باور کردنی نیست که تقریباً ۱۰ سال از انتشار بازی تاکتیکی «تام کلنسی رینبو سیکس سیج» (Tom Clancy’s Rainbow Six Siege) گذشته؛ یه بازی شوتر تاکتیکی که تمرکز ویژهای روی تخریبپذیری محیط و همکاری تیمی داره. از زمان انتشار تا امروز، خیلیها این بازی رو یکی از بهترین شوترهای تاکتیکی ساخته شده میدونن، چون عمق استراتژیکی بیشتری نسبت به اکثر بازیهای این سبک ارائه میده. ولی حالا که سیج به دهمین سالگردش نزدیک شده، نیاز داشت یه سری تغییرات و بهبودها داشته باشه که هم برای بازیکنهای جدید جذاب بشه و هم برای مخاطب قدیمیتر حس تازگی داشته باشه. اینجا بود که بازی Rainbow Six Siege X وارد شد؛ نسخهای تحولیافته از سیج که شامل یه حالت جدید ۶ به ۶، تغییرات اساسی توی گیمپلی تاکتیکی، باز طراحی گرافیکی نقشههای کلاسیک و کلی آپدیت دیگه است.
اخیراً یه رویداد ویژه توی آتلانتا جورجیا برگزار شد که بازی Rainbow Six Siege X به همراه حالت جدید دوال فرانت (Dual Front) که به صورت ۶ به ۶ اجرا میشه، نقشههای به روز شده حالت ۵ به ۵ و همینطور تمام تغییرات جدیدش به نمایش گذاشته بشه. بعد از تست این بازی، مشخص شد که این نسخه کاملاً پتانسیل این رو داره که یه بار دیگه برای نسل جدید بازیکنها جذاب باشه و تا ۱۰ سال آینده هیجانش رو حفظ کنه. اکثر زمان رویداد صرف معرفی و بررسی حالت جدید دوال فرانت شد که احتمالاً برای تازهواردها جذابه، اما در کنار اون، تغییرات بصری و مکانیکی حالت کلاسیک ۵ به ۵ بمب هم نمایش داده شد.
حالت جدید دوال فرانت بازی Rainbow Six Siege X؛ یه تحول اساسی
یکی از بزرگترین مشکلاتی که توی چند سال اخیر بازیکنهای تازهوارد توی رینبو سیکس سیج باهاش مواجه بودن این بوده که بازی تبدیل به زمین بازیِ قدیمیها و بازیکنهای حرفهای شده که خیلی راحت تازهکارها یا اونهایی که تجربه و تحمل استرس کمتری دارن رو شکست میدن. توی مسابقات رنکت (Ranked) سیج خصوصاً وضعیت این شکلیه که بازیکنها حق اشتباه زیادی ندارن و اگه کسی کوچکترین ضعفی نشون بده، نه تنها تیم مقابل، بلکه حتی همتیمیهای خودش رو هم عصبانی میکنه. البته این موضوع طبیعیه، چون این بازی یه عنوان قدیمی و چندسالهست، ولی همچنان برای تازهواردهایی که تازه میخوان شروع کنن کار رو خیلی سخت میکنه.
حالا حالت جدید «دوال فرانت» توی بازی Rainbow Six Siege X دقیقاً همون تغییریه که تازهواردها بهش احتیاج داشتن. این حالت همه چیز رو طوری طراحی کرده که بازیکنهای تازهکار راحتتر وارد بازی بشن و در عین حال باعث ناراحتی بازیکنهای قدیمی هم نمیشه. برخلاف حالتهای سنتی ۵ به ۵ سیج، دوال فرانت حالت ۶ به ۶ اجرا میشه و هدف اصلیش اینه که بازیکنها بدون فشار زیاد با اپراتورهای مختلف و تاکتیکهای بازی آشنا بشن و دیگه نیازی هم نیست که ارتباط خیلی جدی بین اعضای تیم برقرار باشه. سرعت بازی توی این حالت یه مقدار کمتره، نقشه بزرگتر طراحی شده و بازیکنها بعد از هر بار مردن میتونن دوباره به بازی برگردن.
