صفحه اصلی > مقاله : بررسی بازی Path of Exile 2؛ بهترین بازی ARPG سال؟

بررسی بازی Path of Exile 2؛ بهترین بازی ARPG سال؟

اگه از طرفدارای بازی‌های نقش‌آفرینی اکشن (ARPG) باشین، احتمالاً اسم بازی Path of Exile براتون آشناست. این بازی‌ با عرضه توی سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ خورشیدی) و پشتیبانی مداوم سازنده‌ها، تبدیل به یکی از بهترین و عمیق‌ترین بازی‌های این سبک شد. حالا بعد از ده سال، تیم Grinding Gear Games قراره با دنباله‌ای که ابتدا قرار بود فقط یه بسته الحاقی باشه، همه چیز رو به سطح جدیدی ببره، این بازی با بازی Path of Exile 2.

این بازی قرار نیست فقط یه کپی از نسخه اول باشه. همه چیز از گرافیک گرفته تا سیستم‌های گیم‌پلی، تغییر و ارتقا پیدا کرده که تجربه‌ای جدید و بهتر به شما ارائه بده. حالا سوال این‌جاست: آیا این دنباله می‌تونه انتظارات بالای بازیکن‌ها رو برآورده کنه؟ و آیا ارزش داره وارد نسخه دسترسی زودهنگام اون بشیم؟ بیاین توی این مقاله با هم جواب این سوال‌ها رو پیدا کنیم. 

یه تکامل واقعی

راستش رو بخواین، بازی Path of Exile 2 توی نگاه اول خیلی عالی به نظر می‌رسه. تیم سازنده، یعنی Grinding Gear Games، فقط به تغییرات جزئی راضی نشدن. اونا حسابی دست به کار شدن و فرمول اصلی بازی رو به‌طرز چشم‌گیری ارتقا دادن. می‌تونستن چند تا تغییر کوچیک بدن و بازی رو تموم کنن، ولی واقعا فراتر از انتظارات عمل کردن.

گرافیک و عملکرد

یکی از چیزایی که سریع به چشم میاد، گرافیک خیره‌کننده بازیه. همه چیز از طراحی محیط‌ها گرفته تا انیمیشن‌ها، چشم‌نواز و جذابه. از همه بهتر این‌که بازی روی PC خیلی روان اجرا می‌شه. راستش، برای یه بازی که هنوز توی نسخه دسترسی زودهنگامه، این سطح از پایداری و بهینه‌سازی خیلی غافلگیرکننده‌ست. هیچ باگ یا مشکل جدی‌ توی این مدت ندیدیم، انگار نه انگار که هنوز نسخه کامل منتشر نشده.

گیم‌پلی: یه ARPG کلاسیک ولی با حال و هوای جدید

حالا بریم سراغ بخش اصلی ماجرا: گیم‌پلی بازی Path of Exile 2. این بازی دقیقاً یه ARPG قدیمی و از اون مدل‌هاییه که عاشقشون هستیم. اگه بازی‌هایی مثل دیابلو (Diablo) رو دوست دارین، این یکی هم دقیقاً توی همون سبک و سیاقه: زاویه دید بالا به پایین، یه دنیای فانتزی تاریک، هیولاهای بی‌شمار و کلی غنیمت که منتظر شماست. و البته طبق نظر خیلی از بازیکنا و خود ما حتی یه سر و گردن از دیابلو بهتره.

همه چیز از یه کمپین داستانی خطی شروع می‌شه. نقشه‌ها تصادفی تولید می‌شن و شما از یه طرف نقشه شروع می‌کنین و پیش می‌رین که به خروجی برسین. با پرتال‌های شهری می‌تونین برگردین به مناطق امن، آیتم‌ها رو بفروشین یا از NPCها داستان‌های جدید بشنوین.

