صفحه اصلی > خبر و گزارش : کنسول پلی استیشن ۵ پرو معرفی شد

کنسول پلی استیشن ۵ پرو معرفی شد

امروز پلی استیشن ۵ پرو یا همون PS5 Pro معرفی شد و ما می‌خوایم ببینیم چطور این کنسول جدید می‌تونه تجربه‌ گیمینگ رو به مرحله‌ی بعدی ببره. اما اول بیایم یه نگاهی به پلی استیشن ۵ بندازیم تا بفهمیم این کنسول چی داشته که این‌قدر محبوب شده و تونسته تجربه‌ای بی‌نظیر از بازی‌ها ارائه بده.

کنسول PlayStation 5 توی سال ۱۳۹۹ اومد و از همون اول قدرت خودش رو نشون داد. این کنسول از یه CPU هشت‌هسته‌ای استفاده می‌کنه که مغز متفکرش محسوب می‌شه و می‌تونه بازی‌های پیچیده و با سرعت بالا رو اجرا کنه، جایی که حتی تعداد کاراکترهای بازی می‌تونه به صدها تا برسه و فریم‌ریت‌ها تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه بالا بره. PS5 همچنین از یه GPU قدرتمند با معماری RDNA 2 بهره می‌بره که می‌تونه هر چیزی رو، از جزئیات دقیق گرفته تا دنیای فانتزی با مناظر وسیع، به تصویر بکشه. فناوری Ray tracing هم به این کنسول اجازه می‌ده تا بهبودهای بصری فوق‌العاده‌ای مثل بازتاب‌ها روی آب یا شیشه و روشنایی واقع‌گرایانه رو به صورت بلادرنگ اجرا کنه.

اما برسیم به پلی استیشن ۵ پرو. این کنسول جدید سه تا ارتقاء بزرگ داره که به اون‌ها بیگ‌تری (Big Three) می‌گن. اولین تغییر بزرگ اینه که GPU رو خیلی بزرگ‌تر کردن و سرعت حافظه‌اش رو هم بالا بردن. نتیجه؟ رندر کردن تا ۴۵٪ سریع‌تر از PS5. دومین تغییر مهم اینه که Ray tracing رو به صورت کلی بهبود دادن. حالا سرعت محاسبات نورهای توی بازی دو برابر یا حتی سه برابر PS5 شده. و سومین تغییر بزرگ، اضافه کردن سخت‌افزار اختصاصی برای یادگیری ماشینیه. با استفاده از کتابخونه‌ای به اسم PSSR یا PlayStation Spectral Super Resolution، این کنسول می‌تونه تصاویر بازی رو پیکسل به پیکسل تحلیل و جزئیات بیشتری رو اضافه کنه که این باعث افزایش وضوح و رزولوشن بازی‌ها می‌شه.

سازنده‌های بازی در حال اضافه کردن پشتیبانی از پلی استیشن ۵ پرو به عناوین جدید و قدیمی هستن و با این تغییرات بزرگ، نتایج خیلی شگفت‌انگیز هست. مثلاً بازی Last of Us Part 2 که روی پلی استیشن ۵ پرو اجرا می‌شه، حجم زیادی از جزئیات رو داره و هدفش اینه که با فریم‌ریت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا بشه. در مقابل، حالت Fidelity روی PS5 فقط ۳۰ فریم بر ثانیه هست و خیلی تند و سریع به نظر نمیاد. اما با PS5 Pro شما می‌تونید چیزی شبیه به سطح جزئیات حالت Fidelity رو با دو برابر فریم‌ریت تجربه کنید.

بازی Marvel’s Spider-Man 2 یه مثال خوب دیگه‌ست که روی پلی استیشن ۵ پرو اجرا می‌شه و وضوح بالاتری داره. یا بازی Ratchet and Clank: Rift Apart که وقتی صحنه‌ رژه رو روی PS5 Pro می‌بینید، جزئیات دوردست خیلی واضح‌تر از نسخه‌ معمولی PS5 به نظر میان. به طور کلی، PS5 Pro تقریباً قدرت PlayStation 5 رو دو برابر کرده.

به طور خلاصه، پلی استیشن ۵ پرو به کنسولی فوق‌العاده قدرتمندتر از PlayStation 5 تبدیل شده که هم وضوح بهتری توی گرافیک ارائه می‌ده و هم تجربه‌ی بازی رو روون‌تر و سریع‌تر می‌کنه. PSSR هم نقش بزرگی توی این بهبود داره و باعث می‌شه جزئیات پیکسل به پیکسل به تصویر اضافه بشه و فریم‌ریت بالا بره.

در نهایت، پلی استیشن ۵ پرو با قدرت GPU بیشتر و فناوری‌های پیشرفته مثل یادگیری ماشینی و Ray tracing، باعث شده که بازی‌های جدید مثل Gran Turismo 7 و Hogwarts Legacy بهتر از همیشه به نظر بیان و تجربه‌ی شما از بازی‌ها رو به سطح بالاتری برسونه.

محمد قربانی

پست های مرتبط

۱۴ بازی برتر ماه گذشته

بهترین بازی‌های ماه گذشته دیگه وارد نیمه دوم ۲۰۲۴ شدیم و اینجاست…

۱۴۰۳/۰۵/۱۴

جدیدترین بازی‌های منتشرشده (۱۱ بازی جدید برای پلتفرم‌های مختلف)

دنیای بازی‌های ویدیویی تو ماه ژوئن یه جورایی عجیب بود. از یه…

۱۴۰۳/۰۴/۰۲

۲۷ بازی اعلام‌شده در سامر گیم فِست ۲۰۲۴

سامر گیم‌ فِست ۲۰۲۴ تموم شد و یه عالمه معرفی بازیای جدید،…

۱۴۰۳/۰۳/۲۳

دیدگاهتان را بنویسید