صفحه اصلی > مقاله : بازی The First Berserker: Khazan؛ یه سولزلایک جذاب و نفس‌گیر

بازی The First Berserker: Khazan؛ یه سولزلایک جذاب و نفس‌گیر

بازی The First Berserker: Khazan

بازی The First Berserker: Khazan همه نشانه‌های آشنای یه سولز-لایک رو داره، از سیستم چک‌پوینت شبیه آتیش‌بازی که دشمنا رو دوباره زنده می‌کنه تا ایکس پی‌هایی (XP) که موقع مرگ ممکنه از دست بدین، اما تاثیرات اصلیش شاید اون چیزی نباشه که شما انتظار دارین. در حالی که مبارزه‌اش با تاکید زیاد روی دفع حملات (parry)، بازی Sekiro: Shadows Die Twice از فرام سافت‌ویر (From Software) رو یادآوری می‌کنه، ساختار مرحله‌ای، مهارت‌های سلاح و نحوه برخوردش با تجهیزات، به وضوح از Nioh ساخته تیم نینجا (Team Ninja) الهام گرفته. توسعه‌دهنده نئوپِل (Neople) هم ایده‌های خودش رو داره،

خرید PS5 Pro

از جمله یه سیستم پیشرفت چندوجهی و سبک هنری سل-شید که بازی The First Berserker: Khazan رو از نظر بصری از بیشتر هم‌دوره‌ای‌هاش متمایز می‌کنه. در نتیجه، این سولز-لایک تونسته در عین آشنا بودن، هویت خاص خودش رو هم بسازه و تجربه‌ای چالش‌برانگیز و در عین حال ارزشمند رو ارائه بده که با یه سبک مبارزه دفاعی قدرتمند و درجه‌ای از آزادی در انتخاب نحوه بازی، تثبیت شده.

تریلر بازی

 

داستان انتقام کازان

بازی The First Berserker: Khazan

از نظر داستان، شما نقش کازان رو بازی می‌کنین که اسم بازی برگرفته از اونه. یه ژنرال افسانه‌ای که زمانی به خاطر نجات امپراتوری از دست اژدهای ترسناک برزرک (Berserk Dragon) مشهور بود، در ابتدای بازی به اشتباه به عنوان خائن برچسب می‌خوره. بعد از شکنجه بی‌رحمانه، با قطع تاندون‌های هر دو دستش و تبعید به یه توندرای کوهستانی و برفی، قهرمان ما موفق به فرار می‌شه و یه اتحاد بعید رو با یه موجود مرموز به نام بلید فانتوم (Blade Phantom) تشکیل می‌ده که به کازان قدرت‌های ماورایی می‌ده.

گشت و گذار توی دنیای تاریک فانتزی

بازی The First Berserker: Khazan

چیزی که از این‌جا به بعد داریم، یه داستان نسبتاً کلیشه‌ایه که علی‌رغم ارتباطش با یه دنیای گسترده‌تر، نسبتاً ساده به نظر میاد. بازی The First Berserker: Khazan توی دنیای دانجن اند فایتر (Dungeon & Fighter) اتفاق می‌افته، که به خاطر MMO دانجن فایتر آنلاین (Dungeon Fighter Online) و اخیراً بازی مبارزه‌ای دی‌ان‌اف دوئل (DNF Duel) شناخته شده، پس کسایی که با این مجموعه متنوع آشنا هستن، ممکنه ریشه‌های کازان رو دوست داشته باشن. کسایی که با این موارد ناآشنا هستن، بدون این اطلاعات اضافی هم احساس نمی‌کنن که چیزی رو از دست دادن، اما بازی The First Berserker: Khazan هم دلیل زیادی برای اهمیت دادن به روایت یا دنیای فانتزی تاریکش به شما نمی‌ده. شخصیت‌های داستان اون‌قدر سطحی هستن که نمی‌شه باهاشون ارتباط برقرار کرد، در نتیجه داستان هر چقدر هم تلاش کنه، نمی‌تونه احساسات مخاطب رو تحریک کنه. ولی حداقل بن استار (Ben Starr) توی نقش این قهرمان خشن، یه مقدار باعث جذاب‌تر شدن داستام می‌شه.