اضافه شدن Dodge Roll: تغییر کوچیک، تأثیر بزرگ

حالا می‌رسیم به یه تغییر خیلی ساده اما کلیدی: اضافه شدن Dodge Roll. شاید فکر کنین این یه حرکت کوچیک مثل جاخالی دادنه که تأثیر زیادی نداره، ولی اشتباه نکنین. این مکانیک باعث شده گیم‌پلی بازی تاکتیکی‌تر بشه. حالا دیگه نمی‌تونین همین‌جوری بی‌فکر، طلسم‌ها و حملات رو پشت سر هم اجرا کنین. هر مهارتی برای خودش یه انیمیشن داره که باید صبر کنین که کامل بشه و باید به موقع جاخالی بدین که از حملات دشمن‌ها در امان بمونین.

نبردها: تاکتیکی‌تر و هیجان‌انگیزتر

یکی از نکات جالب توی بازی Path of Exile 2 اینه که دشمن‌ها دیگه به صورت تصادفی به سمتتون حمله نمی‌کنن و ضربات رو بی‌هدف وارد نمی‌کنن. این‌جا با یه سیستم مبارزه دقیق‌تر طرفیم. حرکات و حملات دشمن‌ها قابل پیش‌بینی‌تر شدن و شما می‌تونین با جاخالی دادن به موقع یا استفاده از تاکتیک‌های بهتر، از آسیب‌های غیرقابل اجتناب جلوگیری کنین. این چیزیه که شاید توی تماشای ویدیوهای بازی به چشم نیاد، ولی وقتی خودتون بازی کردین، کاملاً حسش می‌کنین.

از طرفی شخصیت شما وزن خاصی داره، یعنی احساس سنگینی و فیزیک واقع‌گرایانه‌تری توی مبارزات حس می‌شه. این تغییرات توی مبارزه با باس‌ها بیشتر به چشم میاد.

باس‌فایت‌ها: ترکیب Souls و ARPG

توی این نسخه دسترسی زودهنگام بازی Path of Exile 2، با ۵۰ باس‌فایت منحصربه‌فرد روبه‌رو می‌شین، که نصف کل تعداد باس‌های برنامه‌ریزی‌شده برای نسخه نهاییه. هر منطقه بازی یه باس مخصوص به خودش داره و تقریباً همه این مبارزات متفاوت و چالش‌برانگیزن. حس و حال این مبارزات یه ذره ما رو یاد سری بازی‌های Souls می‌اندازه، مخصوصاً به خاطر نحوه طراحی باس‌ها و نیاز شدید به جاخالی دادن. اما نگران نباشین؛ درجه سختی به اندازه اون بازی‌ها نیست، حداقل توی بخش کمپین.

باس‌ها هم چالش دارن، هم سرگرم‌کننده هستن. البته توی بخش Endgame اوضاع کاملاً تغییر می‌کنه و درجه سختی به طور چشم‌گیری بالا می‌ره. اما با یه بیلد (build) مناسب برای کاراکترتون، می‌تونین به راحتی این چالش‌ها رو پشت سر بذارین و کلی لذت ببرین.

شخصی‌سازی شخصیت: ساده‌تر ولی همچنان عمیق

مثل نسخه قبلی، یکی از بخش‌های اصلی بازی Path of Exile 2 ساختن کاراکتره، اما این‌جا همه‌چیز کمی سرراست‌تر و کاربرپسندتر شده. درسته که ممکنه این تغییرات بعضی از طرفدارای قدیمی رو متعجب کنه ولی به نظر میاد سازنده‌ها دقیقاً جایی که باید دست گذاشتن. این یعنی اون پیچیدگی عمیق بازی همچنان وجود داره، ولی این بار بیشتر شبیه یه سفر هدایت‌شده‌ست، نه یه ماجرای کاملاً رها.

