بازگشت مورد انتظار، قابل بازی هستن.
حالت Escalation و نبرد نفسگیر پایانی
بتلفیلد ۶ به لطف بازگشت کلی حالت قدیمی (و البته بتلفیلد پرتال)، یکی از بزرگترین مجموعههای چندنفره توی این سری رو خواهد داشت. اما بزرگترین تیزر رویداد رونمایی، مربوط به حالت جدیدی به نام اسکلیشن (Escalation) بود که به نظر میرسه یه برداشت جالب از فرمول حالت محبوب کانکوئست باشه.
به گفته سازندهها، اسکلیشن تقریبا شبیه به حالت آشناییه که توی اون بازیکنها باید پرچمها رو تصرف کنن و تعداد جانهای دشمن رو کاهش بدن، اما ظاهرا نقشهها به تدریج کوچیکتر و فشردهتر میشن و بازیکنهای بیشتری رو توی فضاهای تنگتر قرار میدن که در نهایت یه نبرد پر هرجومرج، برنده رو مشخص کنه.
بتل (فیلد) رویال
مدتها بود که شایعاتی درباره بازگشت بتل رویال به سبک بتلفیلد میشنیدیم و به نظر میرسه بتلفیلد ۶ بالاخره قراره حالت فایر استورم (Firestorm) از بازی بتلفیلد ۵ (Battlefield V) رو احیا کنه. تیم سازنده توی بتلفیلد استودیوز (Battlefield Studios) فقط بهش اشاره کردن، اما در پایان نمایش نسخه ششم بتلفیلد، کلیپی نشون داده شد که توی اون گروهی از سربازها در حال فرار از چیزی بودن و بعد دوربین چرخید و یه دیوار آتش رو نشون داد که به طور پیوسته در حال نزدیک شدن بود. خودتون برداشت کنید که معنی این چیه.
شخصیسازی سلاحها حالا با سیستم بودجه
بعد از رویداد، اینفلوئنسرها و اعضای رسانهها تونستن زمان قابل توجهی رو با بتلفیلد ۶ بگذرونن و یکی از چیزهایی که به چشم میاومد، بازنگری توی شخصیسازی تجهیزات بود. در گذشته، بتلفیلد اجازه شخصیسازی سلاح رو میداد، اما خیلی محدود بود: شما میتونستید بین قطعات مختلفی مثل دستگیرهها، دوربینها، لولهها و خشابها انتخاب کنید.
حالا، عوامل خیلی بیشتری برای شخصیسازی سلاح وجود داره و هر کدوم از این قطعات، بخشی از یه بودجه حدودا ۱۰۰ امتیازی رو مصرف میکنن. این سیستم به بازیکنها اجازه میده قطعات قابل تعویض بیشتری مثل تجهیزات زیر لوله، سر لوله و حتی نوع مهمات رو با هم ترکیب کنن. همه اینها با آمار دقیق همراهه که حالا میشه اونها رو به جای حدس زدن، مستقیما داخل بازی مشاهده کرد.
خوشبختانه میدان تیر هم وجود داره
اگه بخواید سلاحهای جدید خودتون رو توی بتلفیلد ۶ امتحان کنید، میتونید فورا وارد یه میدان تیر بشید و تجهیزات رو آزمایش کنید.
سیستم جدید حرکت و مبارزه
بتلفیلد ۶ تغییراتی توی حرکت بازیکنها ایجاد کرده و این تغییرات رو توی سیستمی به نام «سیستم مبارزه جنبشی» (kinesthetic combat system) جمع کرده. جدا از اسم عجیبش، این سیستم دامنه حرکتی وسیعتری به بازیکن میده، انیمیشنهای مربوط به لگد سلاح رو بهبود داده و تعاملات موقعیتی بیشتری مثل سنگر گرفتن یا خم شدن از کنار موانع رو فراهم میکنه. شیرجه زدن و سر خوردن هم در دسترسه، اما سازندهها دویدن تاکتیکی (tac sprint) رو حذف کردن و در عوض، دویدن توی حالت نشسته و نوعی غلت زدن هنگام پریدن از ارتفاع رو دوباره اضافه کردن.
قابلیت بیرون کشیدن همتیمیها
صحبت از کارهای جدید و جالب شد، حالا میتونید همتیمیهای زخمی خودتون رو از مهلکه بیرون بکشید که اونها رو احیا کنید. توی رویداد رونمایی تاکید زیادی روی این ویژگی جدید شد و به نظر میرسه که به یکی از قابلیتهای محبوب بازیکنها تبدیل شده. البته نمیتونید یه همتیمی رو بدون احیا کردن، همینطوری روی زمین بکشید و اذیتش کنید.
