بازی سال ۲۰۲۵ (GOTY 2025) شاید همین الان هم مشخص شده باشه! در حالی که تازه از نیمه سال ۲۰۲۵ رد شدیم، دلایل محکمی وجود داره که نشون میده رقابت برای انتخاب بهترین بازی سال حتی قبل از تموم شدن تابستون به پایان رسیده.
معمولا وقتی پاییز از راه میرسه و بازیهای بزرگ این فصل منتشر میشن، تازه به این فکر میافتیم که بهترین بازی سال کدوم بوده و نگاهی به تمام بازیهای فوقالعادهای که در ۱۰ یا ۱۱ ماه گذشته عرضه شدن میندازیم. با اینکه هنوز چند تا بازی هیجانانگیز دیگه در راه هستن، اما سه تا بازی چنان ادعای محکمی برای قاپیدن تاج بازی سال ۲۰۲۵ داشتن که سخته تصور کنیم به این زودیها از تب و تاب بیفتن.
حالا که کمتر از نصف سال ۲۰۲۵ باقی مونده، بیاین نگاهی به سه تا از پیشتازان اصلی بندازیم و ببینیم هر کدوم چطور تونستن توجه همه رو به خودشون جلب کنن. آیا میتونن جایگاه خودشون رو به عنوان بازی سال ۲۰۲۵ حفظ کنن یا اینکه در ماههای آینده شاهد یه شگفتی خواهیم بود؟
مدعیان اصلی تا اینجای کار
یه اتفاق نظر عمومی وجود داره که بازیهای کلر آبسکیور: اکسپدیشن ۳۳ (Clair Obscur: Expedition 33) از استودیوی سندفال اینتراکتیو (Sandfall Interactive)، دث استرندینگ ۲: آن د بیچ (Death Stranding 2: On the Beach) از کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) و دانکی کونگ بنانزا (Donkey Kong Bananza) از نینتندو ایپیدی (Nintendo EPD) پیشتازان رقابت برای بازی سال ۲۰۲۵ هستن.
هر کدوم از این بازیها نقدهای فوقالعادهای گرفتن و به دلایل مختلفی تونستن ذهن بازیکنا رو درگیر خودشون کنن. نکته جالبتر اینکه هر کدوم از این بازیها به یکی از «سه غول» صنعت بازیسازی تعلق دارن. دث استرندینگ ۲ و دانکی کونگ بنانزا به ترتیب در انحصار پلیاستیشن و نینتندو هستن. این در حالیه که اکسپدیشن ۳۳ از روز اول روی سرویس ایکسباکس گیم پس (Xbox Game Pass) منتشر شد و به سرعت به یکی از محبوبترین بازیهای این سرویس تبدیل شد. پس بیاین از همین بازی شروع کنیم.
کلر آبسکیور: اکسپدیشن ۳۳ – یه شگفتی تمامعیار
میشه گفت بزرگترین شگفتی امسال، بازی کلر آبسکیور: اکسپدیشن ۳۳ (Clair Obscur: Expedition 33) بود. این بازی که توسط یه تیم اصلی حدودا ۳۰ نفره ساخته شده، اولین محصول استودیوی سندفال اینتراکتیو به حساب میاد و حسابی توی صنعت بازی درخشیده. اون هم به این دلیل که یه آیپی (دارایی معنوی یا IP) کاملا جدیده که توسط یه استودیوی کوچیک ساخته شده و به سرعت تونسته ۳/۳ میلیون نسخه رو ظرف ۳۳ روز بفروشه.
داستان اکسپدیشن ۳۳ درباره یه تیم اکتشافی با همین اسمه که برای اینکه جلوی یه موجود خدا-مانند به اسم پینترس (Paintress) رو بگیرن فرستاده میشن. هر سال، پینترس یه عدد جدید رو روی یه ستون سنگی غولپیکر نقاشی میکنه و هر شهروندی در شهر خیالی لومیر (Lumiere) که سنش برابر یا بیشتر از اون عدد باشه، ناپدید میشه. این رویداد که به گوماژ (Gommage) معروفه، هر سال آسیب روحی وحشتناکی به مردم لومیر وارد میکنه، مخصوصا به دلیل اینکه این عدد هر سال کمتر میشه و در نتیجه شهروندان جوان و جوانتری رو از بین میبره.
