بودجه زیاد یک بازی، لزوماً به معنای خوب و موفق بودنش نیست. بازیهای مستقل زیادی داشتیم که با بودجه کم، خیلی محبوب شدن و بازیهایی هم داشتیم که با بودجه کلان، شکست خوردهن. تو این فهرست، فارغ از موفق بودن یا ناموفق بودن بازی، سیزده تا از پرخرجترین بازیهای تاریخ رو با هم مرور میکنیم.
۱۳- Final Fantasy VII
- سال عرضه: ۱۹۹۷
- هزینه ساخت و تبلیغات: ۸۰ تا ۱۴۵ میلیون دلار (۱۴۶ تا ۲۶۴ میلیون دلار امروز)
- کل نسخههای فروشرفته تا مارس ۲۰۲۳: ۱۴.۱ میلیون نسخه تا ژانویه ۲۰۲۳
- سازنده: Square
- ناشران: Square و Sony Computer Entertainmen
هزینه ساخت این بازی بین ۴۰ تا ۴۵ و هزینه بازاریابیش بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده. این بازی اولین بازی سهبعدی از این سری بود و برای پلیاستیشن عرضه شد. جدای از موفقیت بزرگ بازی، منتقدها هم بازی رو از جهات مختلف تحسین کردن.
۱۲- The Witcher 3: Wild Hunt
- سال عرضه: ۲۰۱۵
- هزینه ساخت و تبلیغات: ۸۱ میلیون دلار (۱۰۰ میلیون دلار امروز)
- کل نسخههای فروشرفته: ۵۰ میلیون نسخه تا مارس ۲۰۲۳
- سازنده: CD Projekt Red
- ناشر: CD Projekt
طبق اعلام رسمی CD Projekt که سازنده این بازیه، ۲۴۰ نیروی اختصاصی به مدت سه سال روی این بازی کار کردهن. تو این اعلامیه رسمی هزینه ساخت و کمپینهای تبلیغاتی این بازی ۳۰۶ میلیون زلوتی (واحد پول لهستان) معادل ۸۱ میلیون دلار اعلام شده. جدای از نیروهای اختصاصی، ۱٬۵۰۰ نفر تو کل جهان بهنوعی درگیر ساخت این بازی بودهن.
بازی ویچر ۳ که تو سبک اکشن و نقشآفرینی عرضه شد، یکی از موفقترین بازیهای این سبک بهحساب میاد و یک سریال هم از روی این بازی ساخته شده که اون هم با موفقیت روبهرو شد.
۱۱- Battlefield 4
- سال عرضه: ۲۰۱۳
- هزینه ساخت و تبلیغات: ۱۰۰ میلیون دلار ( ۱۲۶ میلیون دلار امروز)
- تعداد نسخههای فروشرفته: بیش از ۷ میلیون نسخه
- سازنده: EA DICE
- ناشر: Electronic Arts
این بازی از لحاظ مالی، یک موفقیت برای EA بهحساب میاد و تو روزهای اوجش تو حالت چندنفره، روزانه دو میلیون گیمر فعال داشت. طبق گفته ریک هیلمن، مدیر ارشد خلاقیت EA، حدود ۳۰۰ نفر درگیر ساخت این بازی بودهن. سری بتلفیلد اهمیت زیادی برای EA داره و این شرکت همیشه هزینه و وقت زیادی صرف ساخت نسخههای مختلفش کرده. بتلفیلد ۴ یک بازی اکشن اولشخص بود که حالت تکنفره و چندنفره داشت.
۱۰- Shadow of the Tomb Raider
- سال عرضه: ۲۰۱۸
- هزینه ساخت و تبلیغات: ۱۱۰ تا ۱۳۵ میلیون دلار (۱۲۸ تا ۱۵۷ دلار امروز)
- تعداد نسخههای فروشرفته: ۸.۹ میلیون نسخه تا دسامبر ۲۰۲۱
- سازنده: Eidos Montréal
- ناشر: Square Enix
طبق گفته دیود انفوسی، مدیر Eidos Montréal، هزینه ساخت این بازی چیزی بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار و هزینه کمپینهای تبلیغاتی اون، ۳۵ میلیون دلار بوده. جدای از هزینه ساخت، ساخت بازی Shadow of the Tomb Raider سه سال طول کشیده. این بازی سومین بازی از یک سهگانهست که ساختش بلاصافله بعد از Rise of the Tomb Raider شروع شد؛ اما یک گروه متفاوت از دو بازی قبل، Shadow of the Tomb Raider رو ساختهن. این بازی، یک بازی تکنفره اکشن و ماجراجوییه که از لحاظ مالی یک موفقیت برای ناشر بازی بهحساب میاد.
