صفحه اصلی > خبر و گزارش : همه چیز درباره نینتندو سوییچ ۲

همه چیز درباره نینتندو سوییچ ۲

شکی نیست که نینتندو بالاخره نسخه بعدی کنسول خودش رو عرضه می‌کنه. با این‌که طبق معمول این شرکت، کارهای توسعه خودش رو پشت درهای بسته انجام می‌ده، اما شایعه‌ها از این حکایت دارن که کنسول بعدی نینتندو نیمه دوم سال ۲۰۲۴ رنگ بازار رو به خودش می‌بینه. یکی از خبرهایی که تازگی به‌دست ما رسیده، اینه که تولیدکنندگان حوزه فناوری، خیلی ناگهانی شروع به تولید حجم زیادی از نمایشگرهای ال‌سی‌دی کرده‌ن. احتمالاً این موضوع به عرضه نینتندو سوییچ ۲ مرتبطه. تو این پست به همه اطلاعات فاش‌شده و شایعه‌های مربوط به نینتندو سوییچ ۲ می‌پردازیم.

اسم کنسول جدید قراره نینتندو سوییچ ۲ باشه؟

چیزی که تقریباً مسلمه اینه که کنسول جدید اسمش «سوییچ ۲» نخواهد بود. جدای از شایعات، این رویکرد با سنت همیشگی نینتندو هم‌خوانی نداره. مثلاً DS به DSi تبدیل شد و بعد هم DSi XL و در نهایت 3DS. تا به‌حال سابقه نداشته که نینتندو از عدد ۲ برای نسل بعدی یک کنسولش استفاده کنه. در عوض، ممکنه یک حرف U به انتهای اسم کنسول اضافه کنن یا یه کار عجیب مشابه. کاربرهای زیادی هم تو شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف دارن با نظرسنجی و هشتگ زدن از اسم Super Nintendo Switch حمایت می‌کنن. در هر حال، فعلاً تو این پست به کنسول بعدی نینتندو می‌گیم نینتندو سوییچ ۲ تا اسم نهاییش مشخص بشه.

قراره نینتندو سوییچ ۲ تفاوت زیادی با نسخه قبلی داشته باشه؟

احتمال زیادی وجود داره که همچین اتفاقی بیفته. بر خلاف پلی‌استیشن و ایکس باکس که همیشه جعبه‌هایی بودن با قدرت پردازشی فوق‌العاده بالا که زیر تلویزیون جا خوش می‌کردن، نینتندو معمولاً غیرقابل پیش‌بینی بوده. مثلاً یهو با کنسولی از راه می‌رسه که قدرت پردازشیش از رقبا خیلی کمتره، یه سنسور پلاستیکی داره و با دو تا ریموت کنترل باید باهاش بازی کرد. یا وقتی با یک کنسول دستی از راه می‌رسه که دو تا نمایشگر داره و فقط یکی از اون‌ها لمسیه و می‌شه اونو تا کرد. نینتندو قابل پیش‌بینی نیست!
با این حال، نظر بیشتر کارشناس‌ها اینه که با توجه به موفقیت نینتندو سوییچ، بعیده تغییرات خیلی رادیکال و بزرگی توی کنسول لحاظ بشه. سال ۲۰۱۷ خیلی‌ها با دیدن یک کنسول قابل‌حمل با کنترلرهایی که دو طرفش قرار می‌گرفتن، متعجب شدن. سوییچ واقعاً محصول عجیب و نوآورانه‌ای بود و با وجود این‌که از لحاظ فناوری و قدرت پردازشی همون موقع هم از بقیه عقب بود، هفت سال تمام میلیون‌ها نفر رو سرگرم کرد. نینتندو سوییچ با فروش ۱۳۲ میلیون دستگاه، حتی از مجموع فروش PS4 هم جلو زد. تو همچین شرایطی، تغییر کامل و ناگهانی خیلی کار پرریسکیه و احتمالش زیاده که کنسول بعدی حداقل با سوییچ سازگار باشه. دکتر سرکن توتو، تحلیل‌گر حوزه فناوری، عقیده داره که کنسول بعدی شبیه سوییچ خواهد بود، البته با کمی تغییرات ظاهری، بهبود تجربه کاربری و پیشرفت‌های سخت‌افزاری.
احتمالاً نینتندو رویکرد کاربرد دوگانه دستگاهش رو هم حفظ خواهد کرد. یعنی این‌که می‌شه کنسول رو به‌عنوان یک کنسول خانگی روی پایه گذاشت یا جداش کرد و ازش به‌عنوان یک کنسول دستی استفاده کرد. رقبا هم وارد این بازی شده‌ن؛ سونی با عرضه پلی استیشن پورتال و مایکروسافت با برنامه‌ای که برای موبایل داره.

