گراندد ۲ (Grounded 2) رو نقد کردن توی دنیایی که نسخه اولش کلی آپدیتهای مختلف گرفته و حسابی شناخته شده، کار آسونی نیست. نسخه اول بازی سال ۲۰۲۲ منتشر شد و بعد از اون هم کلی بهروزرسانیهای ریز و درشت گرفت. تغییراتی که این دنباله توی پایههای اصلی گیمپلی داده، باعث میشه عجیب نباشه اگه در نهایت بازی خیلی بهتر از قبل بشه. راستش، بعضی از این تغییرات اونقدر خوبن که برگشتن به بازی اول رو حسابی سخت میکنن.
البته اینم باید گفت که Grounded 2 فعلاً بعضی از ویژگیهای مهم نسخه اصلی رو نداره. یعنی این بازی کوچولو، به زمان بیشتری نیاز داره تا از نسخه قبلی خودش بزرگتر و بهتر بشه.
تریلر گراندد ۲
شروعی دوباره در دنیای کوچک
گراندد ۲ بدون اتلاف وقت، قهرمانهای نوجوانش رو دوباره به اندازه حشرات کوچیک میکنه. بازی با داستانی سریع و پر از هیجان شروع میشه. مکس (Max)، ویلو (Willow)، هوپس (Hoops) و پیت (Pete) الان کمی بزرگتر شدن و توی دوران نوجوانیشون یه کم شیطنت هم به حرفهاشون اضافه شده. اما این گروه بازم وسط یه مبارزه برای بقا توی دنیای وحشی گیر میفتن. دنیایی که حشراتش فقط نیش نمیزنن یا گاز نمیگیرن؛ بلکه دنبال این هستن که شما رو از بین ببرن.
روح کودکانه و ماجراجویی با دوستان
گراندد ۲ گاهی وقتها شبیه یه بازی ترسناک میشه؛ مثلا وقتی که شب بدون مشعل سفر میکنید و چشمهای درخشان یه عقرب یا عنکبوت گرگی یهو جلوی راهتون ظاهر میشه. اما این بازی بهترین ویژگی خودش رو از بازی اول به ارث برده: روح کودکانهاش. در حالی که خیلی از بازیهای سبک بقا و ساختوساز، فضایی دلگیر و گاهی طاقتفرسا دارن و داستانهای تاریک رو با پالتهای رنگی مرده تعریف میکنن، دنیای گراندد پر از زندگی، شوخطبعی، رنگ و شگفتیه و این یه تنوع عالیه. این بار هم پارک بروکهیون (Brookhaven Park) یه دنیای کاملا جدید رو برای گشتوگذار در اختیار شما قرار میده که با حس آشنای اکتشاف ترکیب شده.
به عنوان یه ماجراجویی چند نفره، این بازی واقعا میدرخشه. گشتوگذار بین چمنهای بلند با بچهها یا دوستان خیلی لذتبخشه.
ترکیبی از بهترینها با چاشنی دهه ۹۰ میلادی
بالا رفتن از یه سطل زباله یا میز پیکنیک مثل بالا رفتن از یه کوه توی اسکایریم (Skyrim) یا سفر به سیارهای جدید توی نو منز اسکای (No Man’s Sky) میمونه و موانع محیطی زیادی راه شما رو مشخص میکنن. جنگیدن یا فرار کردن از دست پشهها، سوسکها و آخوندک جدید (و ترسناک) هم درست مثل مقابله با گروهی از زامبیها توی دیزی (DayZ) میمونه؛ یعنی بهترین کار اینه که سعی کنید اونها رو از هم جدا کنید و یکییکی از بین ببرید که غافلگیر نشید. ساختار خیلی از بازیهای مشابه رو میشه توی گراندد ۲ دید، اما این بازی به لطف روکش دهه نود میلادی که روی یه بازی بقای سخت و گاهی بیرحم کشیده شده، از بقیه متمایز میشه.
ابزار همهکاره: یک تغییر عالی در گراندد ۲
با اینکه بازی هنوز هم میتونه خیلی سخت باشه – مخصوصاً برای بازیکنهای تکنفره – اگه زره و سلاحهاتون رو با سرعتی که بازی به شما میگه ارتقا ندید از بازی لذت نمیبرید. گراندد ۲ دو تا تغییر مکانیکی ایجاد کرده که نتیجهاش یه تجربه خیلی لذتبخشتر و راحتتر نسبت به بازی اصلیه. یکی از اون تغییرات، «ابزار همهکاره» (omni-tool) است. بازی اصلی گراندد از بازیکنها میخواست وسایلی مثل بیل، تبر و چکش رو جداگانه بسازن و هر کدوم از اونها آپگریدهای مخصوص خودشون رو داشتن که بهشون اجازه میداد با اشیای سطح بالاتر توی دنیای بازی تعامل کنن. مثلاً، یه تبر سطح ۱ میتونست چمن رو قطع کنه، اما برای بریدن بعضی علفهای هرز محکم به یه تبر سطح ۲ نیاز داشتید که بتونید ساقههاشون رو که برای ساختن بعضی سازهها مفیدن، به دست بیارید.
