صفحه اصلی > مقاله : بهترین فیلم‌ها و سریال‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیویی

بهترین فیلم‌ها و سریال‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیویی

با این که همۀ آثار اقتباسی از بازی‌ها موفق نیستن، تو این مطلب ده تا از موفق‌ترین این آثار رو به انتخاب سایت Rotten Tomatoes بهتون معرفی می‌کنیم.

رابطۀ هالیوود با بازی‌های ویدیویی همیشه یه رابطۀ عشق و نفرت بوده. با این که خود بازی‌ها پول زیادی نصیب سازنده‌هاشون می‌کنن، اقتباس‌کردن از بازی‌ها برای فیلم و آثار تلویزیونی همیشه راحت نیست. تو دهۀ ۱۹۹۰ دیدیم که فیلم‌هایی مثل Double Dragon، Street Fighter و Super Mario Bros مثل بمب تو گیشه ترکوندن. هم‌زمان تماشاگرهای ژاپنی با سیلی از فیلم و سریال‌های انیمه‌ای روبه‌رو بودن که برای مخاطب آمریکایی کاملاً ناشناخته بود.

حتی امروز هم آثار اقتباسی از بازی‌ها برای هوادارها و منتقدها بگیر و نگیر داره. Tomb Raider (2018) به‌زحمت تونست هزینه‌های تولیدش رو تو گیشه جبران کنه، Assassin’s Creed (2016) بمبی از آب دراومد که دست‌آخر نترکید و سرنوشت Uncharted، محصول کمپانی سونی هنوز نامعلومه. فکر ساختن یه مجموعۀ لایو اکشن برای تلویزیون چیزیه که قبلاً به ذهن هیچ‌کس نرسیده بود. فرم لایو اکشن قبلاً بیش از همه برای ساختن کارتون‌های صبح جمعه به کار گرفته می‌شد.

خرید پلی استیشن ۵

ولی همۀ این‌هایی که گفتیم به این معنی نیست که تو سال‌های اخیر از روی بازی‌های ویدیویی آثار اقتباسی موفق ساخته نشده. همگام با رشد محبوبیت انیمیشن و تمایل تهیه‌کننده‌ها به ساختن سریال‌های بیش از پیش متهورانه و واقع‌نما، روز به روز شاهد اقتباس‌های وفادارانۀ بیشتری بودیم که هم‌زمان مصالح تازه‌ای برای خوشایند مخاطب روی پرده آورده‌ن. با در نظر داشتن این نکته، وقتشه ۱۰ تا از بهترین فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی اقتباس‌شده از بازی‌های ویدیویی رو بر اساس میزان محبوبیت کاربران سایت Rotten Tomatoes بهتون معرفی کنیم.

10- Sonic the Hedgehog 2 (2022) – 69%

Sonic the Hedgehog 2 (2022)

از موفقیت نسخۀ اصلی Sonic the Hedgehog (2020) که در گیشه ۳۱۹ میلیون دلار فروش کرد می‌شد فهمید که این فیلم دنباله‌ای هم خواهد داشت و در سال ۲۰۲۲، Sonic the Hedgehog 2 به بازار عرضه شد. این فیلم که صداپیشه‌های مستعدی مثل بن شوارتز و ایدریس آلبا و ستاره‌هایی مثل جیم کری و جیمز مرسدن توش نقش‌آفرینی کردن، فروش قابل توجه ۴۰۵ میلیون دلاری رو در گیشه تجربه کرد.

با توجه به این موفقیت انتظار ساخته‌شدن یه دنبالۀ دیگه برای این فیلم‌ها، و حتی یه سری اسپین‌آف انتظار عجیبی نیست. با این‌که نقد و نظرها دربارۀ این فیلم متفاوت بود، سونیک خارپشتۀ ۲ یه دنبالۀ معقولی برای فیلم اصلیه که تونسته حتی هوادارهای قدیمی این بازی رو که اولین‌بار رو کنسول سگا عرضه شد راضی کنه.

