صفحه اصلی > مقاله : ۱۰ بازی برتر ۲۰۲۴ که ازشون غافل شُدید!

۱۰ بازی برتر ۲۰۲۴ که ازشون غافل شُدید!

بهترین بازی های ۲۰۲۴

بازی‌های برتر ۲۰۲۴ که ازشون غافل شدید!: ۲۰۲۴ شاید عجیب‌ترین سال برای دنیای گیم باشه. هر هفته هزاران نفر از استودیوهای بازی‌سازی اخراج می‌شن و پروژه‌های چند میلیون دلاری همون روزی که به نمایش گذاشته می‌شن از بین می‌رن. این وسط بازی‌ کردن، تجربه یه داستان فوق‌العاده و کشف یه مکانیک جدید و جذاب توی بازی‌ها یا شاید هر سه‌ هنوز به قوت خودش باقیه.

همه این قضایا به‌خاطر اینه که صنعت گیم خیلی داره عوض می‌شه؛ از مدل‌های بازی لایو و هزینه‌های اشتراک گرفته تا جذب استودیو‌های بازی‌سازی مستقل به شرکت‌های بزرگ، این صنعت مدام در حال تغییره. ولی بعضی وقتا تنها چیزی که یه گیمر لازم داره اینه که به دور از حواشی دنیای گیمینگ، یه گوشه بشینه و از نتیجه کار بااستعدادترین هنرمندان بازی‌سازی دنیا لذت ببره.

پس چه دنبال بازی‌های بزرگ از شرکت‌های بزگ باشید یا پروژه‌های مستقل که بعد از سال‌ها بالاخره احیا شدن، با خوندن این مطلب می‌تونید تو این دنیای شلوغ و به‌هم‌ریخته، بهترین‌ها رو پیدا کنید.

۱۰. Nobody Wants to Die

بازی nobody wants to die

اگه بخوایم یکی از اتفاق‌های رایج تو صنعت بازی‌سازی این روزا رو بگیم، اینه که بازی‌های کامل و گرافیکی باکیفیت، بدون هیچ تبلیغی منتشر می‌شن. البته این قضیه باعث اخراج‌ها و تعطیلی‌های زیادی می‌شه (مثلا مورد Alone in the Dark reboot) چون خیلی از بازی‌ها چند ماه بیشتر فرصت ندارن که خودشون رو به گیمرا ثابت کنن.

بازی Nobody Wants to Die اولین بازی استودیو کریتیکال هیته؛ یه بازی توی ژانر تریلر سایبر نوآر به سبک Blade Runner که با موتور Unreal 5 ساخته شده. این بازی کارآگاهی شگفت‌انگیز، اساساً ترکیبی از گجت‌های صحنه جرم تو بازی‌های Batman: Arkham، همراه با نقشه‌های ذهنی و نتیجه‌گیری‌های بازی‌های شرلوکه (از استودیو Frogwares) که با موسیقی جنایی دهه ۱۹۴۰ میلادی از L.A. Noire ترکیب شده.

بازی از همون لحظه اول حسابی می‌درخشه و با یکی از جالب‌ترین نمایش‌های تکنولوژی گرافیکی مدرن این نسل شروع می‌شه؛ یه تجربه عالی که که گیمر رو به‌شدت تو دنیای خودش غرق می‌کنه. بازی Nobody Wants to Die رو هر گیمری به خاطر طراحی هنری، صداپیشگی حرفه‌ای، داستان خوب و غرق‌شدن کامل تو فضا باید حتما تجربه کنه.

داستان بازی هم به زندگی تو یه شهری می‌پردازه که به مردم اجازه می‌ده که زندگی ابدی داشته باشن و آگاهی‌شون رو به بدن‌های جَوون‌تر انتقال بدن. ولی در عین حال، داستان به کارآگاهی به اسم جیمز کارا (James Karra)  هم می‌پردازه که توی جنگل سازه‌های فولادی بی‌پایان این شهر زندگی می‌کنه که خیلی شبیه نیویورک آینده‌ست.

البته آخر بازی و مسیر داستان بین گیمرا یکم بحث‌برانگیز شده، ولی از نظر اجرای درست یه ایده و بردن شما به یه سفر جذاب، امسال کمتر داستانی هست که به این شکل منحصربه‌فرد ارائه شده باشه. به همین دلیل، این بازی در فهرست ما از بازی‌های برتر ۲۰۲۴ جا گرفته.

