گوست آو یوتی یکی از مورد انتظارترین بازیهای سال ۲۰۲۵ به حساب میاد که سونی بالاخره توی رویداد State of Play جزئیات زیادی ازش نشون داد. استودیوی ساکر پانچ پروداکشنز (Sucker Punch Productions) تقریبا ۵ ساله که سخت مشغول ساخت این بازیه.
با اینکه گوست آو یوتی به وضوح دنبالهای برای گوست آو سوشیما (Ghost of Tsushima) محسوب میشه و خیلی از ویژگیهای آشنا مثل گشتوگذار یکپارچه با راهنمایی باد، بالا رفتن از صخرهها با قلاب، مبارزات خشن و فعالیتهای جانبی مثل زمینهای تمرین بامبو و چشمههای آب گرم به این نسخه هم برگشتن، اما قراره همه چیز رو گسترش بده و ویژگیهای جدیدی رو برای یه تجربه فانتزی سامورایی هیجانانگیزتر معرفی کنه.
گوست آو یوتی روی آزادی عمل بازیکن بیشتر از هر بازی جهانباز دیگهای از ساکر پانچ پروداکشنز تاکید داره و روی گشتوگذار با سرعت دلخواه بازیکن، یه تجربه راحت حتی توی کوچکترین جزئیات بدون کارهای تکراری و خستهکننده این سبک، شخصیسازی عمیق و یه داستان سینمایی جذاب با شخصیتهای پرداختشده تمرکز کرده. در ادامه تمام چیزهای جدیدی که در مورد این بازی توی آخرین نمایش تایید شده رو بررسی میکنیم؛ مواردی که نشون میده این بازی قراره یکی از بزرگترین موفقیتهای سال ۲۰۲۵ باشه.
۱. گشتوگذار آزاد و پیشرفته
این بازی همون رویکرد خاص گشتوگذار توی ژاپن رو از گوست آو سوشیما به ارث برده و ویژگی اصلی بازی قبلی یعنی عدم اتکای بازیکن به مینیمپ برای مسیریابی رو گسترش داده. به جای مینیمپ، شما میتونید باد یا حیوانات رو دنبال کنید تا به نقاط مهم توی جزیره ازو (Ezo) برسید، سرنخهایی که توی گشتوگذارتون جمع کردید مثل تابلوهای اعلانات یا شایعات رو دنبال کنید و از یه دوربین برای پیدا کردن مکانهای جالب از راه دور استفاده کنید.
به گفته سازندهها، گوست آو یوتی شما رو برای انجام هیچ هدفی عجلهزده نمیکنه و بهتون اجازه میده ماموریتهای اصلی و فرعی رو با سرعت دلخواه خودتون و به هر ترتیبی که دوست دارید انجام بدید. این احتمالا به این معنیه که به جز چند تا مکان کوچیک که مربوط به ماموریتها هستن، هیچ منطقه قفلشدهای مثل اون چیزی که توی گوست آو سوشیما دیدیم، وجود نخواهد داشت.
۲. فلشبکهای یکپارچه به گذشته آتسو
گوست آو یوتی یه داستان انتقام کلاسیکه که توی اون، آتسو (Atsu) به دنبال شش نفر از یوتی (Yōtei Six) میگرده که وقتی بچه بوده تمام خانوادهاش رو به قتل رسوندن. برای اینکه گذشته آتسو رو عمیقتر بررسی کنیم، بازی به ما نشون میده که اون از مکانهای آشنای دوران کودکیش بازدید میکنه و به بازیکنها اجازه میده با فشار دادن فقط یه دکمه، فلشبکهای مهمی از گذشته شخصیت اصلی رو دوباره تجربه کنن.
همونطور که توی ویدیوهای گیمپلی نشون داده شد، به لطف قابلیتهای پلیاستیشن ۵، جابهجایی بین دو نسخه از یه مکان به صورت آنی و بدون هیچ وقفهای برای بازیکن اتفاق میافته. این موضوع باعث یه تجربه سینمایی و فراگیرتر میشه که خاطراتی که به سرعت از ذهن آتسو میگذرن رو به خوبی منعکس میکنه.
۳. کمپهای شبانه برای ملاقات با متحدان
یکی از ویژگیهای کاملا جدید توی گوست آو یوتی، قابلیت برپا کردن کمپ شبانه توی طبیعت، مثل بازی رد دد ریدمپشن ۲ (Red Dead Redemption 2) میمونه. اینجا بازیکنها میتونن موسیقی یاد بگیرن یا بنوازن، آشپزی تمرین کنن، زیر ستارهها استراحت کنن و حتی با متحدان و شخصیتهای غیرقابل بازی (NPC) ملاقات کنن. این یه نمونه عالی از اینه که بازی چطور راحتی بازیکن رو در اولویت قرار میده.