  • درخت مهارت‌های غیرفعال (Passive Skill Tree): همچنان حضور داره و مثل قبل غنی و پر از گزینه‌های مختلفه. اما حالا پیشرفت توی این درخت یه کم راحت‌تر و تله‌هایی که باعث خراب شدن ساخت شخصیت می‌شدن، کمتر شدن. برای تازه‌واردها، این یعنی به خوندن راهنمای بازی برای هر حرکت کمتر احتیاج دارین.
  • جواهرات مهارتی (Skill Gems): یکی از بزرگ‌ترین تغییرات بازی توی این بخشه. این جواهرات دیگه به تجهیزات متصل نیستن و توی یه منوی جداگونه مدیریت می‌شن. حالا به جای پیدا کردن جواهرات تصادفی، جواهرات تراش نخورده (Uncut Skill Gems) می‌گیرین و هر مهارتی که بخواین رو با اونا باز می‌کنین. این یعنی توی همون ابتدای بازی به تعداد زیادی مهارت دسترسی دارین و نیازی نیست فقط با حملات ساده جلو برین.

این تغییر شاید بحث‌برانگیز باشه، ولی به نظر خیلی به تجربه بازی کمک کرده. حالا می‌تونین بدون محدودیت به مهارت‌هایی که نیاز دارین دسترسی داشته باشین و بازی از همون ابتدا پویا و هیجان‌انگیز می‌شه.

مهارت‌های جدید و سیستم Spirit

توی این نسخه یه سیستم جدید به اسم Spirit معرفی شده که برای مهارت‌های خاص مثل احضار یا تقویت‌های قوی استفاده می‌شه. این سیستم به بازی عمق بیشتری داده ولی همچنان بازی اطلاعاتش رو به مرور و با حوصله به شما یاد می‌ده. این‌جا دیگه خبری از حفظ کردن یه عالمه اطلاعات نیست؛ همه چیز قدم‌به‌قدم و قابل‌فهم ارائه می‌شه.

تنوع بصری: از سیاه‌چاله‌ها تا هیولاها

همون‌طور که گفتیم یکی از نقاط قوت بازی Path of Exile 2 که همه اون رو دوست داشتن، طراحی بصری بازیه. این بازی واقعاً حس یه دنیای فانتزی تاریک رو به خوبی منتقل می‌کنه. اما چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می‌کنه، تنوع مکان‌ها و دشمن‌هاست. برخلاف تصور، هیچ دو محیطی شبیه هم نیستن و هر منطقه حس و حال کاملاً جدیدی داره. وقتی درباره «فانتزی تاریک» حرف می‌زنیم، معمولاً انتظار تنوع زیادی نداریم اما این بازی خلاف این رو ثابت کرده.

توی هر منطقه، نه فقط محیط تغییر می‌کنه، بلکه با دشمن‌های جدیدی هم روبه‌رو می‌شین. این تنوع توی طراحی دشمن‌ها، چه از نظر بصری و چه از نظر رفتار، بازی رو خیلی جذاب‌تر کرده. مثلاً شاید مکانیک یه «معدن‌چی مرده» فرق کوچیکی با «گل‌ وحشی» داشته باشه ولی همین تغییرات کوچیک، به مبارزات حس تازگی و هیجان‌ خاصی می‌دن.

باس‌فایت‌های نوآورانه

باس‌فایت‌ها توی بازی Path of Exile 2 عالی طراحی شدن. هر باس نه تنها متفاوت به نظر می‌رسه بلکه رفتار و مکانیک‌های مخصوص خودش رو هم داره. بعضی از باس‌ها بین چند مکان مختلف جابه‌جا می‌شن، سلاح‌های جدید برمی‌دارن یا چند مرحله مختلف دارن که باید توی هر کدوم تاکتیک‌هاتون رو تغییر بدین. این خلاقیت باعث می‌شه که هر مبارزه مثل یه ماجراجویی جداگانه باشه.