۹. Prince of Persia: The Lost Crown

بازی Prince of Persia

جدیدترین بازی Prince of Persia که بهترین محصول یوبیسافت تو سال‌های اخیر به حساب میاد، به‌خاطر تمرکز بیش از حد تبلیغات روی لحن دیزنی‌وار داستان Lost Crown و طراحی شبیه Avengers برای قهرمانای اصلی، شکست خورد. اگرچه این بازی از نظر گیم‌پلی، یکی از روان‌ترین پلتفرمرهای سال بود و کلی ویژگی جذاب هم داشت و لایق اینه که تو فهرست بازی‌های برتر ۲۰۲۴ قرار بگیره.

حتی اگه از اون لحن کلیشه‌ای که تو خیلی از بازی‌های مدرن وجود داره خسته شده باشید، The Lost Crown از نظر گیم‌پلی فوق‌العاده عمل می‌کنه. پلتفرمینگ دو‌بعدی، صحنه‌های پایانی سینمایی و کشتن باس‌ها با زاویه دوربین نزدیک انجام می‌شه. مهارت‌هایی که آنلاک می‌کنید خیلی خلاقانه و منحصر‌به‌فرد هستن و Ubisoft Montpellier بهترین نوآوری توی تاریخ Metroidvania رو هم اضافه کرده: قابلیت یادداشت‌گذاری روی نقشه بازی با اسکرین‌شات از منطقه، تنها با فشار دادن یه دکمه.

این از اون بازی‌های نادره که یه تیم توسعه‌دهنده بااستعداد، با ذهنیت ایندی و تمرکز بر گیم‌پلی، تونستن از بودجه شرکت به بهترین شکل استفاده کنن. نتیجه‌ش هم شده یه بازی با جلوه‌های بصری زیبا، به طور خاص یه مرحله‌ جذاب که توش زمان متوقف می‌شه و باید روی امواج دریا پلتفرمینگ کنید؛ مبارزه با باس‌هایی که ترکیبی از انیمیشن‌های Spider-Verse و بازی God of War اصلی هستن هم جای خود داره.

۸. Banishers: Ghosts of New Eden

بازی banishers

یکی دیگه از بازی‌های برتر ۲۰۲۴ که کمتر شناخته شد، همین بازیه. این بازی به خاطر همزمانی تاریخ انتشارش با بازی‌های بزرگی مثل Final Fantasy VII Rebirth، Helldivers 2، نسخه بازسازی شده Persona 3 و Suicide Squad: Kill the Justice League به‌شدت ناشناخته باقی موند. این در واقع یه بازی کارآگاهی ماورایی فوق‌العاده‌ست که ترکیبی از دنیای فانتزی The Witcher 3، گزینه‌های دیالوگی Telltale و مبارزه نزدیک به سبک سولزه.

نتیجه یکی از به‌یادماندنی‌ترین کارگردانی‌های هنری ساله. توی این بازی، زوج شکارچی ارواح یعنی رد مک‌ریث (Red Mac Raith) و آندریا دوارته (Andrea Duarte)، توی نیوانگلند (New England) قرن ۱۶۰۰ سر و کله‌شون پیدا می‌شه. در این بین آندریا کشته می‌شه، اما به خاطر مهارت‌هاشون در ارتباط با دنیای ماورا، این دو نفر برای همیشه به هم متصل می‌مونن.

اتفاقاتی که بعدش می‌افته همون چیزیه که سازنده‌های Life is Strange یعنی استودیوی DON’T NOD به‌خاطرش شهرت دارن: فیلم‌نامه‌های دقیق، دوراهی‌های اخلاقی سخت و شخصیت‌هایی که برای دونستن سرنوشت‌شون حاضرید تا آخر دنیا برید.

سیستم مبارزه‌ بازی Ghosts of New Eden چندان چنگی به دل نمی‌زنه و لحن داستان رو گاهی سخت می‌شه باور کرد؛ مخصوصاً با توجه به اینکه شروع بازی خیلی منطقی و واقعی جلو می‌ره. ولی این بازی نشون می‌ده که این استودیو داره از کلیشه‌های قبلی خودش خارج می‌شه. بازی Life is Strange باعث شد این ژانر بازی بهتر شناخته بشه. بازی Vampyr هم توی سال ۲۰۱۸ ثابت کرد که استودیو DON’T NOD نمی‌خواد یه استودیو دیگه مثل Telltale باشه.

