صفحه اصلی > پیش‌نمایش و نقد و بررسی : نقد و بررسی Prince of Persia: The Lost Crown

نقد و بررسی Prince of Persia: The Lost Crown

پرنس آو پرشیا جدید

توسعه‌دهنده: Ubisoft Montpellier
ناشر: یوبی‌سافت
موتور: یونیتی
پلتفرم‌ها: PS5، PS4، نینتندو سوییچ، ایکس باکس ایکس و اس، ایکس باکس وان و ویندوز
تاریخ عرضه: ۲۸ دی ۱۴۰۲
ژانر: اکشن ماجراجویی، پلتفرمر و مترویدوانیا
حالت‌های بازی: تک‌نفره

بالای ورودی کوه قاف، مجسمه‌ای تو لحظه نابودیش تو آسمون در زمان متوقف شده؛ سر گرانیتی مجسمه خرد شده و تکه‌هاش تو آسمون معلق مونده‌ن. تو راهروهای هزارتوی پر از تله قلعه، شخصیت‌هایی رو می‌بینیم که با گذر صدها سال پیر نشده‌ن، در حالی که دیگران چند ساعت بعد از ورود به قلعه پیر شده‌ن و مُرده‌ن. تو راهروهای این قلعه نفرین‌شده، زمان از قوانین طبیعی پیروی نمی‌کنه. اگه می‌خواید بازی «شاهزاده ایرانی: تاج گمشده» رو تموم کنید، خیلی زود باید این موضوع رو درباره زمان یاد بگیرید.
Prince of Persia: The Lost Crown برای پلی استیشن ۵، PS4، نینتندو سوییچ، ایکس باکس ایکس و اس، ایکس باکس وان و ویندوز منتشر شده.

آخرین نسخه شاهزاده ایرانی، ترکیبی از چند نسل از یک عنوانه که از از سال ۱۹۸۹ تا حالا عرضه می‌شن؛ بنابراین چنین بازی‌هایی با زمان تو همچین بازی‌ای طبیعیه. تو نسخه اول شاهزاده ایرانی که یک بازی دوبعدی پلتفرمر بود، گیمر باید راهش رو تو یک قلعه پر از تله، گیتوین و نگهبان‌های شمشربه‌دست باز می‌کرد تا در نهایت با «وزیر اعظم» مبارزه کنه. بعدتر یوبی‌سافت نسخه‌هایی سه‌بعدی از این بازی عرضه کرد که شخصیت اصلی تو اون‌ها می‌تونست زمان رو کنترل کنه، متوقف کنه یا به عقب برگردونه. گیمر می‌تونست با استفاده از این قابلیت‌ها معماها رو حل کنه و از تله‌ها فرار کنه. یوبی‌سافت تو آخرین نسخه از شاهزاده ایرانی، یعنی تاج گمشده، زاویه دید از بغلِ نسخه‌های قدیم رو حفظ کرده (حرکت کاراکتر محدود به حرکت از راست به چپ یا برعکس). در کنار این ویژگی، قدرت کنترل زمانِ نسخه‌های جدیدتر هم تو بازی جدید به‌کار گرفته شده تا دنیایی هزارتو و پرشتاب پر از دشمن و تله‌های متنوع به‌وجود بیاد.

Prince of Persia: The Lost Crown

شما در نقش سارگون ظاهر می‌شید؛ یک جنگجوی افسانه‌ای که باید شاهزاده غسان رو از دست افراد شرور نجات بده. گروگان‌گیرها شاهزاده غسان رو تو کوه قاف زندانی کرده‌ن تا مجبورش کنن تخت پادشاهی رو واگذار کنه و شما قبل از این‌که این اتفاق بیفته باید شاهزاده رو نجات بدید. سارگون باید از روی گودال‌های مخوف بپره، بین تیرهای چوبی تاب بخوره و روی دیوارها خیز برداره تا بتونه به بالای کوه قاف برسه. اما قدرت بدنی بالای سارگون هم گاهی جلوی موانع کم میاره: شکاف‌هایی برای پریدن زیادی بزرگن، لبه‌هایی که برای دست پیدا کردن زیادی بلندن قفل‌هایی که بهشون دسترسی نیست. همین‌طور که رازهای قلعه رو کشف می‌کنید و دیوهای مختلف رو شکست می‌دید، یاد می‌گیرید که چطور با سرعت هوا رو بشکافید، پرش دوتایی کنید یا با قلاب کردن کردن خودتون به نقاطی تو هوا، به عقب تله‌پورت کنید. با ترکیب این قدرت‌ها و انجام حرکات پیچیده می‌تونید راه خودتون رو تو قلعه باز و تو محیط‌های جدید ماجراجویی کنید.

