صفحه اصلی > مقاله : ۱۰ بازی پول‌ساز که یک‌نفره ساخته شده‌ن!

۱۰ بازی پول‌ساز که یک‌نفره ساخته شده‌ن!

بیشتر بازی‌های مستقل یا همون بازی‌های Indie توسط یه گروه ساخته می‌شن، اما هر از گاهی، بازی‌های خوبی عرضه می‌شن که توسط یک نفر ساخته شده‌ن. البته این کار، کار خیلی سختیه، اما با کار مداوم و سخت، اشتیاق و کمی شانس شدنیه.
در کل، بازی‌های زیادی عرضه می‌شن که یک‌نفره ساخته شده‌ن. بعضی از این بازی‌ها از روی سرگرمی در طول چند هفته ساخته می‌شن و یک سری بازی مستقل هم پروژه دانشگاهی بودن. در این بین، افرادی هستن که وقت بیشتر می‌ذارن تا بازی‌ای بسازن که از لحاظ طول بازی، گرافیک یا تأثیر فرهنگی قابل رقابت با بازی‌های بزرگ هستن. تو این پست ده تا از بهترین نمونه‌ها از این بازی‌ها رو مرور کردیم که هر کدوم پول زیادی نصیب سازنده کرده‌ن.
این بازی‌ها تو ژانرهای مختلفی ساخته شده‌ن، اما استفاده از گرافیک پیکسلی که جذابیت خاص خودش رو داره، بین این نوع بازی‌ها طرفدارهای زیادی داره. اگر سبک گرافیکی پیکسلی با فضا و داستان بازی هم‌خوانی داشته باشه، اون بازی هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شه و با گذشت چند دهه همچنان می‌شه ازش لذت برد.

۱- Dust: An Elysian Tail

بازی Dust: An Elysian Tail

طراح و توسعه‌دهنده: Dean Dodrill
ناشر: Microsoft Studios
نویسندگان: دین دادریل، الکس کین

آهنگساز: Alexander Brandon
موتور بازی: XNA
ژانر بازی: اکشن، نقش‌آفرینی، هک اند اسلش و مترویدوانیا
پلتفرم‌ها: ایکس باکس ۳۶۰، ویندوز، لینوکس، OS X، PS4 (قابل بازی روی PS5) و نینتندو سوییچ

این بازی مستقل تو یک دنیای خیالی به اسم فالانا اتفاق میفته. گیمر در نقش Dust ظاهر می‌شه که یکی از حیوان‌های شبه‌انسانیه که تو این دنیا زندگی می‌کنن. وقتی داست شمشیری رو کشف می‌کنه که قوه ادراک داره و یک نگهبان بامزه هم همراهش می‌شه، وارد مسیری می‌شه تا در نهایت یک ژنرال شیطان‌صفت رو شکست بده.
با این‌که دین دادریل خودش به‌تنهایی داستان بازی رو ننوشته و صداپیشگی و آهنگسازی رو انجام نداده، اما طراحی، تصویرسازی و برنامه‌نویسی و توسعه کل بازی رو یک‌نفری انجام داده. اون‌طور که دادریل می‌گه، همه مهارت‌های تصویرسازی و برنامه‌نویسی رو به‌طور خودآموز یاد گرفته.
دادریل اول قصد داشت این دنیا رو در قالب یه انیمیشن به نمایش بذاره. اما بعدتر به این نتیجه می‌رسه که ارائه این دنیا در قالب بازی بهتره. طبق گفته خودش، دادریل اول فکر می‌کرده که ساخت بازی سه ماه زمان می‌بره، اما در نهایت چهار سال روی Dust: An Elysian Tail وقت گذاشت. حجم کاری که تو این مدت روی سر دادریل ریخت، تقریباً خارج از حد تحمل بود! طبق گفته خودش بعضی روزها هیجده ساعت مداوم پای کامپیوتر می‌نشسته و تو دو ماه آخر ساخت بازی ۷ کیلو وزن کم کرده. البته این زحمات نتیجه خیلی خوبی داشت. بیشتر منتقدها بازی رو تحسین کردن و بازی تا به‌حال در کل، بین تمام پلتفرم‌ها ۱ میلیون نسخه فروش داشته. شاید بشه فروش کلی بازی رو چیزی حدود ۱۴ میلیون دلار تخمین زد. در این صورت، درآمد خالص توسعه‌دهنده بازی حدود ۴ میلیون دلار بوده.