۹- Dead Space 2
- سال عرضه: ۲۰۱۱
- هزینه ساخت و تبلیغات: ۱۲۰ میلیون دلار (۱۵۶ میلیون دلار امروز)
- تعداد نسخههای فروشرفته: ۴ میلیون نسخه
- سازنده: Visceral Games
- ناشر: Electronic Arts
طبق گفته زک ویلسون که یکی از طراحهای مراحل بازی بوده، هزینه ساخت این بازی ۶۰ میلیون و هزینه کمپینهای تبلیغاتی اون هم ۶۰ میلیون دلار بوده. با وجود اینکه این بازی طرفدارهای نسخه اول رو کاملاً راضی نگه داشت و منتقدها هم تحسینش کردن، اما از لحاظ فروش یک شکست بهحساب میاد و انتظارات EA رو برآورده نکرد. دِد اسپیس ۲ یک بازی تو سبک ترسناک و بقا بود که مود چندنفره هم داشت.
۸- Destiny
- سال عرضه: ۲۰۱۴
- هزینه ساخت و تبلیغات: ۱۴۰ میلیون دلار (۱۷۳ میلیون دلار امروز)
- تعداد گیمرهای فعال: ۲۵ میلیون کاربر (نوامبر ۲۰۱۵)
- سازنده: Bungie
- ناشر: Activision
Destiny یک بازی اکشن اولشخص چندنفره بود که از لحاظ فروش موفق بهحساب میاد و سود خیلی زیادی نصیب اکتیویژن کرد. شرکت بانجی ساخت بازی رو سال ۲۰۱۰ با اسم رمز Project Tiger شروع کرد و بعد از چهار سال به مرحله عرضه به بازار رسید.
۷- Horizon Forbidden West
- سال عرضه: ۲۰۲۲
- هزینه ساخت: ۲۱۲ میلیون دلار
- تعداد نسخههای فروشرفته: ۸.۴ میلیون نسخه تا ۱۶ آوریل ۲۰۲۳ (فروش همچنان ادامه دارد)
- سازنده: Guerrilla Games
- ناشر: Sony Interactive Entertainment
ساخت این بازی با ۳۰۰ نیروی تماموقت، پنج سال طول کشیده. باید به این نکته توجه کنیم که هنوز هزینههای تبلیغات این بازی مشخص نشده، بهخصوص که کمپینهای تبلیغاتی هنوز ادامه دارن. سونی سرمایهگذاری زیادی روی این بازی کرده و فروش بازی هم کاملا راضیکنندهست. این بازی اکشن و نقشآفرینی فقط مود تکنفره داره و روی داستان جذاب، طراحی بصری چشمنواز، گیمپلی متنوع و طراحی کاراکتر خاص و منحصربهفرد تکیه داره.
۶- The Last of Us Part II
- سال عرضه: ۲۰۲۰
- هزینه ساخت: ۲۲۰ میلیون دلار
- تعداد نسخههای فروشرفته: ۱۰ میلیون نسخه تا ژوئن ۲۰۲۲
- سازنده: Naughty Dog
- ناشر: Sony Interactive Entertainment
ساخت لست آو آس ۲، تقریباً شش سال زمان برده و تو این شش سال، دویست نفر نیروی تماموقت درگیر ساخت بازی بودن. بهجز نیروهای تماموقت، در کل ۲٬۱۶۹ نفر از ۱۴ استودیو تو تولید بازی نقش داشتن. لست آو آس ۲ یک بازی اکشن و ماجراجوییه که علاوه بر فروش خوب، منتقدها هم این بازی رو تحسین کردهن.
۵- Grand Theft Auto V
- سال عرضه: ۲۰۱۳
- هزینه ساخت و تبلیغات: ۲۴۶ میلیون دلار (تخمین کارشناسها؛ رسماً اعلام نشده)
- تعداد نسخههای فروشرفته: ۱۸۵ میلیون نسخه تا ژوئن ۲۰۲۳
- سازنده: Rockstar North
- ناشر: Rockstar Games
ساخت GTA V حدود شش سال طول کشید و بیشتر از هزار نفر درگیر ساختش بودهن. این بازی فقط تو روز اول عرضه، ۸۱۵ میلیون دلار سود نصیب شرکت سازنده کرد. بعد از گذشت سه روز این رقم به یک میلیارد دلار رسید. GTA V رکورد سرعت فروش رو در کل محصولهای سرگرمی در تمام تاریخ رو زد. این بازی اکشن و ماجراجویی که تو یک دنیای باز بزرگ اتفاق میفته، یکی از موفقترین محصولهای صنعت سرگرمی بهحساب میاد.