درک اینکه چرا اکسپدیشن ۳۳ به چنین موفقیتی رسید و به یه مدعی جدی برای جایزه بازی سال ۲۰۲۵ تبدیل شد اصلا دشوار نیست. این برداشت مدرن از فرمول کلاسیک بازیهای جیآرپیجی (JRPG) به لطف ترکیب مبارزات نوبتی با حرکات همزمان مثل جاخالی دادن و دفع حمله، تجربهای هیجانانگیز رو ارائه میده. داستان عالی و تکاندهنده بازی هم توسط گروهی از شخصیتهای برجسته روایت میشه که بازیگرای بااستعدادی مثل چارلی کاکس (Charlie Cox)، بن استار (Ben Starr) و جنیفر انگلیش (Jennifer English) صداپیشگی اونها رو بر عهده داشتن.
برای آشنایی بیشتر با این بازی بررسی کامل بازی کلر آبسکیور: اکسپدیشن ۳۳ رو بخونید.
دث استرندینگ ۲ و بازگشت کوجیما به اوج
دث استرندینگ ۲: آن د بیچ (Death Stranding 2: On the Beach) یه بازگشت قدرتمند برای یکی از مشهورترین کارگردانهای دنیای بازی، هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) محسوب میشه. با اینکه خیلی از طرفدارها از نسخه اول دث استرندینگ لذت بردن، کمتر کسی اون رو همسطح کارهای قبلی کوجیما در سری متال گیر سالید (Metal Gear Solid) میدونست. اما این موضوع در مورد دنباله جدیدش، یعنی آن د بیچ، صدق نمیکنه؛ این بازی تقریبا در تمام جنبهها نسبت به نسخه اول تا حدودی پیشرفت کرده.
داستان دث استرندینگ ۲ کمی بعد از اتفاقات نسخه اصلی شروع میشه و یه بار دیگه نورمن ریدِس (Norman Reedus) در نقش سم پورتر بریجز (Sam Porter Bridges)، نامهرسان دنیای پسا آخرالزمانی، ظاهر میشه. این بار، سم برای اتصال مجدد دنیا پس از فاجعهای مرموز به نام دث استرندینگ، از مکزیک و استرالیا عبور میکنه. علاوه بر محیط جدید، گروهی از شخصیتهای جدید مثل کاپیتان کشتی بین-بُعدی به اسم تارمن (Tarman)، یه عارف باران به نام رینی (Rainy)، زن جوان و مرموزی به نام تومارو (Tomorrow)، عروسک سخنگویی به اسم دالمن (Dollman) و رقیب سابق سم توی نامهرسانی، یعنی فرجایل (Fragile)، اون رو همراهی میکنن.
تمام پیشرفتهای فنی و بصری توی این دنباله، اون رو به بهترین بازی کوجیما بعد از جدایی از کونامی (Konami) تبدیل کرده و یکی از شانسهای اصلی برای کسب عنوان بازی سال ۲۰۲۵ به حساب میاد. در میان موجی از نقدهای مثبت، دث استرندینگ ۲ مثل یه یادآوریه که وقتی صحبت از ساخت بازی میشه، هیچکس مثل کوجیما نمیشه. پس این بازی عجیب و در عین حال فوقالعاده، شایستگی رقابت برای بهترین بازی سال رو داره.
برای آشنایی بیشتر با این بازی بررسی کامل دث استرندینگ ۲: آن د بیچ رو بخونید.
دانکی کونگ بنانزا – برگ برنده نینتندو برای سوییچ ۲
دانکی کونگ شاید بعد از ماریو دومین شخصیت معروف نینتندو باشه، ولی خیلیها باورشون نمیشد که نینتندو بخواد یه بازی سهبعدی جدید ازش بسازه. حالا دانکی کونگ بنانزا (Donkey Kong Bananza) نه تنها اولین بازی پلتفرمر سهبعدی دانکی کونگ بعد از دانکی کونگ ۶۴ سال ۱۹۹۹ به حساب میاد، بلکه به عنوان یه بازی انحصاری برای لانچ سوییچ ۲ هم خیلی روش حساب شده بود؛ یعنی وظیفه دانکی کونگ بود که کنسول جدید نینتندو رو به سمت موفقیت هل بده.