این بازی مجموعه ابزار شما رو با ترکیب این ابزارهای جدا با ابزار همهکاره سادهتر میکنه؛ یه ابزار دستی همهفنحریف که رفتارش بسته به زمینهای که ازش استفاده میکنید تغییر میکنه. اگه برای استفاده از پوست کرمهای خاکی توی یه دستور ساخت، نیاز به کندن زمین داشته باشید، این ابزار تبدیل به بیل میشه؛ اگه برای ساختن دیوار یا سقف در حال بریدن چمن باشید، تبدیل به تبر میشه و به همین ترتیب ادامه داره. این ابزار یه عملکرد تعمیری هم داره، پس میتونید چیزهایی که آسیب دیدن رو تعمیر کنید؛ مثلا وقتی که موجی از حشرات به خونه ساده شما حمله میکنن و تلههای نیزهای شما رو که بیرون در ورودی گذاشتید، خراب میکنن.
ابزار همهکاره مثل ابزارهای بازی اول به مرور زمان خراب نمیشه، پس لازم نیست نگران ساختن جایگزین یا بازگردوندن دوام اون باشید. حتی نمیتونید اون رو بندازید، که خوشبختانه از گم شدنش جلوگیری میکنه. اگه همه اینها به نظرتون بیش از حد ساده شده، باید بدونید که هنوز باید اون رو برای هر ابزار چندین بار آپگرید کنید و این آپگریدها معمولا به ساخت قطعاتی نیاز دارن که به دست آوردنشون سخته یا اصلا بعیده در اوایل بازی با اونها روبهرو بشید.
این یه تغییر اونقدر چرخه گیمپلی رو سادهسازی میکنه که وقتی برای یادآوری تفاوتها به بازی اول گراندد برگردید، مشخص میشه که ابزار همهکاره یه سیستم خیلی رضایتبخشتر رو ارائه میده.
باگیها: سریعتر، امنتر و جذابتر
اضافه شدن «باگیها» (buggies) به همون اندازه ابزار همه کاره تاثیرگذاره: حشرات رامشدهای که میتونید سوارشون بشید و هر کدوم تواناییهای خاص خودشون رو دارن. توی نسخه فعلی گراندد ۲، دو نوع باگی وجود داره: مورچه سرباز قرمز و عنکبوت گِردباف (Orb-weaver). طی فرآیندهای نسبتا طولانی که شما رو به سیاهچالههایی توی تپههای مورچهها و لانههای عنکبوتها میفرسته، تخمهای این موجودات رو میدزدید، توی پایگاه خودتون انکوباتور (incubator) میسازید و بعد نسخههای رامشده این حشرات رو به دنیا میارید که میتونن مال خودتون باشن.
این باگیها بخش بزرگی از تجربه گراندد رو متحول میکنن. سوار شدن بر یه باگی مورچه قرمز خیلی سریعتر از پیادهرویه و خیلی هم امنتره چون هر آسیبی که به شما وارد بشه اول توسط باگی جذب میشه. اونها میتونن منابع نزدیک رو مثل جاروبرقی جمع کنن، با بعضی حشرات به طور موثر بجنگن و مورچههای دیگه رو استخدام کنن که مثل یه گروه موقت از گاوچرونهای کوچیک به شما ملحق بشن و توی دشتها به دنبال تکههای دونات بگردن. باگی عنکبوت گردباف بیشتر به عنوان یه مبارز عمل میکنه و آسیب بیشتری نسبت به باگی مورچه وارد میکنه که موقع مقابله با سرسختترین دشمنها کمککننده است.