۲- Gemini Rue

بازی Gemini Rue

طراح، نویسنده و توسعه‌دهنده: Joshua Nuernberger
ناشر: Wadjet Eye Games
آهنگساز: Nathan Allen Pinard
موتور بازی: Adventure Game Studio
ژانر بازی: ماجراجویی
پلتفرم‌ها: ویندوز، iOS و اندروید

جمینای رو یک بازی ماجراجویی گرافیکیه که حال‌وهوای سایبرپانک و فیلم‌های نوآر داره. گیمر تو این بازی در نقش سه کاراکتر مختلف ظاهر می‌شه و تو بخش‌هایی از داستان می‌تونه بین دو کاراکتر سوییچ کنه.
جاشوآ نورنبرگر اول ساخت این بازی رو به‌عنوان یه پروژه دانشجویی شروع کرد. اما بعدتر گسترده‌ترش کرد. جمینای رو بعد از عرضه تحسین همه منتقدها رو به همراه داشت.
داستان گیرا و فضاسازی خارق‌العاده نقطه‌قوت‌های اصلی این بازی مستقل محسوب می‌شن. داستان بازی تو قرن بیست و سوم تو سیستم ستاره‌ای Gemini System اتفاق میفته. تو یه شهر جنگ‌زده که بعد از صلح فضایی تیره و اسرارآمیز تحت کنترل خلافکارها پیدا کرده.
بازی جیمنای رو جوایز مختلفی برده و حدود نیم میلیون دلار درآمد نصیب سازنده کرده. پیشنهاد می‌کنیم حتماً این بازی رو دنلود و نصب کنید و از فضای خاصش لذت ببرید.

۳- Papers, Please

طراح، نویسنده و توسعه‌دهنده: Lucas Pope
ناشر: 3909 LLC
موتور بازی: Unity
ژانر بازی: معمایی و شبیه‌سازی
پلتفرم‌ها: ویندوز، OS X، لینوکس، iOS، پلی استیشن ویتا و اندروید

گیمر تو این بازی نقش یک افسر مهاجرت رو تو کشور خیالی Arstotzka بازی می‌کنه. این کشور تحت تهاجم کشورهای همسایه قرار گرفته. گیمر در نقش افسر مهاجرت، باید مدارک مهاجرها رو بررسی کنه و تشخیص بده که فرد مصاحبه‌شونده رو قبول، بازداشت یا رد کنه. اگه افسر وظایف محول‌شده رو به‌موقع انجام بده، حقوقش رو دریافت می‌کنه و اگر هم نتونه، باید جریمه پرداخت کنه. Papers, Please بعضی جاها اضطراب‌آور می‌شه و با ذهن گیمر بازی می‌کنه. در کل، این بازی، بازی منحصربه‌فردیه و تجربه خاصی محسوب می‌شه.
تقریباً همه منتقدها Papers, Please رو تحسین کردن و بازی جوایز زیادی هم بُرد. این بازی مستقل تا به‌حال ۵ میلیون نسخه فروش داشته و سود هنگفتی نصیب توسعه‌دهند کرده؛ به‌خصوص که شرکت ناشر هم متعلق به توسعه‌دهنده‌ست.