به نظر میاد که تمام شک و شبههها برطرف شده، چون دانکی کونگ بنانزا اولین بازی خیلی موفق سوییچ ۲ از آب دراومده. این موفقیت هم باعث شده مستقیم بره صدر لیست کاندیداهای بازی سال ۲۰۲۵. دانکی کونگ این دفعه توی نقش یه معدنچی برگشته که روزها رو توی اعماق زمین میگذرونه و کریستالهای موزیشکل به اسم بناندیوم (Banandium Gems) پیدا میکنه. یاما در ادامه، دانکی کونگ و گروهش با یه گودال بزرگ بلعیده میشن و اون با دوست جدیدش پائولین (Pauline)، باید راهی برای برگشتن به سطح زمین پیدا کنن.
این ماجراجویی جهان باز شاید در نگاه اول شبیه ترکیبی از دانکی کونگ با افسانه زلدا: نفس وحش (The Legend of Zelda: Breath of the Wild) و یه مکانیزم «هرچیزی که میبینی رو نابود کن» به نظر برسه. اما تیم سازنده بنانزا – همون توسعهدهندههایی که پشت بازی سوپر ماریو ادیسه (Super Mario Odyssey) بودن – ترفندهای زیادی بهش اضافه کردن.
برای آشنایی بیشتر با این بازی بررسی کامل بازی دانکی کونگ بنانزا رو بخونید.
رقبای احتمالی در ادامه سال
هرچند این سه تا بازی توی رقابت بازی سال ۲۰۲۵ غوغا کردن، ولی هنوزم بازیهای دیگهای هستن که میتونن وارد گود بشن. گوست آو یوتِی (Ghost of Yōtei) بزرگترین اونهاست که دنباله مورد انتظار «گوست آو سوشیما» (Ghost of Tsushima) محسوب میشه و میتونه حسابی رقیبا رو به چالش بکشه.
پلیاستیشن هم یه رونمایی عالی از «گوست آو یوتی» رو داشت که توی اون کلی قابلیت و چیزهای جدید رو نشون داد. از جمله اونها میشه به حالتهای کارگردانی اشاره کرد که بسته به کارگردان انتخابی، بازی یه حس و حال متفاوت پیدا میکنه. حالت کوروساوا (Kurosawa Mode) که دنیا رو مثل یه فیلم سامورایی سیاه و سفید میکنه، توی این بازی هم هست. ولی حالتهای جدیدی مثل واتانابه (Watanabe Mode) هم اضافه شده که یه موزیک لوفای هیپهاپ مثل انیمه معروف سامورایی چامپلو (Samurai Champloo) به بازی میده.
بازی «بوردرلندز ۴» (Borderlands 4) هم تو راهه. با اینکه آخرین بازی «بوردرلندز» ناامیدکننده بود، ولی «گیرباکس» (Gearbox) قول یه تجربه خیلی بهتر رو داده و اگه بتونه به اوج این سری برگرده، ممکنه یکی از مدعیان غیرمنتظره برای بازی سال ۲۰۲۵ باشه. بازیهای «د اوتر ورلدز ۲» (The Outer Worlds 2) و «متروید پرایم ۴: بیاند» (Metroid Prime 4: Beyond) هم از بازیهای هیجانانگیز دیگهای هستن که امسال منتظرشون هستیم. به عنوان آخرین بازی هم «سایلنت هیل اف» (Silent Hill f) از «کونامی» (Konami) رو داریم که با سپردن داستان به نویسنده معروف ژاپنی، «ریوکیشی۰۷» (Ryukishi07) و برگردوندن آهنگساز اصلی، «آکیرا یامائوکا» (Akira Yamaoka)، نشون میده که برای موفقیت این سری، تصمیماتی جدی گرفته.
در کل، با وجود بازیهایی مثل اکسپدیشن ۳۳، دث استرندینگ ۲ و دانکی کونگ بنانزا، انتظار برای عنوان بازی سال ۲۰۲۵ خیلی بالا رفته و به نظر نمیرسه این روند عالی منتشر شدن بازیها به این زودیها تموم بشه. سال ۲۰۲۵ داره به یه سال خیلی قوی تبدیل میشه و بیصبرانه منتظریم ببینیم توی ماه دسامبر، وقتی بازی سال ۲۰۲۵ رو رسماً اعلام میکنیم، کی برنده جایزه اصلی مراسم گیم آواردز (The Game Awards) میشه.