۷. Dragon’s Dogma 2

بازی Dragon's Dogma 2

این بازی رو باید تو فهرست بازی‌های برتر ۲۰۲۴ آورد چون هرچند Dragon’s Dogma 2 در نهایت به فروش بیش از ۲.۵ میلیون نسخه رسید، اما انتشارش با جنجال‌های مربوط به ریزتراکنش‌ها (MTX) همراه بود که باعث شد خیلی‌ها از خرید این بازی پشیمون شدن. همچنین نگرانی‌هایی وجود داشت که آیا پیچیدگی پاداش‌دهی نسخه اصلی حفظ شده یا نه و این همه پچ عملکردی تو ماه اول بازی برای چی بوده؟

خوشبختانه وقتی برای بازی کمی وقت بذارید، متوجه می‌شید که بخش MTX تفاوتی با چیزی که Capcom سال‌هاست داره انجام می‌ده، نداره. بازی‌هایی مثل Devil May Cry 5 و سه نسخه بازسازی‌شده Resident Evil هم گزینه‌هایی برای رد کردن مراحل به‌صورت انتخابی دارن. این قطعاً بحث‌برانگیزه، چون اگه دارید پول می‌دین تا بازی رو زودتر تموم کنید، مشکل شاید خود بازی نباشه.

نکته این‌جاست که Dragon’s Dogma 2 بهترین حس اکتشاف از زمان Elden Ring و قبل از اون، Skyrim رو توی خودش داره. کمپانی Capcom دنیایی حتی پیچیده‌تر و دقیق‌تر ساخته که پر از NPCهایی با روتین‌های خاص، مأموریت‌های جانبی، موجودات و دشمناییه که با توجه به موقع روز، صحبت‌های شما با شخصیت‌های جانبی یا یا نحوه برخورد شما با مأموریت‌های اصلی رو تغییر می‌دن.

خرید پلی استیشن ۵

مبارزه‌ها هم خیلی سنگین و مبتنی بر بداهه‌سازی هستن و کلاس‌های متنوع و حرکات تیمی توی بازی هستن که اجازه می‌دن با هر عضو تیم، هیولاهای بزرگ رو با استایل خاصی شکست بدید.

البته کلی تصمیمات عجیب و تقریباً ضدگیمر توی بازی هست؛ از سیستم چک‌پوینت گرفته تا از دست دادن مأموریت‌های کلیدی داستان یا حتی کلاس‌های شخصیتی و یه پایان شگفت‌انگیز که تا زمان نوشتن این مطلب، فقط ۱۵ درصد از گیمرا بهش رسیدن. این یه سطح از ریسکه که FromSoftware بارها ثابت کرده می‌تونه مثبت هم باشه و باعث می‌شه هر گیمر تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد از بازی داشته باشه.

۶. Llamasoft: The Jeff Minter Story

بازی The Jeff Minter Story

واقعاً هیچ طور دیگه‌ای نمی‌شه اینو گفت: اگه به تاریخ گیمینگ اهمیت می‌دید، باید به همه چیزهایی که آتاری این روزا انجام می‌ده توجه کنید.

کمپانی آتاری از غول‌های صنعت گیم، مدت‌ها بود که دیگه خیلی جدی گرفته نمی‌شد. اما با ورود مدیرعامل جدید یعنی وید روزن (Wade Rosen) توی سال ۲۰۲۱، شاهد ایده‌های قابل‌توجهی از این شرکت بودیم.

بازی‌های کلاسیک بازسازی و به‌روزرسانی شدن و Atari 50 یه روش جدید و نوآورانه برای بازنویسی تاریخ گیمینگ بود؛ Atari 50 در واقع یه سری مصاحبه با خالقان افسانه‌ای صنعت گیم همراه با نسخه‌های قابل‌ اجرا از هر بازی بود. حتی چند تا بازسازی کاملاً جدید آخرش قرار دادن که نشون بدن یه ایده از سال ۱۹۸۲ توی سخت‌افزار مدرن چه شکلی می‌شه. توی این پروژه،‌ اسناد داخلی، طراحی‌های خام و تبادل بازخورد بین بخش‌ها، همه با وضوح بالا اسکن شدن تا یه نگاه بی‌سابقه به نحوه ساخت بازی‌های ویدیویی داشته باشید.