بازی The First Berserker: Khazan

داستان بازی بیشتر یه بهونه‌ست برای این‌که شما رو از این لوکیشن به لوکیشن بعدی ببره؛ از این نظر هم کارش رو خوب انجام می‌ده. همون‌طور که گفتیم، بازی The First Berserker: Khazan از نظر ساختاری خیلی شبیه Nioh به نظر میاد، یعنی شما توی محیط‌های جداگونه، ماموریت‌ها رو انجام می‌دین. یه سری ماموریت‌های فرعی اختیاری هم داره، ولی این ماموریت‌های کوچیک بیشتر تکراری هستن و فقط دشمن‌ها یه‌کم عوض شده. پاداش‌ها بد نیستن، تازه بعضی‌هاشون برای باز کردن ارتقاهای مهم مثل آهنگری ضروری‌ان. ولی واقعیت اینه که این ماموریت‌های فرعی اونقدرها هم جذاب نیستن. ماموریت‌های اصلی خیلی بهترن، مخصوصاً وقتی توی یه دهکده ماهیگیری که پر از دراگون‌کین‌های (Dragonkin) وحشیه، باهاشون درگیر می‌شین یا وقتی توی یه اردوگاه کار اجباری وسط یه صحرای خشک و خالی هستین. تنوع محیط‌ها واقعاً عالیه.

با این‌که گشتن گوشه و کنار مراحل بازی بازی The First Berserker: Khazan، پاداش‌های خوبی مثل تجهیزات جدید و آیتم‌ها رو داره، نمی‌شه از این چشم‌پوشی کرد که طراحی مراحل یه کم زیادی خطیه. البته این خطی بودن همیشه هم بد نیست، ولی وقتی پای مقایسه با بقیه سولز-لایک‌های عالی وسط می‌آد، یجورایی آدم دلش می‌خواست محیط‌ها پیچیده‌تر و پر از راز و رمز باشن، همون حسی که تو بازی‌های درست و حسابی این سبک تجربه می‌کنیم. بازی انگار یه چیزی کم داره و نمی‌تونه اون حس کشف و ماجراجویی رو به طور کامل منتقل کنه.

مبارزات نفس‌گیر و دفاعی

بازی The First Berserker: Khazan

از اون‌جایی که گشت و گذار توی محیط بازی خیلی محدوده، هر مرحله رو طوری طراحی کردن که مبارزه‌ها توی اون حرف اول رو بزنن. اتفاقا نقطه قوت بازی The First Berserker: Khazan هم همین مبارزه‌هاست. مبارزات با ترکیب حملات سبک و سنگین و استفاده از جاخالی و بلاک کردن که دو جور دفاع در اختیار شما قرار می‌ده، شکل می‌گیرن. یادتون باشه، هر حرکتی که می‌کنین، نوار استقامت‌تون رو کم می‌کنه، پس باید حواس‌تون حسابی جمع باشه که یهو خالی نشه و وسط مبارزه گیر نیفتین. این قضیه برای دشمن‌ها هم صدق می‌کنه، یعنی شما باید مثل یه رقاص که روی لبه تیغ راه می‌ره، حواس‌تون به حرکات‌شون باشه که بتونین موضع‌شون رو بشکنین و یه حمله حسابی سنگین بهشون بزنین، قبل از این‌که خودشون همین بلا رو سر شما بیارن.

ضربه زدن موفقیت‌آمیز به دشمن با حملات سبک یا سنگین، هم از سلامتی و هم از استقامت اون‌ها کم می‌کنه، اما اجرای یه بلاک بی‌نقص، معروف به برینک گارد (Brink Guard)، همین کار رو می‌کنه. این‌جاست که بازی The First Berserker: Khazan بیشترین شباهت رو به Sekiro داره؛ با دشمنان تهاجمی که شما رو با حملات پی‌درپی بمباران می‌کنن و شما رو به چالش می‌کشن که هر کدوم رو به طور کامل بلاک کنین. جاخالی دادن این ضربات ممکنه، اما زمانش کوتاهه و شکست یعنی شما قطعاً ضربه می‌خورین. تنظیم زمان برینک گارد نه تنها راحت‌تره بلکه اگه یه ذره زودتر هم بزنین، بازم حمله رو بلاک می‌کنین، البته به قیمت این‌که یه مقدار قابل توجهی از استقامت‌تون کم می‌شه. این کار به شکستن گارد دشمن هم کمک می‌کنه، یعنی دفاع یجورایی بخشی از حمله‌تون می‌شه. دشمن‌های ضعیف‌تر رو می‌شه با یه کم بلاک کردن گیج کرد و از بین برد اما دشمن‌های قوی‌تر مجبور‌تون می‌کنن الگوهای حمله‌شون رو یاد بگیرین که بتونین درست دفاع کنین و بعد یه کم بهشون آسیب بزنین.