باگیها همچنین به مرور زمان خودشون رو درمان میکنن و اگه از پا دربیان، یه تایمر به شما فرصت میده که قبل از این که برای همیشه از دستشون بدید، اونها رو به حالت جنگی برگردونید. در عمل، هر کاری که این باگیها انجام میدن، گراندد رو لذتبخشتر میکنه. زحمت اوایل بازی برای ساخت دستورالعملهای ضعیفتر و سلاحهای کمتر با وجود اونها سریعتر میشه و بازی به خاطر این موضوع بهتر شده. استودیوی آبسیدین (Obsidian) اشاره کرده که باگیهای دیگهای بعدا به بازی اضافه میشن، پس همچنان امیدواریم یکی از اونها بتونه پرواز کنه. اما حتی نسخه اولیه از این ویژگی، یه تغییر بزرگ و عالی ایجاد کرده که بازی رو سرگرمکنندهتر از نسخه قبلی میکنه.
داستان و راهنمایی بهتر گراندد ۲
این دو ویژگی جدید با یه خط داستانی پشتیبانی میشن که مثل بازی اول، حضور پررنگتری نسبت به داستانهای معمول توی بازیهای سبک بقا داره. این حماسه ناتموم همون انرژی کودکانه زیباییشناسی دنیا رو داره. یه هکر مرموز داره با نوجوونها بازی میکنه، حشرات رو شستشوی مغزی میده و همراه شما که اندازه انسانی داره رو طوری اذیت میکنه که عمدا شما رو به این فکر میندازه که به کی باید اعتماد کنید. داستان گراندد ۲ کاملا با حال و هوای یه دنباله جوره – یه ماجراجویی نوجوانی با حال و هوای دهه ۹۰ که هیچوقت خیلی جدی نمیشه و قهرمانهای اون شوخیهایی میکنن که معمولا برای بچهها مناسبه. گاهی هم این شوخیها تندتر میشه که مناسب سنین بالاتر و بزرگسالهاییه که شاید به عنوان بازیکن دوم (یا سوم یا چهارم) بازی میکنن.
راهنماییهای بازی مثل نشانگرهای ماموریت مفیدتر و پیشنهادها از طریق فهرست بلند چالشهای بازی باعث میشه با سردرگمیها یا سوالهای خیلی کمتری نسبت به بازی اول روبهرو بشید. به طور کلی داستان و گیمپلی بقای گراندد ۲ خیلی قویتر از جاییه که گراندد ۱ تموم شد.
مشکلات دسترسی اولیه: کمبود محتوا
نسخه اول بیشتر از همه توی حالت خلاقیت (Creative mode) کم میاره. بازی کلی دشمن جدید برای مقابله داره و کل نقشه هم جدیده؛ پس بازیکنها توی حالت بقای بازی یه خط طولانی از تجربههای جدید رو خواهند داشت حتی قبل از این که به چیزی برسن که بازیکنهای حالت خلاقیت میتونن از همون اول تجربه کنن: خیلی از دستورالعملهای ساختنی بازی اول اینجا دیگه وجود ندارن. ستهای زره این مجموعه فوقالعاده خلاقانه هستن و روشهای هوشمندانهای رو برای استفاده مجدد از قطعات حشرات به عنوان زرههای مبتنی بر نقش نشون میدن؛ مثل تبدیل چنگالها به خنجر برای بیلد (build) دزد چابک، یا ساختن تیر و کمان از پاهای حشرات و خارها برای بیلد کماندار گروه.
تزیین خونهها حتی هیجانانگیزتر هم هست. این جنبه در واقع یکی از جذابترین بخشهای بازی اول برای خیلیها بود، حتی با این که هیچوقت اونقدر که فکر میکردیم بهش پر و بال داده نشد. متاسفانه دنباله بازی تقریبا هیچ چیز جدیدی در این زمینهها نشون نمیده و خیلی وقتها چیزهایی که در پایان گراندد ۱ وجود داشت رو کم داره.
بازتفسیرهای گراندد ۲ از دکوراسیون سنتی خیلی دوستداشتنیه، اما در زمان عرضه دسترسی اولیه بازی، چیز زیادی در دسترس نیست. نقشه راه فاش شده برای بازی نشون میده که اون زرهها، سلاحها، اثاثیه و سایر آیتمهای ساختنی قدیمی به مرور زمان دوباره ظاهر میشن و امیدواریم که در نهایت اون آیتمها در کنار خیلی ایدههای تازه دیگه توی منوهای ساختوساز دیده بشن.
اما در حال حاضر خبری از این موارد نیست که این باعث میشه حالت خلاقیت گراندد ۲ مثل یه پوسته توخالی از گذشته این مجموعه به نظر برسه. این یعنی برای بازیکنهایی که شاید عاشق بازی کردن داستان چند نفری توی حالت اصلی بازی باشن، چیزهای خیلی کمتری برای دیدن و انجام دادن وجود داشته باشه.