به گفته سازندهها، سیستم کمپ شبانه به اونها اجازه داده تا از شر کارهای خستهکنندهای که اغلب توی بازیهای جهانباز دیگه دیده میشه، خلاص بشن؛ کارهایی که بازیکنها باید دائما برای خرید تجهیزات، ارتقای سلاحها و تکمیل ماموریتهای فرعی، بین نقاط مختلف نقشه سفر سریع (Fast Travel) کنن. توی گوست آو یوتی، از کمپهای شبانه برای آوردن شخصیتها، تاجرها و آهنگرها پیش بازیکن استفاده میشه که باعث میشه سفر پویاتری داشته باشید، بدون اینکه دائما مجبور باشید اهداف رو توی منوها و صفحههای نقشه دنبال کنید. همچنین، با توجه به تریلر معرفی، این احتمال وجود داره که شکارچیهای جایزهبگیر دیگهای هم به کمپ شبانه آتسو حمله کنن، چون اون توی ادو (Edo) یه زن تحت تعقیبه.
۴. زرادخانه گستردهتر گوست آو یوتی
توی گوست آو سوشیما، جین ساکای یه سامورایی بود که توی مبارزات نزدیک فقط از کاتانا (katana) استفاده میکرد. توی گوست آو یوتی، سیستم مبارزات به طور قابل توجهی گسترش پیدا کرده و به بازیکنها اجازه میده در نقش آتسو از پنج سلاح سرد استفاده کنن: کاتانا، نیزه (spear)، کوساریگاما (kusarigama) (که توی اسسینز کرید شدوز هم دیده شده)، شمشیر اوداچی (odachi) و شمشیرهای دوگانه (dual swords). علاوه بر اینها، سلاحهای دوربرد مثل کمان و حتی تفنگهای باروتی مثل تپو (teppo) هم در دسترس هستن.
با اینکه ماهیت اصلی سیستم مبارزه دستنخورده باقی مونده و جابهجایی بین حرکات مخفیانه و درگیریهای مستقیم و همچنین دوئلهای نزدیک و شخصی با باسها و دشمنان قوی، همچنان روان و یکپارچهست، هر سلاح جدید توی زرادخانه آتسو نقاط قوت و ضعف خودش رو داره و بازیکنها تشویق میشن که برای به دست آوردن برتری در برابر حریفان، مدام وسط مبارزه سلاحشون رو عوض کنن.
۵. شخصیسازی سلاحها و زرهها
توی گوست آو سوشیما، بازیکنها به شخصیسازی غنی برای سلاحها و زرههای جین ساکای دسترسی داشتن، از جمله طرحهای رنگی زیاد برای هر ست زره و طراحیهای متمایز برای تزئینات کاتانا و تانتو. طبیعتا توی این بازی، بازیکنها میتونن انتظار گزینههای شخصیسازی حتی بیشتری، طراحیهای زره منحصر به فرد و ظاهر فوقالعادهای برای هر کدوم از سلاحهای آتسو داشته باشن. تیم سازنده توی نمایش گیمپلی، خیلی از ظاهرهای خیرهکننده زره و سلاح که بازیکنها میتونن توی گوست آو یوتی به دست بیارن رو به نمایش گذاشت.
تا الان، سازندهها دقیقا مشخص نکردن که آیتمهای شخصیسازی جدید توی بازی چطور به دست میان، اما به احتمال زیاد، رویکردش شبیه به بازی اصلی خواهد بود که بازیکنها میتونستن خیلی از طراحیهای جدید رو توی دنیا پیدا کنن و رنگهای مخصوص برای تجهیزات خاص رو از تاجرها بخرن.
۶. همراهان متنوع
با اینکه بیشتر سفر آتسو به تنهایی سپری میشه (به جز اسب وفادارش که امیدواریم این بار نمیره) تا اون حس خاص یه قانونشکن تنها رو منتقل کنه، اما گاهی اوقات بازیکنها با شخصیتهای دیگهای ملاقات میکنن که متحد آتسو میشن و میتونن توی ماموریتهای خاصی همراهیش کنن، درست مثل گوست آو سوشیما. سازندهها همچنین یه صفحه همراهان خاص و استایلیش برای «گله گرگهای» آتسو نشون دادن که راهی آسون برای پیگیری خط داستانی مربوط به هر شخصیت که بازیکنها ممکنه بهش علاقه داشته باشن رو فراهم میکنه.