9- Halo: The Series (2022) – 70%

Halo: The Series (2022)

Halo: The Series که در ۲۴ مارس ۲۰۲۲ از شبکۀ پارامونت پلاس پخش شد، یک مجموعۀ لایو کشن بر اساس بازی ویدیویی محبوبی به همین نامه. این سریال که پابلو شرایبر توش نقش استاد اعظم رو بازی می‌کنه به جنگی ادامه‌دار بین نیروی هوایی ملل متحد و اتحادیۀ بیگانگان فضایی می‌پردازه.

این سریال با این‌که در کل به منبع اصلی‌ش وفاداره، گاهی برای اضافه کردن عناصر دراماتیکی که نقش سازنده‌ای در پیش‌برد قصه دارن از منبع اصلی دور می‌شه. اما این دورشدن‌ها همیشه هم ثمربخش نیست، چرا که گاهی جای پای اولیۀ روایت داستان گم می‌شه. فقط می‌شه امیدوار بود که فصل دوم این اثر اقتباسی بتونه بیشتر انتظار هوادارهایی رو برآورده کنه که برای دیدن جزئیات محبوبشون از بازی به تماشاش نشستن.

8- The Angry Birds Movie 2 (2019) – 73%

The Angry Birds Movie 2 (2019)

در فیلم The Angry Birds Movie 2 که در ادامۀ انگری بردز (۲۰۱۶) ساخته شده پرنده‌ها و خوک‌ها برای غلبه بر دشمنی مشترک با هم متحد می‌شن. این طرح داستانی که به اندازۀ خود تاریخ قدمت داره، در این دنبالۀ خنده‌دار به‌عنوان محصول اصلی خیلی خوب کار می‌کنه. این فیلم با صداپیشگی لزلی جونز، درست مطابق انتظار مخاطب، فیلمی حاوی شوخی‌های فوق‌العاده بامزه‌س. انتظار می‌ره نسخۀ سوم این انیمیشن هم به‌زودی، در سال ۲۰۲۴ در قالب سریال به بازار عرضه بشه.

7- The Witcher – 81%

The Witcher

سریال The Witcher که هم‌زمان اقتباسی از بازی محبوبی به همین اسم و مجموعۀ رمانی الهام‌گرفته از اون بازیه، در رده‌بندی ما جایگاه هفتم رو به خودش اختصاص می‌ده. این سریال که در سال ۲۰۱۹ از نتفلیکس پخش شد از همون ابتدای انتشارش بین تماشاگرها حسابی گرفت و خیلی‌ها به رغم بی‌میلی اولیه‌شون، در نهایت تلاش‌های هنری کویل، بازیگر شخصیت اصلی این سریال رو ستودن. موتور این سریال انگار تازه تو فصل دومش روشن شد و خیلی از مخاطب‌ها این فصل رو به فصل اول ترجیح دادن.

متاسفانه می‌دونیم که کویل قراره تو پایان فصل سوم از گروه بازیگران این سریال جدا شه و اجرای نقش جرالت ریویا رو تو فصل چهارم به لیام هِمسوُرث بسپره. فقط می‌شه امیدوار بود که لیام هم بتونه تو اجرای این نقش به اندازۀ کویل شهامت و دقت به خرج بده. باید صبر کرد و دید.

6- Dragon’s Dogma – 83%

Dragon's Dogma

این سریال که در اصل به عنوان یه وب‌انیمۀ ژاپنی منتشر شد، در سال ۲۰۲۰ بعد از اون که نتفلیکس حق پخشش رو خرید، به بازار جهانی عرضه شد. داستان این سریال حول شخصیت ایتان می‌گذره، مردی که در پی انتقامجویی از اژدهاییه که قلبش رو دزدیده. سریال Dragon’s Dogma  اقتباسی وفادارانه از یه بازی ویدیویی به همین اسمه، ولی تا جایی که لازم بوده برای زنده نگه‌داشتن حس هیجان و کنجکاوی تماشاگر پیچش‌ها و عناصر تازه‌ای هم به داستان اصلی اضافه کرده.