۴- Bright Memory

طراح، نویسنده و توسعه‌دهنده: Zeng “FYQD” Xiancheng
ناشر: Playism
موتور بازی: Unreal Engine 4
ژانر بازی: اکشن اول‌شخص
پلتفرم‌ها: PS5، ایکس باکس سری اس و ایکس، نینتندو سوییچ، اندروید و iOS

اونچه این بازی رو از بقیه عنوان‌های این فهرست متمایز می‌کنه، گرافیک فوق‌العاده بازیه که در سطح بازی‌های AAA یا همون بازی‌های بزرگه. این بازی اول، سال ۲۰۲۰ برای ویندوز، ایکس باکس و موبایل عرضه شد و بعدتر سال ۲۰۲۲ با عنوان Bright Memory: Infinite برای PS5 هم عرضه شد (ویدیوی زیر تریلر همین نسخه از بازیه).
انتقادهایی که از بازی شد بیشتر به ترجمه بازی از چینی مربوط می‌شد که به‌خوبی انجام نشده بود. نسخه اول باگ‌هایی هم داشت که آزاردهنده بود. اما بیشتر منتقدها گرافیک و گیم‌پلی بازی رو تحسین کردن.
تخمین زده می‌شه که این بازی مستقل ۱۳ میلیون دلار برای سازنده و ناشر درآمدزایی داشته.

۵- Mable & The Wood

بازی Mable & The Wood

طراح، نویسنده و توسعه‌دهنده: Andrew Stewart
ناشر: Graffiti Games
موتور بازی: GameMaker
ژانر بازی: پلتفرمر، ماجراجویی و شوتر
پلتفرم‌ها: PS4 (قابل بازی روی PS5)، اکس باکس وان، نینتندو سوییچ، ویندوز، macOS

تموم کردن این بازی واقعاً تجربه لذت‌بخشیه. Mable & The Wood تنها بازی تو این فهرسته که بودجه‌ش با استفاده از Kickstarter تأمین شده. کیک‌استارتر پلتفرمیه که هر کس می‌تونه ایده خودش رو اونجا توصیف و ارائه کنه تا افرادی که به پروژه علاقه‌مند شده‌ن، توی جمع‌آوری بودجه مشارکت کنن. اندرو استوارت، موفق شد سال ۲۰۱۶ بودجه رو تأمین کنه و بازی رو بسازه.
این بازی مستقل که با تکنیک پیکسل‌آرت ساخته شده، گیم‌پلی و سبک مبارزه خاصی داره. این موضوع در کنار فضاسازی و سبک بصری، Mable & The Wood رو به یک تجربه منحصربه‌فرد تبدیل می‌کنه. گیمرها می‌تونن قدرت باس‌هایی (همون غول‌های خودمون) رو که از بین می‌برن، تصاحب کنن. اما نکته جالب اینجاست که استوارت می‌خواست گیمر خودش مسیر و سرنوشت کاراکتر رو مشخص کنه. در واقع، گیمر می‌تونه مسیرهای مخفی‌ای رو پیدا کنه که با طی کردن اون‌ها بدون این‌که مجبور بشه با دشمن‌ها بجنگه، داستان بازی رو تموم کنه. استوارت موفق شد از این بازی ۵۰۰ هزار دلار کسب درآمد کنه.

۶- Axiom Verge

بازی Axiom Verge

طراح، نویسنده، آهنگساز و توسعه‌دهنده: Thomas Happ
ناشر: Thomas Happ Games
موتور بازی: Microsoft XNA برای نسخه ویندوز و MonoGame برای پلتفرم‌های غیرویندوزی
ژانر بازی: مترویدوانیا
پلتفرم‌ها: PS4 (قابل بازی روی PS5)، اکس باکس وان، نینتندو سوییچ، Wii U، پلی استیشن ویتا، ویندوز، لینوکس و macOS