گیم‌پلی بازی و مقایسه نسخه PS5 با نینتندو سوییچ

تاج گمشده، یک نسخه بازسازی‌شده مترویدوانیا از پرنس آو پرشیاست که به ذات خودش برگشته. تو این بازی مرتب به مکان‌های قبلی تو مپ بر می‌گردید و با قدرت‌های جدیدی که به‌دست آوردید، رازهای جدیدی رو تو بخش‌های قدیمی مپ کشف می‌کنید. صندوق‌هایی که قبلاً باز نمی‌شدن حالا در دسترس قرار می‌گیرن، درهایی که قفل بودن به روی شما باز می‌شن و دیوهایی که زیادی سریع یا قدرتمند بودن حالا شکست‌پذیر شده‌ن.
حقیقت اینه که بازی تاج گمشده بازی چالش‌برانگیزی به‌حساب میاد. برای شکست دیوها باید الگوهای حمله درست رو به‌خاطر بسپارید، سرعت واکنش بالایی داشته باشید تا بتونید مجموعه پیچیده‌ای از پرش‌ها، جاخالی دادن‌ها و حرکت‌های متقابل رو به‌موقع انجام بدید. اما در نهایت کسب این مهارت‌ها و این‌که بتونید از پس چالش‌ها بربیاید، تجربه لذت‌بخشیه.

نکته دیگه این‌که هر وقت به یه مانع خیلی سخت بر بخورید، می‌تونید بخش‌های دیگه‌ای از کوه قاف رو بگردید. وقتی قدرت جدیدی پیدا کنید، فرصت‌های جدیدی تو کل قلعه پیش روی شما قرار می‌گیره و نه‌فقط تو یک بخش. علاوه بر این، می‌تونید به‌تدریج اسلحه‌های آرگون رو قدرتمندتر کنید، آپگریدهای مختلف برای معجون سلامتی بخرید یا ترکیب طلسم‌ها رو تغییر بدید. این آیتم‌هایی که قابلیت آنلاک شدن دارن، باعث افزایش توانایی‌های قهرمان داستان، افزایش قدرتش موقع کم شدن جونش یا کاهش مقدار آسیبی که از حمله‌های سمی می‌بینه، بشن. بنابراین، اگه به دیوی برخوردید که نمی‌تونید شکستش بدید، می‌تونید روی ارتقاء قدرت‌ها و تغییر ترکیب طلسم‌ها حساب کنید.

پرنس ایرانی: تاج گمشده دنباله یا پیش‌درآمد هیچ‌کدوم از بازی‌های قبلی نیست، بلکه یک ماجرای جدید تو این سری محسوب می‌شه که قدم اول این مسیر جدید خیلی محکم برداشته شده. به این ترتیب، جدیدترین بازی از این سری، بازی خیلی خوبیه. همه عناصر بازی جدید با وجود تغییرات و بهبودها، با فرمی جدید کاملاً آشنا و طبیعی به‌نظر می‌رسن. علاوه بر این، تاج گمشده یکی از بهترین عناوین تو ژانر جدیدیه که براش انتخاب کرده‌ن (مترویدوانیا)؛ یک بازی به خوبی Metroid Dread و Hollow Knight، بدون این‌که تقلیدی از این بازی‌ها باشه. نکته آخری که این بازی رو متفاوت می‌کنه اینه که تاج گمشده اول بازی‌ایه که در بین زبان‌های انتخابی زبان فارسی هم داره و توسط توسعه‌دهنده اصلی به فارسی دوبله شده (تو ویدیوی زیر می‌تونید نمونه‌ای از دوبله فارسی رو ببینید). سیزده سال از آخرین باری که سری پرینس آو پرشیا تغییر مسیر داد می‌گذره و اگه تاج گمشده یک مسیر جدید رو باز کرده باشه، دیدن نسخه‌های بعدی هم هیجان‌انگیز خواهد بود.

احمدرضا فرزان جم

پست های مرتبط

بازی‌های این هفته

۱- Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes توسعه‌دهنده: Rabbit and Bear Studios ناشر: Ravenage…

بازی‌هایی که قراره این هفته عرضه بشن

۱- BioGun توسعه‌دهنده: Dapper Dog Digitalناشر: Ravenage Gamesتاریخ عرضه: ۱۶ آوریلپلتفرم‌ها: ویندوز…

همه چیز درباره بازی جوداس؛ یکی از داغ‌ترین بازی‌های سال آینده

کِن لوین، خالق بازی‌های بایوشاک، بعد از تعطیلی شرکت Irrational Games، شرکت…

دیدگاهتان را بنویسید