حالا شرکت‌های دیگه هم می‌خوان این روش رو به کار بگیرن و نسخه PS5 بازی The Last of Us 2 که مراحل حذف‌شده قابل‌بازی با تفسیر کارگردان داشت تازه شروع کاره.

تازه سری Gold Master هم هست؛ همون سبک مصاحبه و گیم‌پلی، اما این بار برای نشون دادن چهره‌های برجسته صنعت بازی‌سازی. توی سال ۲۰۲۳ جردن مکنر (Jordan Mechner) خالق بازی Prince of Persia و کسی که صنعت رو با تکنیک روتوسکوپی برای خلق حرکات واقع‌گرایانه توی سال ۱۹۸۲ متحول کرد هم به تصویر کشیده شده و حالا توی سال ۲۰۲۴ نوبت به جف مینتر (Jeff Minter) رسیده. از Grid Runner تا Tempest و Mutant Camels، سبک کار ساده و خلاقانه مینتر و دیدنش توی مقیاس بزرگ فوق‌العاده‌ست.

تو صنعتی که همه دنبال سودهای میلیون دلاری و دوشیدن مشتری‌ها هستن، وید روزن گفته که این کارها خیلی برای آتاری سودآور نیست و همه‌ تلاششون برای عشق به بازیه.

۵. Lorelei and the Laser Eyes

بازی Lorelei and the Laser Eyes

بهترین بازی پازلی از زمان The Witness توی سال ۲۰۱۶ همین Lorelei & The Laser Eyes جدیدترین شاهکار از استودیوی سوئدی سیموگوئه (Simogo)؛ اینا همون نابغه‌هایی هستن که Year Walk رو توی سال ۲۰۱۳ و Sayonara Wild Hearts رو توی سال ۲۰۱۹ به ما هدیه دادن.

در این مورد هرچی کمتر بدونی، بهتره. لورلای (Lorelei) شخصیت اصلی داستان به یه عمارت مرموز دعوت می‌شه، جایی که کلکسیون‌ها یه جور بازی رو توصیف می‌کنن که لولای نقش کلیدی رو توی بازی داره.

گیم‌پلی عملاً به سبک بازی‌های ترسناک دهه ۹۰ میلادی طراحی شده؛ با زاویه‌های دوربین از قبل تعیین‌شده، تمرکز روی این‌که دقیقاً چه کلیدها، آیتم‌ها و جعبه‌های پازلی با هم تعامل دارن و داستانی که به‌تدریج از طریق متون، مکالمات یا سرنخ‌های محیطی آشکار می‌شه. همه این موارد به یه زیبایی‌شناسی نوستالژیک اشاره داره.

مثل بازی فوق‌العاده سم بارلو (Sam Barlow) یعنی Her Story توی سال ۲۰۱۵، این‌جا هم خیلی تشویق می‌شید که یه خودکار و کاغذ دم دست داشته باشید؛ این کار هم برای اینه که واقعاً برای حل پازل‌ها زمان بذارید، طرح بکشید و کم‌کم کل داستان بازی رو کنار هم بچینید.

بازی Lorelei & the Laser Eyes اصلاً به گیمر آسون نمی‌گیره، اما وقتی به راه‌حل یه پازل می‌رسی و توی بازی پیشرفت می‌کنید، حس فوق‌العاده‌ای داره که امسال هیچ بازی دیگه‌ای نمی‌تونه به شما منتقل کنه.

۴. Balatro

بازی Balatro

حالا که صحبت از بازی‌های برتر ۲۰۲۴ شد، یه بازی پوکر به سبک roguelike باید جالب باشه. احتمالاً تا حالا اسم Balatro رو شنیدی. این بازی که توی فوریه برای کنسول‌ها منتشر شد، به سریع‌ترین انتخاب برای بازی‌های کوتاه و سرگرم‌کننده تبدیل شده. تمام طراحی بازی حول استفاده از دست‌های واقعی پوکر برای جمع‌کردن امتیازات شکل گرفته. بعد از اون، باید با انواع مختلف باس‌ها روبه‌رو بشید، کارت‌های مختلفی رو آنلاک کنید، بعضی از کارت‌ها رو بسوزونید، باف‌ها رو اعمال کنید و همه پیکربندی‌های ممکن رو برای پشت سر گذاشتن یه مرحله با هم ترکیب کنید.