داستان: ساده ولی کاربردی

داستان بازی چیز خیلی پیچیده‌ای نیست ولی توی این سبک بازی نیازی هم به داستان‌های سنگین نیست. شما توی بازی شخصیتتون رو از یه اعدام اشتباهی نجات می‌دین و هدفتون انتقام گرفتن از لرد منطقه‌ست که شما رو به اعدام محکوم کرده. کم‌کم داستان وارد فاز تعقیب یه هیولای عجیب‌ و غریب شبیه به آثار اچ. پی. لاوکرفت (H. P. Lovecraft) می‌شه و شما باید جلوی یه احیای شیطانی رو بگیرین.

این داستان بیشتر از هر چیزی بهانه‌ایه برای کشتن هیولاهای بیشتر و تجربه محیط‌های متنوع‌تر. راستش رو بخواین، نیازی نیست خیلی به داستان توجه کنین؛ چون قراره چندین بار بازی رو تکرار کنین و احتمالاً بار دوم یا سوم دیگه به داستان اهمیت نمی‌دین.

کلاس‌ها: قدیمی‌ها در کنار جدیدها

همه کلاس‌های قدیمی برگشتن، ولی چند تا کلاس جدید هم به بازی Path of Exile 2 اضافه شدن که واقعا جالبن. مثلاً یکی از این کلاس‌های جدید، کلاس مزدوره (Mercenary) که از یه سلاح کاملاً جدید یعنی کراسبو (کمان زنبورکی) استفاده می‌کنه. شاید اولش فکر کنین کراسبو چیز خاصی نیست، ولی توی بازی، این سلاح شبیه به یه مسلسل قدیمی کار می‌کنه که حتی قابلیت‌هایی مثل شاتگان و نارنجک‌انداز هم داره. واقعاً مبارزه با این کلاس به شدت لذت‌بخشه.

کنترل‌ها: راحت و انعطاف‌پذیر

یکی از نگرانی‌های درباره بازی، اجرای اون روی کنسول‌ها بود. خوشبختانه کنترل‌ها روی کنسول به خوبی بهینه شدن و شما می‌تونین تقریباً همه چیز رو مطابق سلیقه‌تون تغییر بدین. بازی به صورت پیش‌فرض از کنترل‌هایی شبیه بازی‌های Souls استفاده می‌کنه (دکمه R1 برای حمله و دایره/B برای جاخالی)، ولی اگه با کیبورد بازی کنین، جاخالی دادن روی اسپیس قرار گرفته و خیلی خوب کار می‌کنه.

یه نکته عالی دیگه اینه که بازی دو تا رابط کاربری جداگانه برای کیبورد و کنترلر داره. این یعنی هیچ‌وقت حس نمی‌کنین بازی فقط برای یکی از این دو ساخته شده و همیشه می‌تونید با هر کدوم که خواستید بازی کنین.

مشکلات بازی

تا این‌جا فقط از نکات مثبت گفتیم، اما بذارید به چند تا از مشکلات بازی Path of Exile 2 هم اشاره کنیم. بازی در کل خیلی شسته رفته به نظر می‌رسه، ولی چند مورد جزئی پیدا می‌شه که نشون می‌ده هنوز توی مرحله دسترسی زودهنگام هستیم. مثلاً بعضی وقت‌ها دیالوگ‌ها روی هم می‌افتن یا یکی به شما می‌گه کاری رو انجام بدین که قبلاً انجام دادین. یه بار هم در حین بازی دچار کلیپینگ یا رد شدن از بین اشیا شدیم. البته اینا چیزای کوچیکی هستن که احتمالاً تا نسخه نهایی رفع می‌شن.

مشکل بزرگ: آنلاین بودن بازی

یکی از مشکلات بزرگ این بود که بازی به طور کامل آنلاین اجرا می‌شه، حتی برای حالت تک‌نفره. درسته که بازی فقط تک‌نفره نیست ولی خیلی‌ها دوست دارن این سبک بازی‌ها رو به صورت کاملاً تک‌نفره تجربه کنن. این آنلاین بودن هم بعضی وقت‌ها باعث لگ ورودی یا کندی می‌شه. تازه این برای وقتیه که هنوز تعداد بازیکن‌های آنلاین خیلی کمه؛ تصور کنین روز اول انتشار بازی قراره چی بشه.