علاوه بر این، همراه گرگی که توی اولین تیزر گوست آو یوتی بهش اشاره شده بود واقعا وجود داره، چون ساکر پانچ به طور خلاصه نشون داد که چطور آتسو پشت به پشت با حیوون خونگی غیرمتعارفش که با وحشیگری به دشمنانش حمله میکنه، میجنگه. بررسی رابطه آتسو با یه گرگ، قطعا یه لایه جذاب به این دنباله اضافه میکنه.
۷. فوتو مود با جزئیات در زمان عرضه
این روزها خیلی از بازیهای بزرگ و پرهزینه (AAA) بدون یه فوتو مود (Photo Mode) اختصاصی عرضه میشن و سازندهها این ویژگی رو توی آپدیتهای بعدی اضافه میکنن. خوشبختانه، گوست آو یوتی جزو این دسته نخواهد بود، چون ساکر پانچ تایید کرده که یه فوتو مود با جزئیات از روز اول برای بازیکنها در دسترس خواهد بود.
به راحتی میشه فهمید که چرا وجود فوتو مود برای تیم سازنده اینقدر مهم بوده. با توجه به میراث گوست آو سوشیما در ارائه یکی از زیباترین و واقعیترین جهانهای باز، و با توجه به اینکه این بازی جلوههای بصری رو حتی از قبل هم بهتر کرده، خیلی از بازیکنها قطعا ساعتها توی فوتو مود بازی وقت میگذرونن تا زیبایی مناظر متنوع ژاپن و مبارزات خشن سامورایی رو ثبت کنن و عکسهاشون رو با دیگران به اشتراک بذارن.
۸. حالتهای بازی منحصر به فرد اضافی
یه حالت بصری سیاهوسفید با الهام از کارگردان افسانهای سینما، آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)، توی گوست آو یوتی برگشته، در کنار چندین حالت بازی کاملا جدید که از کارگردانهای مشهور ژاپنی دیگه الهام گرفته شدن. به این ترتیب، این دنباله حالت مایک (Miike Mode) (با الهام از تاکاشی مایک (Takashi Miike)، کارگردان فیلمهای ۱۳ آدمکش و تیغه جاودانگی) و حالت واتانابه (Watanabe Mode) (با الهام از نویسنده و کارگردان انیمه، شینیچیرو واتانابه (Shin’ichirô Watanabe)) رو هم ارائه میده.
بازی کردن توی حالت مایک، زاویه دوربین نزدیکتری رو با افزایش افکتهای خون و گلولای برای یه تجربه خشنتر به ارمغان میاره، در حالی که توی حالت واتانابه، بازی با بیتهای لوفای (lo-fi) اورجینال در پسزمینه هنگام مبارزه و گشتوگذار همراه میشه؛ یه ویژگی واقعا منحصر به فرد که هنوز جای دیگهای دیده نشده. البته، بازیکنها میتونن انتظار چندین گزینه سختی رو هم داشته باشن تا تجربه شخصی خودشون رو برای لذت بیشتر یا شدت بیشتر با هر کدوم از این حالتهای ویژه الهامگرفته از کارگردانها تنظیم کنن.
۹. صداگذاری و لیپسینک کامل ژاپنی
بازی کردن یه بازی مثل گوست آو یوتی بدون صداگذاری ژاپنی، یه تجربه کاملا فراگیر نیست و خوشبختانه، ساکر پانچ هوای طرفدارها رو داشته. سازندهها تایید کردن که علاوه بر دوبله انگلیسی، این دنباله دارای دیالوگهای کاملا صداگذاریشده به زبان ژاپنی با لیپسینک شخصیتها و زیرنویسهای چندزبانه برای یه سفر فراگیر در ژاپن سال ۱۶۰۳ خواهد بود.
با اینکه هنوز مشخص نیست چه کسانی صداپیشگی آتسو و بقیه شخصیتهای کلیدی رو به زبان ژاپنی انجام میدن، اما تایید شده که اریکا ایشی (Erika Ishii) صداپیشه آتسو توی نسخه انگلیسیه که صداپیشگی شخصیتهایی توی بازیهایی مثل دیت اوریثینگ (Date Everything)، فورتنایت (Fortnite)، مورتال کامبت ۱ (Mortal Kombat 1)، عصر اژدها: نگهبان حجاب (Dragon Age: The Veilguard)، دثلوپ (Deathloop)، ایپکس لجندز (Apex Legends)، انتقامجویان مارول (Marvel’s Avengers) و سایبرپانک ۲۰۷۷ (Cyberpunk 2077) رو هم بر عهده داشته.