جای خالی دنیای زیر آب
نقشه بازی همچنین فاقد هرگونه بخش آبهای عمیقه که این خیلی ناامیدکنندهست. توی این بازی فقط چند گودال گلی برای بازی کردن وجود داره. نقشه اول یه برکه بزرگ ماهی کوی (koi pond) داشت که پر از موجودات ترسناکی بود که در اعماق سطح آب کمین کرده بودن. توی حالت خلاقیت گراندد ۲ دنبال چنین جایی گشتیم که پایگاه خونه جدید رو بسازیم ولی چیزی پیدا نکردیم. کاملا مشخصه که مثل دکوراسیون و دستورالعملهای گمشده حالت خلاقیت، گیمپلی آبی هم در آینده برای حالت دسترسی اولیه در نظر گرفته شده اما این یعنی گراندد ۲ امروز دنباله واجبی برای بازیکنهای متمرکز بر حالت خلاقیت نیست.
گرافیک بهتر و مشکلات فنی جزئی
شاید جدید زیادی توی حالت خلاقیت وجود نداشته باشه ولی همین موارد موجود هم نسبت به نسخه اول خیلی بهتر به نظر میرسن. این موضوع در ابتدا نامحسوس بود، اما وقتی برای مقایسه با جلوههای بصری این دنباله به بازی اول گراندد برگشتیم، گراندد ۲ خیلی بهتر به نظر میرسید. بافتها خیلی دقیقتر هستن، نور خورشید از بین چمنهای بلند زیباتر از قبل عبور میکنه و به همین ترتیب شب هم تاریکی واقعیتری داره؛ هنوز هم گشتوگذار شبانه بدون وجود نور خیلی سخته که باید هم اینطور باشه اما تفاوت روز و شب برجستهتر به نظر میاد. گراندد ۱ بازی ظاهر خوبی داشت اما به نظر میرسه با کنار گذاشتن نسل ایکسباکس وان (Xbox One)، گراندد ۲ میتونه به سطح جزئیات بیشتری نسبت به قبل دست پیدا کنه.
گزارشهایی از مشکلات فنی توسط برخی بازیکنان وجود داشته اما خوشبختانه خیلیها هم با چنین مشکلاتی مواجه نشدن. هیچ کُندی یا افت فریمی روی کامپیوترهای با قدرت گرافیکی و پردازشی متوسط گزارش نشده. تنها حوزه مشکلساز به نظر مربوط به گیر کردن موجودات توی محیط بوده که اونم قابل چشمپوشیه.
جمعبندی
گراندد ۲ باید به خاطر نقطه شروع قویتر در نهایت به بازی بقای بزرگتر، بهتر و پر از حشرهتری تبدیل بشه. بهترین اسباببازیهای جدید بازی، گیمپلی بقا رو خیلی روانتر و لذتبخشتر میکنن. روح نوجوانی که واقعا گراندد رو توی دریایی از بازیهای بقا متمایز میکنه، اینجا هم به طور کامل به نمایش گذاشته شده. مدتی طول میکشه که حالت خلاقیت به پای کاری که بازی اول برسه و در نهایت از اون پیشی بگیره؛ مخصوصا برای کسانی که دوست دارن این بازی رو بیشتر شبیه یه طراح داخلی بازی کنن تا یه بازی شکارچی-گردآورنده. همه اینها یعنی گراندد ۲ یه بازی خوبه که در بعضی جنبههای بزرگ نسبت به نسخه قبلی بهبود پیدا کرده، اما هنوزم باید به عنوان یه تجربه در حال پیشرفت قلمداد بشه.
نکات مثبت
- روح سرزنده و نوجوانی مجموعه همچنان باعث درخشش اون توی دریایی از بازیهای بقای دلگیر میشه.
- اضافه شدن باگیها اساسا بخش بزرگی از بازی رو به سمت بهتر شدن متحول میکنه.
- ابزار همهکاره بخش زیادی از سیستم ساختوساز بازی رو سادهتر میکنه.
- یه ارتقای بصری خوب، هرچند در ابتدا نامحسوس، نسبت به بازی اول.
نکات منفی
- کمبود اسباببازیهای جدید (یا حتی بازگشته) توی حالت خلاقیت باعث میشه این حالت فعلا تقریبا بیفایده به نظر برسه.
- بعضی باگها که مربوط به حشرات میشن.
- نقشه هیچ گیمپلی مربوط به آبهای عمیق یا شنا رو ارائه نمیده (حداقل زمان عرضه اولیه).