بازی Axiom Verge با الهام از Metroid و Contra ساخته شده که سال ۱۹۸۷ عرضه شده‌ن. بنابراین این بازی یک بازی Side-Scroller محسوب می‌شه که روی گشت‌وگذار تو محیط و مبارزه ساخته شده. گیمر تو نقش Trace ظاهر می‌شه؛ دانشمندی که باید یک سیاره ناشناخته رو از دست یک مرد دیوانه نجات بده. در طول مسیر هم پاورآپ‌ها و آیتم‌های مختلف باعث ارتقاء قدرت و توانایی‌های ترِیس می‌شن.
توماس هَپ اول Axiom Verge رو سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یک پروژه جانبی شروع کرد. اما بعد از این‌که توجه‌ها به این بازی جلب شد، هَپ تصمیم گرفت وقت بیشتری روی بذاره و در نهایت بازی Axiom Verge سال ۲۰۱۳ عرضه شد. تلاش‌های هَپ جواب داد و منتقدها یکپارچه این بازی مستقل رو تحسین کردن. خیلی از منتقدها عقیده داشتن که این بازی، از منابع الهامش هم بهتره و خلاقیت زیادی توش به‌کار گرفته شده. آمار مشخصی از فروش Axiom Verge تو کنسول‌ها وجود نداره، اما فقط روی استیم ۱.۷ میلیون دلار درآمدزایی داشته؛ بنابراین می‌شه نتیجه گرفت سود کلی بازی خیلی بیشتر از این رقم باشه.

۷- Iconoclasts

بازی Iconoclasts

طراح، آهنگساز، نویسنده و توسعه‌دهنده: Joakim “Konjak” Sandberg
ناشر: Bifrost Entertainment
موتور بازی: Construct Classic
ژانر بازی: پلتفرمر
پلتفرم‌ها: PS4 (قابل بازی روی PS5)، اکس باکس وان، نینتندو سوییچ، پلی استیشن ویتا، ویندوز، لینوکس، macOS و آمازون لونا

این بازی توسط توسعه‌دهنده سوئدی، یواکیم سندبرگ ساخته شده. تو این بازی گیمر تو نقش رابین ظاهر می‌شه؛ یک مکانیک شورشی و ساده‌دل که دوست داره همیشه به دیگران کمک کنه. این کارهای رابین باعث می‌شه مدام درگیر دعواهای مذهبی و سیاسی بشه که سیاره‌ش و دوستانش رو تهدید می‌کنن.
سندبرگ هشت سال روی بازی Iconoclasts کار کرده و اول کار اسم بازی Ivory Springs بود و اختصاصی پی‌سی. سندبرگ بعدها اسم بازی رو تغییر داد و تصمیم گرفت اون رو برای پلتفرم‌های دیگه هم عرضه کنه. طبق گفته سندبرگ، برای فضاسازی این بازی از Metroid Fusion و Monster World IV الهام گرفته و منبع الهامش برای شکل دادن به شخصیت‌ها هم Final Fantasy IX بوده.
منتقدها این بازی رو به‌خصوص به‌خاطر سبک هنری، مکانیک بازی، داستان خوب و باس‌فایت‌های خاصش تحسین کرده‌ن. این بازی فقط روی استیم دو و نیم میلیون دلار فروش داشته و فروشش روی پلتفرم‌های دیگه هم خوب بوده.

۸- Tetris

طراح و توسعه‌دهنده: Alexey Pajitnov
ناشران (نسخه اول): Mirrorsoft، آتاری گیمز، سگا و…
ژانر بازی: پازل
پلتفرم‌ها: آی‌بی‌ام پی‌سی، آتاری اس‌تی، آمیگا، اپل ۲، مایکروسافت داس، سگا مگادرایو، NES و…

الکسی پاژیتنوف، مهندس کامپیوتر اهل شوروی، بازی تتریس رو سال ۱۹۸۵ ساخت و برای IBM PC توی شوروی عرضه کرد. این بازی مستقل سال ۱۹۸۸ برای پلتفرم‌های مختلف تو کشورهای دیگه هم عرضه شد. پاژیتنوف این بازی رو تو آکادمی علوم شوروی ساخت.
تتریس بعد از عرضه برای کنسول نینتندو تو تمام کشورها با استقبال زیادی روبه‌رو شد و یکی از قدیمی‌ترین بازی‌هاییه که همچنان تو دنیای بازی حضور داره. از اوایل دهه ۱۹۹۰ تا امروز هزاران نسخه مختلف از تتریس یا با الهام از تتریس ساخته شده‌ن. این بازی در واقع بنیان‌گذار یک ژانر جدید تو دنیای بازی بود و یکی از تأثیرگذارترین بازی‌ها تو تاریخ دنیای گیم محسوب می‌شه.
تتریس نظر روانپزشک‌ها و عصب‌شناس‌ها رو هم جلب و ده‌ها آزمایش علمی با استفاده از این بازی انجام شد. اصطلاح سندروم تتریس از این تحقیقات به‌وجود اومد.