بازی The First Berserker: Khazan

اجرای برینک گارد دقیق و ضدحمله روی دشمن‌ها واقعاً حس خیلی خوبی داره، مخصوصاً وقتی که صدای برخورد شمشیرها بلند می‌شه و جرقه‌ها توی هوا پخش می‌شن؛ این حس وقتی بهتره که بتونین این حرکات رو پشت سر هم و سریع اجرا کنین. البته بعضی از حمله‌های دشمن‌ها رو نمی‌شه دفاع کرد، مثل حملات انفجاری (Burst Attacks)، پس همیشه باید حواستون جمع باشه که سریع جاخالی بدین یا از تکنیک‌هایی مثل ضدحمله استفاده کنین که آسیبی بهتون نرسه. همه این‌ها باعث می‌شه دفاع کردن توی بازی The First Berserker: Khazan تبدیل به یه بخش فعال و رضایت‌بخش توی اکثر مبارزه‌ها بشه که مکمل حملات قدرتمند شماست؛ حملاتی که سنگینی و قدرتشون رو کاملاً حس می‌کنین و از ضربه زدن با هر کدوم از سه نوع سلاح لذت می‌برین.

سلاح‌ها و مهارت‌های متنوع

 

بازی The First Berserker: Khazan

کازان می‌تونه سه نوع سلاح انتخاب کنه: ترکیبی از تبر و شمشیر (می‌تونه همزمان دو تا سلاح دست بگیره)، یه شمشیر بزرگ یا یه نیزه. شاید اولش فکر کنین فقط سه تا گزینه برای تنوع مبارزات کمه، ولی هر کدوم از این سلاح‌ها واقعا حس متفاوت و منحصر‌به‌فرد خودشون رو دارن و هر کدوم هم یه درخت مهارت جدا دارن. با پیشرفت توی بازی The First Berserker: Khazan کم‌کم می‌تونین یه سری مهارت‌های غیرفعال و فعال جدید برای هر کدوم از این سلاح‌ها باز کنین که سیستم مبارزه قوی و جذاب بازی رو بهتر هم می‌کنن. تازه، دستتون هم برای امتحان کردن سلاح‌های مختلف بازه، چون هر وقت بخواین می‌تونین امتیازهایی که خرج کردین رو به صورت رایگان پس بگیرین و توی درخت مهارت یه سلاح دیگه خرجشون کنین.

به نظر نیزه ریکی از بهترین انتخاب‌هاست، چون سرعت خوبی داره، بردش زیاده و یه قابلیت جالب به اسم حالت نور ماه (Moonlight Stance) هم داره. این قابلیت باعث می‌شه بعد از این که چند تا ضربه سبک پشت سر هم به دشمن بزنین، یه سری ضربه اضافی به صورت سایه‌ای ظاهر بشن که انگار یه نسخه دیگه از خودتون همزمان داره می‌جنگه. بعدها چند تا مهارت جدید برای نیزه باز می‌شه و متوجه می‌شید که می‌تونین اونا رو با ضربات معمولی ترکیب کنین؛ اون‌قدر که آخرش می‌شه یه سری کمبو طولانی و لذت‌بخش اجرا کرد و دشمن‌ها رو راحت کنار زد.

باز کردن و ترکیب کردن مهارت‌های مختلف اسلحه‌ها دقیقاً جاییه که تأثیر بازی Nioh توی اون کاملاً مشخصه و این تأثیر وقتی به تجهیزات و ویژگی‌های اونا می‌رسین، بیشتر هم می‌شه.

تجهیزات و ارتقاهای چندوجهی

بازی The First Berserker: Khazan

توی بازی The First Berserker: Khazan، می‌تونین از صندوق‌ها و جنازه‌ دشمن‌ها کلی تجهیزات با سطوح مختلف به‌ دست بیارین. هر تکه از این تجهیزات، مثل کلاه‌خود، دستکش یا اسلحه، علاوه بر میزان مشخصی از قدرت دفاعی یا حمله، سه تا ویژگی تصادفی هم داره؛ مثلاً ممکنه استقامت کل شما رو زیاد کنه یا به قدرت حملات سنگین شما اضافه کنه. تازه اگه بتونین یه ست کامل از تجهیزات رو جمع کنین، پنج یا شیش ویژگی اضافی ثابت هم نصیب شما می‌شه. البته این‌که بتونین دقیقاً همون ستی رو که می‌خواین گیر بیارین به شانس بستگی داره، اما بعداً می‌تونین با سیستم ساخت‌وساز بازی، ست مورد نظرتون رو با ویژگی‌هایی که به استایل بازی شما می‌خوره، انتخاب و درست کنین. این یکی از جنبه‌های سیستم پیشرفت چندوجهی بازیه که چند تا عنصر مختلف رو کنار هم گذاشته که تجربه‌ بازی رو کامل‌تر کنه.