ویرایشگر کامل مراحل
بتلفیلد پرتال (Battlefield Portal) یه بخش جاهطلبانه توی بتلفیلد ۲۰۴۲ (Battlefield 2042) بود که به بازیکنها اجازه میداد قوانین بازی رو از عناوین مختلف این مجموعه بگیرن و شخصیسازی کنن. این بخش بهانهای عالی برای بازگرداندن برخی از نقشههای محبوب از بازیهای قدیمی سری هم بود. حالا، پرتال خیلی بزرگتر شده و تیم سازنده بتلفیلد ۶ ظاهرا روی محتوای تولید شده توسط کاربر سرمایهگذاری کرده و یه ویرایشگر کامل مراحل رو در اختیار جامعه بازیکنها قرار داده.
در نگاههای کوتاهی که به پرتال داشتیم، بازیکنهایی رو دیدیم که در حال طراحی یه حالت بازی با استفاده از گودو (Godot) بودن که توی اون بقیه باید از یه جاده شیبدار بالا برن و از برخورد با آوارهای لغزنده اجتناب کنن. چالشهای پلتفرمینگ سخت و موارد دیگه هم وجود داشتن.
همچنین یه حالت تایید شده (verified mode) وجود خواهد داشت که به بازیکنها اجازه میده «قوانین سختگیرانه کشتن با یه تیر، سلاحهای محدود و موارد دیگر» رو تجربه کنن. به گفته سازندهها، این حالتهای بازی تغییریافته برای پیشرفت شما اکسپی (XP) هم میدن که با لابیهای خصوصی اشتباه گرفته نشن.
وسایل نقلیه در حال بهینهسازی هستن
به نظر میرسه تیم سازنده بتلفیلد ۶ در حال بهینهسازی وسایل نقلیه است که کنترل اونها روانتر و سادهتر بشه. برای همین، اونها کنترلهای سادهشدهای رو برای وسایل نقلیه معرفی کردن که سقف مهارت مورد نیاز رو کمی پایین میاره که دیگه پریدن توی هلیکوپتر خیلی ترسناک نباشه.
روی وسایل نقلیه سواری بگیرید
با یه تغییر کوچیک اما جالب، حالا بازیکنهای بیشتری میتونن با سوار شدن روی وسایل نقلیه از اونها استفاده کنن. البته بازیکنهایی که روی وسیله نقلیه سوار میشن، در کارهایی که میتونن انجام بدن محدودیت دارن و این قابلیت بیشتر شبیه یه تاکسی برای برگشتن سریع به میدان نبرده؛ اما بعد از سالها پیادهروی، تغییر خوشایندی به حساب میاد. البته انتظار نداشته باشید که بتونید یهو روی بال یه جت بپرید.
سقوط وسایل نقلیه هوایی
یه تغییر کوچیک اما تاثیرگذار دیگه که از تریلرها و برخی مسابقات چند نفره بعد از رویداد مشخص شد اینه که وسایل نقلیه هوایی حالا پس از نابودی روی نقشه سقوط میکنن. قبلا، این وسایل نقلیه توی هوا منفجر و بعد از مدتی ناپدید میشدن اما حالا آسیب جدی به وسیلهای مثل هلیکوپتر باعث میشه که به سمت میدان نبرد سقوط کنه و اونجا منفجر بشه و خطر آسیب زدن به ساختمانها یا حتی کشتن یه حریف یا همتیمی رو به وجود بیاره. همین جزئیات کوچیک و فراگیره که گاهی اوقات تفاوت بزرگی ایجاد میکنه.
تخریبپذیری تاکتیکیتر و دقیقتر
صحبت از تخریبپذیری شد، اگه ساختمونها با انواع انفجارها تیکه پاره نشن که دیگه اون بازی بتلفیلد نیست. به نظر میرسه تخریبپذیری توی بتلفیلد ۶ از اون سیستم نمایشی «لوولوشن» (Levolution) که زمانی مشخصه این سری بود فاصله گرفته و به سمت تخریبپذیری جزئی اما با جزئیات بالا حرکت کرده.
برای مثال، اگه به یه دیوار دقیقا توی یه نقطه مشخص ضربه بزنید، همیشه به یه شکل فرو میریزه. منفجر کردن دیوار یه ساختمان باعث جدا شدن قطعات میشه، اما ممکنه چند لحظه طول بکشه تا بخشهایی از اون فرو بریزه. این به بازیکنها اجازه میده در مورد محل پرتاب نارنجک، شلیک تانک، موشک آرپیجی و حتی ضربات پتک دقیقتر باشن و تصمیمگیریهای خلاقانه و البته انفجاری داشته باشن.
بتای عمومی به زودی
لازم نیست مدت زیادی برای تجربه بتلفیلد ۶ انتظار بکشید. این بازی ماه اکتبر منتشر میشه و یه بتای عمومی توی دو آخر هفته ماه آگوست بیرون میاد. تاریخهای دقیقی که باید به خاطر بسپارید ۹ تا ۱۰ آگوست برای دوره اول و ۱۴ تا ۱۷ آگوست برای دوره دومه.