۹- Minecraft

بازی ماینکرفت

طراح و توسعه‌دهنده: Markus “Notch” Persson
ناشران: Mojang Studios، Xbox Game Studios و Sony Interactive Entertainment
موتور بازی: LWJGL
ژانر بازی: سندباکس و بقا
پلتفرم‌ها: PS4 (قابل بازی روی PS5)، اکس باکس وان، نینتندو سوییچ، پلی استیشن ویتا، Wii U، ویندوز، لینوکس، macOS و…

یکی از معروف‌ترین بازی‌های حال حاضر دنیا، برای اولین بار سال ۲۰۰۹ برای ویندوز منتشر و تو سال‌های بعدی برای انواع پلتفرم‌ها هم عرضه شد. تو این بازی، گیمرها باید توی یک دنیای مکعبی با ساخت سرپناه، کشت مزارع و فتح سیاه‌چاله‌ها زنده بمونن. ماینکرفت بازی‌ایه که هیچ‌وقت تموم نمی‌شه و مرتب دنیاهای مختلفی داخلش ساخته می‌شه که فرصت‌های ناتمامی برای گشت‌وگذار فراهم می‌کنه. پرسان این بازی رو از Infiniminer الهام گرفته و به‌تنهایی اون رو ساخته. این بازی از زمان عرضه تا حالا حدود ۳.۵ میلیارد دلار فروش داشته.

۱۰- River Raid

بازی River Raid

طراح و توسعه‌دهنده: Carol Shaw
ناشر: Activision
ژانر بازی: شوتم‌آپ
پلتفرم‌ها: آتاری ۲۶۰۰، آتاری ۵۲۰۰، آتاری ۸ بیتی، آی‌بی‌ام پی‌سی، اینتلیویژن، و…

ریور رید قدیمی‌ترین بازی تو این فهرسته. کارول شاو که اولین زن توسعه‌دهنده بازیه، این بازی رو تو سال ۱۹۸۲ به‌تنهایی ساخت. گیمر تو این بازی کنترل یک هواپیما رو به‌دست می‌گیره و باید علاوه بر این‌که از موانع دوری می‌کنه، دشمن‌ها رو نابود کنه و مرتب سوخت‌گیری کنه. ریور رید عملاً پایانی نداره و گیمر می‌تونه ساعت‌ها مشغول انجام این بازی باشه. بعد از این‌که کارول شاو این بازی رو ساخت، انتشارش رو به اکتیویژن سپرد و بعدتر خودش هم به این شرکت ملحق شد. این بازی علاوه بر این‌که بیشتر از یک میلیون نسخه فروش داشت، جوایز مختلفی هم برد.

برچسب ها :

احمدرضا فرزان جم

پست های مرتبط

۱۵ کنسول فراموش‌شده تاریخ

ماجرای کنسول‌های بازی از سپتامبر ۱۹۷۲ شروع شد؛ وقتی مگناوکس کنسول اودیسه…

۱۴۰۲/۰۹/۰۵

۱۳ بازی پرخرج تاریخ

بودجه زیاد یک بازی، لزوماً به معنای خوب و موفق بودنش نیست.…

۱۴۰۲/۰۷/۰۹

۲۰ تا از بازی‌هایی که قراره در آیندۀ نزدیک منتشر شن

اگه شما هم مثل من خورۀ بازی باشید حتماً دوست دارید بدونید…

۱۴۰۲/۰۶/۲۸

دیدگاهتان را بنویسید