نینتندو سوییچ

فقط یک صفحه ۸ اینچی برای نینتندو سوییچ ۲

نینتندو به مخفی‌کاری و سکوت درباره کنسول‌های جدیدش معروفه و دوست داره مخاطب رو با یک رونمایی ناگهانی غافلگیر کنه. نینتندو سوییچ به‌طور رسمی ۱۰ مهر ۱۳۹۵ معرفی شد و ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ عرضه شد. این معرفی زودهنگام هم تحت تأثیر شکست Wii U بود؛ وی‌یو در کل ۱۳.۵ میلیون دستگاه فروش داشت (این رقم رو با فروش ۱۳۲ میلیون دستگاه نینتندو سوییچ مقایسه کنید). نینتندو دی‌اس هم تا سه ماه قبل از عرضه مشخص نبود چه شکلیه. درباره نینتندو سوییچ هم همین روند ادامه داره و بعیده تا قبل از تابستان خبر رسمی‌ای در این‌باره اعلام بشه.
با این حال و با وجود همه تلاش‌های این شرکت ژاپنی، معمولاً اطلاعاتی از داخل شرکت به بیرون درز پیدا می‌کنه یا قراردادهای نینتندو با تولیدکننده‌های قطعات سخت‌افزاری به مردم سرنخ‌هایی می‌ده. یکی از این سرنخ‌ها، قرارداد شرکت شارپه (Sharp Corporation) که قراره تعداد زیادی نمایشگر ال‌سی‌دی هشت‌اینچی به یک شرکت ژاپنی تحویل بده. تقریباً همه مطمئن هستن که این قرارداد به نینتندو مربوط می‌شه. در مقام مقایسه، نمایشگر سوییچ ۶.۲ بود و Switch OLED هم یک نمایشگر ۷ اینچی داشت.
علاوه بر این، از اطلاعات لورفته می‌شه فهمید که قرار نیست سوییچ ۲ نمایشگر دومی داشته باشه.

 

انتظار چه فناوری‌های دیگه‌ای رو باید داشته باشیم؟

هیچ تولیدکننده کنسولی نمیاد اول کنسول رو عرضه کنه و بعد بشینه منتظر بازی‌ها که برای کنسول عرضه بشن. بنابراین همین حالا کیت‌های توسعه کنسول در اختیار توسعه‌دهندگان بازی قرار گرفته‌ن. کیت توسعه یا Development Kit یه نسخه دستکاری‌شده‌ای از کنسوله (گاهی مبتنی بر پی‌سی) که امکان تعامل با سخت‌افزار رو برای توسعه‌دهنده‌های بازی فراهم می‌کنه. شکی نیست که هر توسعه‌دهنده‌ای که مورد اعتماد نینتندو باشه، از قبل کلی تعهدنامه حفظ اطلاعات محرمانه امضاء کرده؛ به‌خصوص اون‌هایی که در حال توسعه تعداد زیادی بازی هستن که قراره در روز اول عرضه کنسول، در دسترس قرار بگیرن. با وجود این، تو همچین فرایندی همیشه اطلاعاتی به بیرون درز پیدا می‌کنن.
بر اساس گزارش «وضعیت صنعت بازی ۲۰۲۴» از GDC، هشت درصد از توسعه‌دهنده‌هایی که تو نظرسنجی شرکت کرده‌ن، در حال کار روی بازی‌هایی برای کنسول بعدی نینتندو هستن. بعضی از توسعه‌دهنده‌ها به VGC گفته‌ن که کنسول بعدی عملکرد قابل‌حملش رو حفظ می‌کنه و همچنان برای بازی‌ها از کارتریج استفاده می‌کنه.
یک نکته عجیب دیگه هم هست که از تحقیقات کمیسیون فدرال تجارت درباره خرید Activision توسط مایکروسافت به‌دست اومده. بین یکی از اسناد دادگاه، مدیرهای اکتیویوژن به چیزی به اسم NG Switch اشاره می‌کنن که فناوری‌ای در حد PS4‌ و ایکس‌باکس وان داره.
نینتندو هیچ‌وقت دنبال آخرین فناوری‌های موجود نبوده و ترجیح می‌ده خلاقیت و جذابیت لازم رو به بازی‌ها بسپره. اما استفاده از فناوری نسل ۸ کنسول‌ها زیادی قدیمی به‌نظر می‌رسه و تعجب‌برانگیزه! اما بعدتر Eurogamer گزارش داد که توسعه‌دهنده‌ها، پشت درهای بسته شاهد چیزی خیلی قوی‌تر بوده‌ن؛ دستگاهی که توانایی اجرای بازی‌های ساخته‌شده با Unreal 5 و حتی امکان پشتیبانی از DLSS رو هم داره. این یعنی دستگاهی که کمی از پلی استیشن ۵ و ایکس باکس اس عقب‌تره. این مشخصات با توجه به رویکرد نینتندو منطقی به‌نظر می‌رسه.
بدون شک فضای ذخیره‌سازی نسخه بعدی سوییچ بیشتر از ۳۲ گیگابایت خواهد بود. طبق شنیده‌ها این فضای ذخیره‌سازی بیشتر از ۲۵۶ گیگابایت و کمتر از ۱۲۸ گیگابایت نیست.

