رویداد Unreal Fest اپیک گیمز (Epic Games) امروز ۳ ژوئن توی اورلاندو (Orlando) شروع شد. موتور بازیسازی این شرکت، یعنی آنریل انجین (Unreal Engine)، توی ساخت خیلی از بزرگترین بازیهای ویدیویی و سرگرمیهای دنیا استفاده میشه و فورتنایت هم هنوز بازی خیلی بزرگیه که به لطف آنریل ادیتور برای فورتنایت (Unreal Editor for Fortnite)، همیشه تجربههای جدیدی بهش اضافه میشه.
رویداد State of Unreal
اپیک سخنرانی سالانه خودش یعنی «وضعیت آنریل» (State of Unreal) رو برگزار کرد که امروز ۳ ژوئن شروع شد. جالبه بدونید که این رویداد درست بعد از حکم مهم دادگاه اپیک گیمز علیه اپل برگزار میشه؛ همون حکمی که کنترل اپل روی اپ استور (App Store) رو از بین برد.
دموی فنی ویچر ۴ و به رخ کشیدن آنریل انجین ۵
یکی از رسمهای همیشگی توی سخنرانیهای مهم اپیک و این رویداد Unreal Fest نمایش یه دموی فنی فوقالعادهست که نشون میده موتور بازیسازیش چه قابلیتهایی داره. برای «وضعیت آنریل» امسال، این شرکت سراغ سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red)، سازنده ویچر (The Witcher) و سایبرپانک ۲۰۷۷ (Cyberpunk 2077) رفت. این دموی جدید نگاهی زیبا به دنیای فانتزی اونهاست، پر از خون و آتیش و هیولاها – و مهمتر از همه، یه اسب جدید.
این دمو با استفاده از آنریل انجین ۵.۶ ساخته شده و شخصیت اصلی جدید، سیری (Ciri) رو نشون میده که در حال گشتوگذار توی سرزمینهای جنگلی و بازاری به اسم والدِرِسته (Valdrest). اپیک میگه این دمو تا حدی برای این طراحی شده که نشون بده چطور آخرین نسخه موتور میتونه هم صحنههای شلوغ و هم پوشش گیاهی رو توی یه محیط جهان-باز مدیریت کنه.
همچنین نشون میده که تکنولوژی مربوط به اسبها از زمان ویچر ۳ چقدر پیشرفت کرده. اپیک میگه این دمو روی یه پلیاستیشن ۵ مدل پایه با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و با رهگیری پرتو (raytracing) فعال اجرا میشه و ارائه شامل یه نمایش زندهست که توسعهدهندهها روی صحنه بازی رو اجرا کردن. دموی سینمایی جدید این بازی رو در ادامه میتونید ببینید.
اپیک ساخت متا هیومنها رو سادهتر میکنه
توی رویداد Unreal Fest شخصیتهای فوق واقعگرایانه متا هیومن (MetaHuman) اپیک گیمز واقعاً تاثیرگذار بودن و حالا این شرکت داره کار رو برای توسعهدهندهها راحتتر میکنه که اونها رو توی پروژههاشون بیارن. اپیک روز سهشنبه توی رویداد «وضعیت آنریل» اعلام کرد که خالق متا هیومن (MetaHuman Creator) حالا به عنوان بخشی از آنریل انجین ۵.۶، درون خود این موتور گنجانده شده.
این شرکت همچنین داره ابزارهای ساخت چهره خودش برای صورتهای متا هیومنها رو به بدنها هم میاره، یعنی توسعهدهندهها میتونن چهرهها و بدنها رو با پارامترهای دقیق برای بازیها یا برنامههاشون بسازن. توسعهدهندهها همچنین میتونن متا هیومنهای خودشون رو توی فروشگاه فَب (Fab) اپیک برای داراییهای دیجیتال بفروشن تا بشه از اونها توی بازیها یا پروژههای دیگه هم استفاده کرد.
چند تا ویژگی کاربردی جدید برای فروشگاه اپیک گیمز
طبق اونچه توی رویداد Unreal Fest دیدیم، قابلیت پیشدانلود (Pre-loading) به فروشگاه دیجیتالی بازی اپیک (Epic Games Store) روی کامپیوترهای شخصی (PC) و موبایل میاد، و این شرکت همچنین اعلام کرد که امکان انتشار مستقل (self-publishing) رو برای توسعهدهندهها و ناشرها هم روی آیاواس (iOS) و هم روی اندروید (Android) باز میکنه. این ویژگی دوم باید اواخر سال ۲۰۲۵ آماده بشه.
هوش مصنوعی دارث ویدر برای سازندههای فورتنایت
اپیک گیمز قراره به سازندههای فورتنایت اجازه بده شخصیتهای غیرقابلبازی (NPC) مبتنی بر هوش مصنوعی بسازن که شبیه دارث ویدر (Darth Vader) هوش مصنوعی که اخیراً معرفی شد، کار میکنن. این شرکت این تکنولوژی رو امروز سهشنبه توی رویداد Unreal Fest به نمایش گذاشت.
با استفاده از آنریل ادیتور برای فورتنایت (UEFN)، سازندهها میتونن شخصیتهایی با خصوصیات اخلاقی خاص بسازن که میشه باهاشون چت صوتی کرد. سازندهها میتونن نوع صدا، نحوه بیان، و ویژگیهای شخصیت غیرقابلبازی هوش مصنوعی رو وقتی این قابلیت اواخر امسال در دسترس قرار بگیره، تنظیم کنن.