حالت دوال فرانت توی بازی Rainbow Six Siege X یه حالت شبیه تصرف پایگاه (capture the base) داره که توی اون یه نقشه دایرهای به شش بخش تقسیم شده. سه تا از این بخشها دست یه تیم و سه تا بخش دیگه هم دست تیم مقابله. هدف اصلی توی این حالت اینه که تیمها بتونن بخش انتهایی نقشه که توی منطقه حریف قرار داره رو تصرف کنن. اما ماجرا اینجاست که برای رسیدن به اون بخش آخر، تیمها باید مناطق قبلیِ حریف رو یکی یکی تصرف کنن و نمیتونن به هر منطقهای که دلشون میخواد حمله کنن. بعد از این که یه منطقه رو گرفتن، تیم باید ۶۰ ثانیه صبر کنه که اجازه تصرف منطقه بعدی رو داشته باشه. همچنین هر دو سمت نقشه کاملاً متقارن طراحی شده و برای هر دو تیم شرایط برابر و منصفانهست.
به عبارت سادهتر، چون حالت دوال فرانت ۶ به ۶ طراحی شده، نصف تیم باید بره سمت مناطق حریف و اونا رو تصرف کنه و نصف دیگه هم وظیفه دفاع از مناطق خودی رو به عهده داره. هر مسابقه حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه طول میکشه و ریتمش یه کم آرومتر از حالتهای معمولی ۵ به ۵ حس میشه، ولی همین موضوع باعث شده که تازهکارها بتونن راحتتر وارد بازی بشن. توی این حالت بازیکنها به هر تعدادی که بخوان میتونن بعد از مردن دوباره به بازی برگردن و حتی بین هر بار مردن اجازه دارن اپراتور خودشون رو عوض کنن، فقط باید ۳۰ ثانیه صبر کنن. این یه فرصت عالیه که بازیکنها توی یه مسابقه، سبکهای مختلف بازی رو امتحان کنن و ببینن کدوم تاکتیک براشون بهتر جواب میده.
بازیکنهای قدیمیتر سیج که ممکنه فکر کنن این حالت جدید یه مقدار بیش از حد برای تازهکارها آسون شده باید توجه کنن که حالت دوال فرانت اصلاً آسون نیست، فقط از حالت ۵ به ۵ معمولی کمی سادهتره. درسته که تازهواردها توی این حالت میتونن بیشتر بازی کنن و سریعتر یاد بگیرن، ولی همچنان بازیکنهای باتجربهتر دست بالا رو دارن. حتی با وجود این تفاوت، حالت دوال فرانت اون حس منفی که بازیکنها موقع اشتباه کردن دارن رو خیلی کمتر میکنه، چون بازیکنها میتونن مرتب به بازی برگردن و بازی فرصت بیشتری به اونها برای اصلاح اشتباهاتشون میده.
توی حالتهای معمولی ۵ به ۵ سیج، بازیکنی که کشته بشه دیگه نمیتونه تا پایان اون راند بازی کنه و مجبور میشه فقط بقیه تیم رو تماشا کنه. این باعث استرس بیشتر و حتی رفتارهای منفی و توهینآمیز هم میشه. اما توی حالت دوال فرانت، بازیکنها این فشار رو حس نمیکنن، رفتارهای منفی هم کمتر میشه و تازهواردها بیشتر وقتشون رو صرف بازی کردن میکنن تا تماشا کردن. از طرف دیگه، بازی Rainbow Six Siege X قراره سیستمهای محافظتی جدیدی برای مقابله با بازیکنهای منفی و سمی ارائه کنه.
نقشههای مدرن حالت ۵ به ۵ بازی Rainbow Six Siege X
بازی Rainbow Six Siege X بدون حالتهای سنتی و معروف ۵ به ۵ خودش که همیشه محبوب بوده، دیگه سیج نیست. این بار این نقشهها و حالتها رو به شکل کامل بازسازی کردن که حس واقعگرایانهتری داشته باشن و بازیکنها بیشتر از قبل توی بازی غرق بشن. با این کار، هم بازیکنهای قدیمیتر سیج میتونن یه تجربه تازه داشته باشن و هم تازهواردها موقع ورود به بازی احساس میکنن که دارن یه شروع دوباره رو تجربه میکنن. البته این تغییرات فقط به ظاهر خلاصه نمیشن و مستقیماً روی گیمپلی هم تاثیر گذاشتن، که باعث شده این بازسازیها ارزش دوچندانی داشته باشه.