با این که هوادارهای این بازی باید مدت نسبتاً زیادی صبر کنن تا نسخۀ جدیدش منتشر بشه، تماشاگرهای سریال میتونن تو سال ۲۰۲۳ فصل جدید سریال رو تماشا کنن.

5- Werewolves Within (2021) – 86%

Werewolves Within (2021)

فیلم Werewolves Within که اقتباسی از یه بازی واقعیت مجازی جنایی محبوب به همین اسمه، اون اوایل که تو سینماها اکران شد، تقریباً هیچ تماشاگری نداشت و به‌خاطر همین تهیه‌کننده‌هاش تصمیم گرفتن این فیلم رو بر بستر VOD منتشر کنن. ماجرای این فیلم کمدی-ترسناک در شهری کوچک و برفی می‌گذره که یه گرگ‌نما توش آزادانه در حال چرخ زدنه و ساکنانش دنبال قاتل می‌گردن.

درسته که طرح داستانی فیلم خیلی ساده‌س، ولی عوضش پر از صحنه‌های کرکر خنده و حاوی مقدار کافی خون و خونریزی برای اشباع‌کردن میل حتی بدگمان‌ترین هوادراهای ژانر وحشته.

4- Castlevania – 94%

Castlevania

سریال Castlevania  که از روی بازی‌ای به همین اسم محصول کمپانی کونامی تولید و در سال ۲۰۱۷ در نتفلیکس رونمایی شد، از همون ابتدا حسابی بین تماشاگرها گل کرد. این پروژه که اولش قرار بود یه فیلم ازش درآد، مدت زیادی تو برزخ تولید گیر کرد تا این که بالاخره سرویس پخش‌کننده به دادش رسید و کار تولید رو روال برگشت. با این که منتقدها خیلی از شیوۀ پویانمایی، صداپیشگی، مضامین و صحنه‌پردازی‌های Castlevania تعریف و تمجید کردن، تولید این سریال فقط چهار فصل دووم آورد.

شایعۀ تولید فصل پنجم سریال هم که از چند وقت پیش سر زبون‌ها افتاد، تا حالا فقط تکذیب شده و ظاهرا تنها چیزی که قراره گیر هوادارهای این سریال بیاد، یه اسپین‌‌آفه به اسم Castlevania: Nocturne که متأسفانه به علت اعتصاب اتحادیۀ نویسندگان آمریکا باید برای رونمایی‌ش کمی بیشتر منتظر بمونیم.

3- The Last of Us – 96%

The Last of Us

وقتی اعلام شد شرکت Max قصد داره از روی سری بازی‌های محبوب Naughty Dog یه سریال بسازه، هوادارهای ان بازی با نفس‌های در سینه حبس‌شده منتظر دیدن شخصیت‌های محبوبشون، جوئل و اِلی، تو The Last of Us موندن. این انتظار ارزشش رو داشت، چون چیزی که پیش روی مخاطب‌ها قرار گرفت یه شاهکار بصری با قصه‌پردازی بی‌نظیری بود که هوادارهای جدیدی رو جذب سریال کرد که حتی یه بار هم این ویدیوگیم رو بازی نکرده بودن.

پدرو پاسکال و بلا رمزی جفت نمایشی فوق‌العاده‌ای‌ان و خیلی خوب نقش‌های مکمل همدیگه رو بازی می‌کنن. گرچه خیلی از صحنه‌های سریال یه‌راست از خود بازی وام گرفته شده، جهان The Last of Us  انقدر تو فصل اول سریال توسعه پیدا کرده و تو فصل دومش نوسازی شده که دور از ذهن نیست که تصور کنیم تولید این سریال برای فصل‌های متمادی ادامه پیدا میکنه.

