ویچر ۳: وایلد هاینت (The Witcher 3: Wild Hunt) ده ساله شد؛ ده سال ماجراجویی توی دنیایی که هر لحظهاش پر از هیولاها، جادوگرها و انتخابهای سخت بود. کی فکرش رو میکرد وقتی برای اولین بار شمشیر رو برداشتیم و همراه گرالت (Geralt) وارد سرزمینهای شمالی شدیم، قراره بارها درگیر داستانهایی بشیم که خیلی پیچیدهتر از یه شکار سادهست؟
حالا که برمیگردیم عقب و به این ۱۰ سال نگاه میکنیم، میبینیم هر بار که رد خون یا رد پای یه هیولا رو دنبال کردیم، در نهایت به چیزی رسیدیم که عمیقتر و غافلگیرکنندهتر از حد انتظارمون بود. شاید به همین دلیله که این بازی هنوز بعد از گذشت یه دهه، توی دنیای بازیهای کامپیوتری یه تجربه بیرقیبه.
چرا ویچر ۳ هنوز بیرقیبه؟
هنوز بعد از گذشت یه دهه، خیلی از بازیهای جدید نمیتونن به گرد پای ویچر ۳ برسن. فرقی نمیکنه بحث داستاننویسی باشه یا صداگذاری و یا حتی فضاسازی، این بازی هنوز توی سال ۲۰۲۵ اونقدر قوی و تاثیرگذاره که خیلی راحت با بازیهای جدید رقابت میکنه. ویچر ۳ فقط یه بازی عالی نیست؛ بلکه عنوانیه که تونسته مسیر یه نسل کامل از بازیهای نقشآفرینی اکشن رو عوض کنه.
۱۰ نکته و راز مخفی ویچر ۳
به مناسبت دهمین سالگرد عرضه این بازی، ما ۱۰ تا از جزئیات و رازهای مخفی (Easter Eggs) ویچر ۳ رو براتون جمع کردیم که شاید تا حالا بهشون توجه نکرده باشید.
۱. اشاره سیری به دنیای سایبرپانک
یکی از نکات جالب ویچر ۳ اینه که سیری (Ciri) توی یکی از گفتوگوهاش از ماجراجویی خودش توی یه دنیای عجیب با ماشینهای پرنده و آدمهایی که آهن توی بدنشون کار گذاشتن حرف میزنه. این باید همون دنیای بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ (Cyberpunk 2077) که باشه که بعداً استودیو سیدی پراجکت رد هم بهش اشاره میکنه. جالبه بدونید که توی سایبرپانک هم میشه چند اشاره کوچیک در مورد حضور سیری توی این دنیا پیدا کرد.
۲. تنبیه عجیب برای کشتن گاوها
توی ویچر ۳ یه روش ساده برای به دست آوردن پول وجود داره: گاوهای نزدیک شهر رو بکشید، لوتها رو بردارید و بفروشید. ولی سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red) به جای اینکه پولی رو که از این کار در میارید کم کنه، تصمیم گرفت یه هیولای بزرگ با لول بینهایت رو به عنوان مجازات در نظر بگیره. اگه بیش از حد گاو بکشید، این هیولا پیداش میشه و حسابی حالتون رو میگیره. اگه دفعه اول باشه که با این قضیه روبهرو میشید، قطعاً غافلگیر میشید.
۳. حضور افتخاری تیریون لنیستر
یه ایستر اِگ خیلی جالب که از سریال بازی تاجوتخت (Game of Thrones) توی ویچر ۳ گذاشته شده، اشاره به شخصیت تیریون لنیستره (Tyrion Lannister). توی بازی، یه کوتوله رو میبینید که دقیقاً مثل تیریون توی فصل اول سریال، توی یه سلول هوایی توی قلعهای شبیه به ایری (The Eyrie) زندانی شده.
۴. انیمیشن طبیعی غلاف کردن شمشیر گرالت
یه جزئیات کوچیک اما تاثیرگذار اینه که وقتی گرالت میخواد شمشیرش رو غلاف کنه، یه حرکت خیلی ظریف انجام میده و غلاف رو کمی بالا میاره تا شمشیر راحتتر توی اون قرار بگیره. این دقت به جزئیات انیمیشنها، این روزها هنوزم عالیه.
۵. رشد طبیعی ریش گرالت
یه ویژگی جالب دیگه، رشد واقعی ریش گرالته. اگه ریش گرالت رو توی آرایشگاه کاملاً بتراشید، ریشش به مرور دوباره رشد میکنه. این جزئیات اونقدر جالب بود که بعداً بازی رد دد ردمپشن ۲ (Red Dead Redemption 2) هم از همین ایده استفاده کرد.
۶. نهنگها توی دریاهای اسکلیگه
دیدن نهنگهای غولپیکر توی دریاهای اسکلیگه (Skellige) خیلی نادره. ممکنه چند بار بازی رو تموم کرده باشید و حتی یه دونهش رو هم ندیده باشید. ولی اگه مدت زیادی توی دریا بمونید، شانس دیدن این موجودات عظیم رو دارید.
۷. شمردن تا ۱۰۰
توی یه گفتوگوی خاص، میتونید با علامت اکسی (Axii) یه نگهبان رو گول بزنید که تا ۱۰۰ بشمره. استودیوی سیدی پراجکت رد واقعاً برای این نگهبان صداگذاری کرده و اگه بمونید و گوش بدید، واقعاً تا ۱۰۰ میشمره.
۸. علامت اکسی روی گربهها
توی ویچر ۳ اگه علامت اَکسی رو روی گربهها استفاده کنید، آروم میشن و دنبال گرالت راه میافتن. یه نکته اضافی: مهمانخانه هفت گربه (Seven Cats Inn) واقعاً هفت تا گربه داره.
۹. جنگ، جنگ هیچوقت عوض نمیشه
توی بازی میتونید یه روستایی رو پیدا کنید که جمله معروف سری فالوت (Fallout) رو تکرار میکنه: «جنگ، جنگ هیچوقت عوض نمیشه».
۱۰. تیم سیدی پراجکت رد
برای آخرین راز مخفی، اگه تا بالای کوه گورگون (Mount Gorgon) توی توسان (Toussaint) برید (جایی که خارج از محدوده بازیه)، یه پرتره از کل تیم سازنده سیدی پراجکت رد که روی این بازی فوقالعاده کار کردن، پیدا میکنید.