بزرگ‌ترین نگرانی در مورد سرورهای بازیه. اگه تعداد زیادی بازیکن وارد بشن، ممکنه وضعیت سرورها خیلی بد بشه. امیدواریم تیم سازنده تا اون موقع، سرورها رو آماده کنن.

مدل درآمدزایی: کم‌دردسر، ولی همچنان قابل بحث

بازی Path of Exile 2 قراره رایگان عرضه بشه و مثل نسخه اول، یه فروشگاه داخل بازی داره. توی نسخه اول، این سیستم به‌ شکلی پیاده‌سازی شده بود که اصلاً نیاز نبود پولی خرج کنین و امیدواریم این‌جا هم همین‌طور باشه. با این حال، هنوز نمی‌تونیم مطمئن باشیم، چون دسترسی به فروشگاه توی نسخه آزمایشی امکان‌پذیر نبود.

محتوا: ناقص اما کافی

بازی در حال حاضر ۳ اَکت (Act) از کل ۶ اکت برنامه‌ریزی‌شده رو داره. با این حال، هر اکت حدوداً ۸ ساعت زمان می‌بره، که برای یه بازی توی مرحله دسترسی زودهنگام کاملاً کافیه. علاوه بر این، سیستم Endgame معروف بازی که خیلی‌ها اعتقاد دارن «بازی واقعی Path of Exile» از اون‌جا شروع می‌شه، از همون اول در دسترسه. بنابراین اگه قصد دارین زودتر از بقیه وارد بازی بشین، چیزای زیادی را تجربه می‌کنید.

الان بازی رو بخریم یا نه؟

این‌جا یه سوال مهم پیش میاد: آیا باید الان بازی رو بخریم یا صبر کنیم؟ اگه خیلی مهمه که ۳۰ دلار هزینه کنین و زودتر از بقیه وارد بازی بشین، این مبلغ برای تجربه‌ای که می‌گیرین معقول به نظر می‌رسه. هر اکت به اندازه‌ای محتوا داره که شما رو کاملاً سرگرم کنه. ولی اگه منتظر نسخه نهایی بمونین، می‌تونین بازی رو به صورت رایگان تجربه کنین (البته اگر ۶ ماه صبر کردن براتون مسئله‌ای نیست).

جمع‌بندی

بازی Path of Exile 2 تا این‌جای کار همه انتظارات رو برآورده کرده و حتی فراتر از اونا رفته. بازی نه تنها گرافیک و گیم‌پلی بهتری ارائه می‌ده، بلکه عمق، تنوع و طراحی سیستم‌های اون هم ارتقا پیدا کرده. ولی هنوز دو نکته قابل توجه وجود داره: یکی نیاز به سرورهای قوی‌تر و دیگری کامل نبودن محتوا.

در نهایت، چه الان بازی رو بخرین، چه منتظر نسخه رایگان بمونین، به نظر می‌رسه این بازی یکی از بهترین ARPGهای سال باشه. فقط امیدواریم روز انتشار سرورها خراب نشن و یه تجربه بی‌دردسر داشته باشیم.

محمد قربانی

پست های مرتبط

بهترین بردگیم‌های ۲۰۲۴

تعداد بازدید ۲۵ دیگه اون زمان‌ها گذشت که بردگیم‌ها رو فقط توی…

۱۴۰۳/۰۹/۱۹

بررسی بازی Indiana Jones And The Great Circle

تعداد بازدید ۱۵۶ بازی Indiana Jones and The Great Circle دقیقاً همون…

۱۴۰۳/۰۹/۱۷

هدست HTC VIVE Focus Vision واقعیت را زیر سوال می‌برد

تعداد بازدید ۱۰۲ شاید واقعیت مجازی دیگه چیز جدیدی نباشه ولی همین…

۱۴۰۳/۰۹/۱۲

دیدگاهتان را بنویسید