2- Cyberpunk: Edgerunners – 100%

Cyberpunk: Edgerunners

 

این سریال که بر اساس بازی ویدیویی پرطرفدار شرکت CD Projekt Red به اسم Cyberpunk: Edgerunners ساخته شده، به منظومۀ بازی‌هایی تعلق داره که مایک پاندسمیث خلق‌شون کرده. این سریال در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان پیش‌درآمدی بر انتشار بازی از شبکۀ نتفلیکس پخش شد و ماجراش حول اتفاقاتی می‌گذره که یک سال قبل از شروع بازی رخ می‌دن. داستان در جایی به اسم Night City می‌گذره و روایت سریال ماجراهایی رو دنبال می‌کنه که برای دیوید رخ می‌دن: پسربچۀ کف‌خیابونی و همه‌فن‌حریفی که بعد از کشته‌شدن والدینش در یه تیراندازی از داخل ماشین، برای این که از پس هزینه‌های زندگیش بربیاد شرخر می‌شه.

Cyberpunk: Edgerunners که بابت پرداخت فضا و شخصیت‌ها و پویا‌نمایی‌ش بسیار ستوده شده یکی از معدود سریال‌هاییه که موفقیتش رو مدیون منبع‌شه و شما رو ترغیب می‌کنه بارها و بارها سراغی دوباره از بازی Cyberpunk: Edgerunners بگیرید. گرچه به‌طور رسمی برنامه‌ای برای تولید فصل تازه‌ای از این سریال ریخته نشده، مدیرعامل شرمت سی‌دی پروجکت رد، ساتورو هونما احتمال وقوع داستان‌های بیشتر در این منظومه رو رد نکرده.

1- Arcane: League of Legends – 100%

Arcane: League of Legends

 

ماجرای این سریال انیمیشنی که اقتباسیه از Arcane: League of Legends، بازی مبارزه‌ای آنلاین، پرطرفدار و چندنفرۀ شرکت Riot Games در سال ۲۰۰۹، در شهر خیالی Piltover می‌گذره. این سریال با صداپیشگی هیلی استاین‌فیلد، الا پرنل و کوین آلخاندرو از همون آغاز انتشارش چنان سر و صدایی به پا کرد که در نوامبر ۲۰۲۱ رتبۀ اول پربیننده‌ترین سریال این شبکه رو ازآن خودش کرد. منتقدها استقبال پرشور و حرارتی از این سریال کردن، تا جایی که بعضی‌ها حتی اون رو بهترین انیمیشن از زمان ساخته‌شدن Spider-Man: Into the Spider-Verse نامیدن.

موفقیت ناگهانی‌ این سریال که ۱۷ تا جایزه از سازمان‌های مختلف گرفت حتی سازنده‌هاش رو هم غافلگیر کرد و چاره‌ای جز این براشون باقی نذاشت که فوراً به فکر ساختن فصل دوم بیفتن. خوبه که این‌دفعه زمان انتظارمون کوتاه‌تره و قرار نیست مثل فصل یک شش سال طول بکشه.

برچسب ها :

تحریریه

پست های مرتبط

۱۰ بازی پول‌ساز که یک‌نفره ساخته شده‌ن!

بیشتر بازی‌های مستقل یا همون بازی‌های Indie توسط یه گروه ساخته می‌شن،…

۱۴۰۲/۱۰/۲۰

۱۵ کنسول فراموش‌شده تاریخ

ماجرای کنسول‌های بازی از سپتامبر ۱۹۷۲ شروع شد؛ وقتی مگناوکس کنسول اودیسه…

۱۴۰۲/۰۹/۰۵

۱۳ بازی پرخرج تاریخ

بودجه زیاد یک بازی، لزوماً به معنای خوب و موفق بودنش نیست.…

۱۴۰۲/۰۷/۰۹

دیدگاهتان را بنویسید