قیمت نینتندو سوییچ ۲ چقدر خواهد بود؟

محتمل‌ترین حدسی که می‌شه زد حدود ۴۰۰ دلاره. با توجه به قیمت نینتندو سوییچ تو سال ۲۰۱۷ که ۳۰۰ دلار بود و تورم تو این مدت، این حدس منطقی به‌نظر میاد.
نکته دیگه‌ای وجود داره استفاده از نمایشگر ال‌سی‌دی ۸ اینچیه و عدم استفاده از OLED. از این نکته می‌شه نتیجه گرفت که نینتندو این بار هم قصد داره قیمت عرضه اولیه رو پایین بیاره و شاید مدتی بعد نسخه OLED رو هم عرضه کنه؛ اتفاقی که برای نینتندو سوییچ افتاد.

آیا نینتندو سوییچ ۲ از بازی‌های نسخه قبل پیشتیبانی خواهد کرد؟

با این‌که هیچ اطلاعاتی در این‌باره لو نرفته، اما از سیاست‌های قبلی نینتندو و وضعیت فعلی نینتندو سوییچ می‌شه حدس‌هایی زد. نینتندو قبلاً کنسول‌های Backward Compatible عرضه کرده. مثلاً با Wii U می‌شد بازی‌های Wii رو بازی کرد. نسخه‌های اولیه Wii هم امکان انجام بازی‌های GameCube رو به گیمر می‌دادن و 3DS هم امکان لذت بردن از بازی‌های DS رو فراهم کرده بود.
علاوه بر این، به‌احتمال زیاد فروش نینتندو سوییچ تو سال ۲۰۲۴ افت شدیدی می‌کنه و این‌که نینتندو به گیمرها بگه با خرید نینتندو سوییچ ۲ کل بازی‌های قبلی‌شون بلااستفاده خواهد بود، حرکت منطقی‌ای به‌نظر نمی‌رسه. به‌خصوص با توجه به قابلیت‌های PS5 و ایکس‌باکس که تو این زمینه خیلی خوب عمل کرده‌ن.
نکته بعدی به صحبت‌های داگ باوزر، مدیر نینتندوی امریکا بر می‌گرده. باوزر تو ماه اکتبر درباره این صحبت کرده که قراره گیمرها تو آینده بتونن اکانت نینتندوی خودشون رو حفظ کنن و شرکت قصد داره کاری کنه که گیمرهای نینتندو در آینده حداکثر راحتی رو تجربه کنن.
همه این موارد این احتمال رو قوی‌تر می‌کنه که نینتندو سوییچ ۲ توانایی اجرای بازی‌های نسل قبل رو هم داشته باشه.

نینتندو سوییچ ۲ کی عرضه می‌شه؟

همه تحلیل‌ها نشون از عرضه این کنسول تو نیمه دوم سال ۲۰۲۴ و به‌احتمال زیاد آبان یا آذر سال دیگه دارن. با توجه به تعطیلات سال نو که نزدیک به این بازه زمانیه، عرضه یک کنسول جدید تو این زمان منطقی به‌نظر می‌رسه.

احمدرضا فرزان جم

پست های مرتبط

تریلر جدید بازسازی سایلنت هیل ۲

تازگی‌ها کونامی (Konami) تریلر جدیدی از گیم‌پلی نسخه بازسازی‌شده بازی سبک ترسناک…

۱۴۰۲/۱۲/۲۳

مایکروسافت یک دسته معلق در هوا عرضه می‌کنه!

مایکروسافت قرار شده همزمان با اکران فیلم Dune: Part Two یک نسخه…

۱۴۰۲/۱۱/۲۸

فروش PS5 به ۵۰ میلیون دستگاه رسید

Sony Interactive Entertainment به‌تازگی اعلام کرده به رکورد جدیدی دست پیدا کرده…

۱۴۰۲/۱۰/۰۳

دیدگاهتان را بنویسید