۴- Call of Duty: Modern Warfare 2
- سال عرضه: ۲۰۰۹
- هزینه ساخت و تبلیغات: ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار (۳۲۷ تا ۳۴۱ میلیون دلار امروزی)
- تعداد نسخههای فروشرفته: ۲۲.۷ میلیون نسخه تا نوامبر ۲۰۱۳
- سازنده: Infinity Ward
- ناشر: Activision
اکتیویژن هزینه هنگفتی صرف بازاریابی این بازی کرد. هزینه ساخت Call of Duty: Modern Warfare 2 چهل تا پنجاه میلیون دلار و هزینه بازاریابی بازی ۲۰۰ میلیون دلار بوده. در عوض، فروش بازی هم خیلی خوب بود و تو روز اول، ۵۵۰ میلیون دلار سود نصیب ناشر و سازنده کرد. این بازی اکشن اولشخص، علاوه بر فروش خوب، بین منتقدها هم بازخورد خیلی خوبی داشت و بیشتر منتقدها بازی رو تحسین کردن.
۳- Red Dead Redemption 2
- سال عرضه: ۲۰۱۸
- هزینه ساخت و تبلیغات: ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار از منابع غیررسمی (۳۲۷ تا ۳۴۱ میلیون دلار امروزی)
- تعداد نسخههای فروشرفته: ۵۵ میلیون نسخه تا اوت ۲۰۲۳
- سازنده: Rockstar Studios
- ناشر: Rockstar Games
ساخت این بازی، کمی بعد از عرضه نسخه اول شروع شد و سال ۲۰۱۲ نسخه اولیه سناریو آماده شد. چندین استودیو و گروه درگیر ساخت این بازی بودهن و در کل، ۲٬۰۰۰ نفر به نحوی تو ساخت بازی نقش داشتهن. بعضی از تحلیلگرها هزینه ساخت و تبلیغات بازی رو تا ۳۷۰ میلیون دلار هم پیشبینی کردهن. این بازی از بیشتر منتقدها امتیاز کامل رو دریافت کرد و از جهات مختلف تحسین شد. داستان بهیادموندی بازی در کنار گرافیک عالی و گیمپلی لذتبخش، اون رو به یک تجربه بهیادموندنی تبدیل کرد.
۲- Cyberpunk 2077
- سال عرضه: ۲۰۲۰
- هزینه ساخت و تبلیغات: ۳۱۶ میلیون دلار
- تعداد نسخههای فروشرفته: ۲۰ میلیون نسخه تا سپتامبر ۲۰۲۲
- سازنده: CD Projekt Red
- ناشر: CD Projekt
هزینه ساخت این بازی ۱۷۴ و هزینه بازاریابی اون ۱۴۲ میلیون دلار بوده. سایبرپانک ۲۰۷۷ تو روزهای اول عرضه، بهخاطر مشکلات فنی اعتراض طرافدارها رو به همراه داشت، اما بعد از رفع ایرادها فروش خوبی داشت. نظر بیشتر منتقدها هم درباره بازی مثبت بود؛ بهجز نسخه PS4 که نظرات منفی بیشتری داشت.
۱- Star Citizen
- سال عرضه: هنوز اعلام نشده
- هزینه ساخت و تبلیغات: ۵۰۱ میلیون دلار
- سازنده: Cloud Imperium Games
- ناشر: Cloud Imperium Games
جالبه که سازنده پرخرجترین بازی این فهرست، یک کمپانی غول نیست. یک شرکت مستقل به اسم Cloud Imperium Games سازنده این بازیه که اول با سرمایهگذاری جمعی شروع کرد. زمان صرفشده برای ساخت این بازی هم خودش یک رکورد بهحساب میاد. پیشتولید بازی سال ۲۰۱۰ و ساخت بازی سال ۲۰۱۱ شروع شد. استار سیتیزن فقط برای ویندوز در دسترس خواهد بود و یک بازی چندنفرهست.