اگه از بازی‌های کارتی متنفر باشید، ممکنه این تجربه براتون متفاوت باشه ولی Balatro به سرعت تبدیل شد به یه بازی پوکر برای کسانی که اصلاً از پوکر خوششون نمیاد یا حتی نمی‌شناسنش.

با یه ارائه فوق‌العاده جذاب و حتی گزینه‌هایی برای افزایش سرعت بازی، به‌مرور زمان توی بازی بهتر می‌شید و Balatro مثل دوپامین عمل می‌کنه. هیچ ریزتراکنش یا چیزی که از واکنش سریع بازی کم کنه وجود نداره. این یه بازی ویدیویی فوق‌العاده حرفه‌ایه و دقیقاً تا آخرین خط کد خیلی خوب طراحی شده. هدفش هم فقط درست کردن چالش‌های بی‌پایانیه که تمرکز ذهنی شما رو می‌طلبه. این بازی در حال حاضر روی همه کنسول‌های خونگی هست و به زودی قراره برای موبایل هم بیاد. 

۳. Lunar Lander Beyond

بازی Lunar Lander Beyond

بازی Lunar Lander Beyond هم بخشی از بازگشت بزرگ آتاریه که قبلاً بهش اشاره کردیم و توی فهرست بازی‌های برتر ۲۰۲۴ قرار گرفته. ولی این بازی حالا از فیزیک شبیه‌سازی فرود روی سطح ماه با گرافیک سیمی (wireframe) به یه بازی با داستان، صحنه‌های سینمایی، خلبان‌های مختلف و قابلیت‌های خاص هر سفینه رسیده. علاوه بر این، اگه خلبانی خوبی نباشید، وضعیت روانی قهرمان‌ها هم به خطر می‌افته. همه اینا خیلی هوشمندانه به یه فضای ساده و دست‌نخورده‌ اضافه شدن.

البته، قیمت Lunar Lander Beyond برای چیزی که به‌طور کلی ارائه می‌ده یه مقدار بالاست ولی به‌ عنوان رویکردی جدید به یکی از بازی‌های کلاسیک‌ باعث می‌شه فضای زیادی برای پر شدن با ایده‌های جدید و ارزشمند وجود داشته باشه.

۲. Kunitsu-Gami: Path of the Goddess

بازی Kunitsu-Gami

خیلی از گیمرا این روزا دلشون برای تنوع بازی‌هایی که تو دوران PS2 و Xbox 360 وجود داشت، تنگ شده. اون دوران، ترکیب فوق‌العاده‌ای از داستان‌های جذاب و شخصیت‌های سرگرم‌کننده بود، در حالی که فروش بازی‌ها هم به‌قدری خوب بود که اکثر گیمرها همزمان با همون بازی‌ها سرگرم بودن.

بازی Kunitsu-Gami دقیقاً همون حس رو دوباره زنده می‌کنه. این‌جا هم یه بازی منحصر‌به‌فرد داریم که ترکیبی از سبک hack and slash و استراتژیه. مراحل بازی با دیوراماهای واقعی اسکن شده ساخته شدن و از زیبایی‌شناسی تئاتر سنتی ژاپن الهام گرفتن. بازی از همه نظر کاملاً صیقل خورده و پر از جزئیات دقیقه.

بازی Path of the Goddess به‌طرز شگفت‌انگیزی جذابه. شما توی نقش Soh هستید که احضار شده‌ تا از الهه Yoshiro محافظت کنه و با حرکاتی الهام‌گرفته از Kagura (یه سبک خاص از حرکات ژاپنی) باید لشکر عظیمی از موجودات شیطانی به نام Seethe رو از بین ببرید. هم‌زمان روستایی‌ها رو هم از شر این موجودات نجات می‌دید و اونا رو به نقش‌های مختلفی مثل کماندار، کشتی‌گیر سومو، درمانگر و غیره تبدیل می‌کنید و توی نقشه مستقرشون می‌کنید تا هر شب یه نیروی جنگی قوی بسازید.