ایکس‌پی که از شکست دادن دشمن‌ها به‌دست میارین رو می‌تونین خرج ارتقاء ویژگی‌های معمول شخصیت کنین؛ چیزایی مثل جون (Vitality)، استقامت (Endurance) و قدرت (Strength). اما این تازه اول راهه؛ راه‌های دیگه‌ای هم هست که می‌شه توانایی‌های کازان رو بهتر کرد. مثلاً تعداد زیادی فنتوم (Phantoms) توی بازی وجود داره که می‌تونین پیداشون کنین و هر کدوم رو که فعال کردین، یه سری ویژگی‌ها مثل بازیابی سلامتی یا استقامت رو بهتر می‌کنن. اگه بتونین همه‌ آیتم‌های مخفی هر مرحله رو پیدا کنین، یه امتیازی به اسم ونجنس پوینت (Vengeance Points) به‌ دست میارین که می‌شه اون رو خرج سه نوع مختلف افزایش قدرت ضربه‌ها کرد. به علاوه، اگه بتونین همه‌ کریستال‌های قرمز درخشان توی مراحل رو هم بشکنین، مقدار کسب تجربه و سرعت بازیابی سلامتی شما هم بیشتر می‌شه. تازه می‌تونین یه همراه هم احضار کنین که توی مبارزه با باس‌ها بهتون کمک کنه؛ این همراه‌ها رو بعداً می‌تونین ارتقا بدین، ولی برای این کار باید نسخه‌ دشمن همون همراه رو احضار و شکست بدین که قوی‌تر بشه. در واقع، بازی این اجازه رو به شما می‌ده که سطح سختی بازی رو به شکلی که دوست دارین تنظیم کنین؛ این در حالیه که هنوز درباره‌ حالت آسان بازی چیزی نگفتیم.

چالش‌های سخت و نفس‌گیر

بازی The First Berserker: Khazan

بازی The First Berserker: Khazan، حداقل توی درجه سختی نرمال، واقعاً چالش‌برانگیزه. هر مبارزه با باس‌ها یجورایی مثل یه امتحانه که توانایی و مهارت فعلی شما رو می‌سنجه و بعد از هر مرحله یه نبرد سخت رو جلوی شما می‌ذاره که مجبور بشین برای رد کردنش حسابی تلاش کنین. البته هیچ‌وقت احساس نمی‌کنین بازی داره بهتون ناعادلانه سخت می‌گیره؛ ولی خب انتظار می‌ره بارها شکست بخورین، تجربه کسب کنین و هر بار قوی‌تر و باتجربه‌تر برگردین. این مبارزه‌ها فوق‌العاده نفس‌گیر و هیجان‌انگیزن و تازه تنوع دشمن‌ها و باس‌ها هم واقعاً زیاده؛ از یاغی‌هایی که دو تا خنجر دارن گرفته تا هیولاهای شاخدار، یتی‌های خشمگین و شوالیه‌های روح‌ مانند. استایل هنری بازی هم خیلی جالبه؛ شخصیت‌ها به سبک سل‌شید (Cel-shaded) طراحی شدن و محیط‌های بازی یه‌جایی بین واقعیت و تصویرسازی هنریه که باعث شده این موجودات با وضوحی شبیه به انیمه‌ها جون بگیرن.

درسته که داستان بازی چندان ماندگار نیست و طراحی بعضی از مراحل ممکنه کمی محدود و تکراری به‌ نظر برسه، ولی سیستم مبارزه‌ عالی بازی The First Berserker: Khazan اون‌قدر خوبه که این نقاط ضعف رو کاملاً پوشش می‌ده. مبارزاتش سخت، هیجان‌انگیز و به‌ طور پیوسته لذت‌بخشه و تعداد زیادی دشمن متنوع و جذاب داره که در کنار یه سیستم پیشرفت متفاوت و خلاقانه (فراتر از همون افزایش تجربه‌ ساده)، حسابی تجربه‌ بازی رو کامل کردن. شاید گاهی وقتا حس کنین بعضی ایده‌ها رو قبلاً توی بازی‌های دیگه دیدین، ولی ترکیب خاص این ایده‌ها باعث شده بازی یه تجربه‌ سولزلایک منحصربه‌فرد ارائه کنه که توی این ژانرِ به‌ شدت شلوغ، کاملاً به چشم میاد.

محمد قربانی

پست های مرتبط

بازی Assassin’s Creed Shadows؛ شبیه‌ساز شینوبی

تعداد بازدید ۲۸ بعد از سال‌ها انتظار، بالاخره Assassin’s Creed رفت سراغ…

۱۴۰۴/۰۱/۱۰

بازی‌های محبوب استیم: ۲۰ بازی برتر تمام دوران‌ به همراه آخرین تریلرها

تعداد بازدید ۱۱۰ استیم یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای بازی‌های کامپیوتری توی…

۱۴۰۳/۱۲/۲۷

بازی Rainbow Six Siege X؛ پیش‌نمایش اولیه

تعداد بازدید ۸۹ باور کردنی نیست که تقریباً ۱۰ سال از انتشار…

۱۴۰۳/۱۲/۲۶

دیدگاهتان را بنویسید