توی بازی Rainbow Six Siege X، موتور نورپردازی از پایه بازسازی شده که محیطها رو طبیعیتر نشون بده. متریالها و کیفیت سطحها هم دوباره طراحی شدن که واقعیتر به نظر برسن. علاوه بر این، حالا بازیکنها برای اولینبار میتونن سلاحهاشون رو از نمای نزدیک بررسی کنن، قابلیتی که به بیش از ۱۰۰ اسلحه مختلف اضافه شده که بازیکنها راحتتر بتونن از دیدن اسکینهایی که برای اسلحههاشون دارن لذت ببرن. کیفیت تکسچرهای بازی هم دو برابر شده و بازیکنهای نسخه کامپیوتر حتی میتونن یه پک تکسچر 4K دانلود کنن که بیشترین کیفیت گرافیکی رو تجربه کنن.
ولی شاید مهمترین تغییری که مستقیماً روی گیمپلی تأثیر گذاشته، اضافه شدن عناصر تخریبپذیر جدیده. درسته که سیج همیشه به تخریبپذیری محیط معروف بوده، ولی حالا یه سری عناصر جدید هم به نقشهها اضافه شده که گیمپلی رو خیلی عمیقتر کرده. مثلاً کپسولهای آتشنشانی حالا وقتی بهشون شلیک بشه، موقتاً یه دود غلیظ ایجاد میکنن و حتی میتونن دشمنهایی که نزدیکش هستن رو گیج کنن. لولههای گاز هم وقتی بهشون شلیک بشه، اول آتیش رو توی مسیر بازیکنها پخش میکنن که مانع حرکت دشمنها میشه و بعد هم منفجر میشن و یه منطقه کوچیکی رو موقتاً به آتیش میکشن. علاوه بر اینها، حالا دستگاههای فلزیاب هم توی بازی وجود دارن که اگه بازیکنی از کنارشون رد بشه، شروع به هشدار دادن میکنن.
توی همه نقشههای بازی، بازیکنها میتونن حالا از هر گوشهای آویزون بشن و در همین حالت به طرفین حرکت کنن. این حرکت جدید با موشن کپچر طراحی شده و انیمیشنها خیلی طبیعیتر از قبل بهنظر میرسن. همچنین سیستم صوتی جدیدی با اسم Audio 2.0 به بازی Rainbow Six Siege X اضافه شده که باعث میشه بازیکنها بتونن خیلی دقیقتر از قبل محل دشمنها رو با استفاده از صدای محیط پیدا کنن. حالا راحتتر میشه فهمید دشمن دقیقاً از کدوم سمت داره نزدیک میشه و این باعث میشه بازی خیلی جذابتر بشه.
در نهایت، همچنان محبوبترین حالت توی بازی Rainbow Six Siege X حالت کلاسیک ۵ به ۵ بمبه که سرعت بازی توی این حالت به مراتب بیشتر از حالت دوال فرانته. توی حالت بمب تیمها نوبتی به دفاع از بمب خودشون یا حمله به بمب تیم مقابل میپردازن. این حالت معمولاً برای بازیکنهای حرفهای اولین انتخاب به حساب میاد، اما بازیکنهای تازهوارد هم بعد از اینکه حالت دوال فرانت و آموزشهای مختلف بازی رو تجربه کردن، راحتتر میتونن وارد این حالت بشن و ازش لذت ببرن.
بازی Rainbow Six Siege X؛ آینده رینبو سیکس سیج
واقعیت اینه که بازی رینبو سیکس سیج دیگه داره قدیمی میشه. واسه همین هم تنها راهی که میتونه در آینده زنده بمونه و حتی موفقتر از قبل ادامه بده، اینه که یه انرژی تازه و جدید بهش تزریق بشه. هدف بازی Rainbow Six Siege X هم دقیقا همینه. این نسخه اومده که دوباره سیج رو سر پا نگه داره و کاری کنه که تا مدتها به بهترین شکل کارش رو ادامه بده. حالت جدید ۶ به ۶ دوال فرانت دقیقاً همین هدف رو دنبال میکنه و میتونه در کنار تغییرات دیگهای که به گیمپلی اضافه شده، آینده این بازی رو تضمین کنه.
بازی Rainbow Six Siege X با اضافه کردن حالت جدید دوال فرانت، نقشههای بازطراحیشده و یه سری تغییرات اساسی توی گیمپلی، هم بازیکنهای قدیمی رو راضی نگه میداره و هم به بازیکنهای تازهوارد فرصتی میده که راحتتر وارد این دنیای تاکتیکی بشن. این دقیقاً همون چیزیه که سیج بهش نیاز داشت که بتونه حداقل برای ۱۰ سال دیگه سرحال باقی بمونه.