روزها هم باید مناطق کوهستانی رو که آسیب دیدن پاکسازی کنید، توانایی‌ها و مهارت‌های جدید برای Soh باز کنید و روستایی‌هات رو برای مبارزه بعدی آماده کنید.

شاید همه اینا یه مقدار درهم‌وبرهم به نظر برسه، ولی هر بخش از طراحی بازی به‌طور کامل با بقیه اجزا ترکیب می‌شه. این ترکیب منحصربه‌فرد از استراتژی، hack and slash و حتی المان‌های سبک کشاورزیه که Kunitsu-Gami رو به یه بازی خاص تبدیل کرده. مخصوصاً تو دنیای امروز که بیشتر ناشران از ریسک‌های خلاقانه می‌ترسن، این بازی واقعاً یه اتفاق خاصه.

۱. No Man’s Sky

بازی No Man's Sky

اگرچه این بازی جدید نیست، اما دلیلی داره که تو فهرست بازی‌های برتر ۲۰۲۴ ما قرار گرفته. بازی No Man’s Sky از سال ۲۰۱۶ تا حالا بیشتر از ۳۰ به‌روزرسانی بزرگ داشته و حالا به مرحله‌ای رسیده که محتوای جدیدش به اندازه چند دنباله کامل گسترش یافته، اونم به‌صورت رایگان. به‌خصوص بعد از به‌روزرسانی World 1، بازی موج جدیدی از گیمرا رو جذب کرد و دوباره به رتبه‌های بالای جدول فروش برگشت.

همه ما داستان انتشار اولیه بازی و هایپ‌های بیش از حد و وعده‌هایی رو که داده شد ولی عملی نشد می‌دونیم، ولی بالاخره Hello Games از اون دوران عذرخواهی گذر کرد و حالا به تیمی از افراد فوق‌العاده بااستعداد و متعهد تبدیل شده که یه جامعه پرشور و همواره در حال رشد رو مدیریت می‌کنن، و شاید دارن یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های علمی‌تخیلی تمام دوران رو تولید می‌کنن.

کنترل تجربه بازی به دست گیمرا سپرده شده. البته یه داستان اصلی هم وجود داره که می‌تونید دنبال کنید، ولی Hello Games گزینه‌های گیم‌پلی رو از همون منوی شروع به‌شدت گسترش داده. No Man’s Sky هر لحظه می‌تونه “Minecraft تو فضا” باشه، یا یه بازی آرامش‌بخش برای اکتشاف و عکاسی، یا جایی که بتونی با دشمنان فضایی بجنگی و سفینه‌هاشون رو بدزدی. می‌تونی با دوستات همراه بشی و با هم جهان‌های جدید رو کشف کنی یا به ساخت‌و‌ساز بپردازی، همه‌چیز رو شخصی‌سازی کنی، و هر جنبه از بازی برای هر گیمر کاملاً منحصربه‌فرده.

ایده «جهان تولیدشده به‌صورت رویه‌ای» چیزی بود که در ابتدا Hello Games و Sean Murray رو به دردسر انداخت، ولی بعد از تقریباً یه دهه تلاش سخت، نسخه فعلی No Man’s Sky چیزی کمتر از شگفت‌انگیز نیست.

محمد قربانی

پست های مرتبط

بهترین بازی‌های مبارزه‌ای ۲۰۲۴

وقتی صحبت از انتخاب بهترین بازی مبارزه‌ای می‌شه، گزینه‌های زیادی در دسترسه.…

۱۴۰۳/۰۶/۲۷

۱۰ شخصیت شرور که از اول بازی حق با اونا بود!

اخلاقیات توی دنیای بازی‌های ویدیویی معمولاً خیلی ساده و سرراسته. همیشه یه…

۱۴۰۳/۰۶/۲۷

مقایسه PS5 Pro با PS5: مشخصات، طراحی، ابعاد و قابلیت‌ها

با معرفی کنسول جدید، مقایسه بین PS5 Pro و PS5 به یه…

۱۴۰۳/۰۶/۲۴

دیدگاهتان را بنویسید