صفحه اصلی > پیش‌نمایش و نقد و بررسی : نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload

توسعه‌دهنده: Atlus
ناشر: Atlus
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
پلتفرم‌ها: پلی استیشن ۵، پلی استیشن ۴، ایکس باکس ایکس و اس، ایکس باکس وان و ویندوز
ژانر: RPG و شبیه‌سازی اجتماعی
امتیازها:
آی‌جی‌ان: ۹ از ۱۰
گیم‌اسپات: ۹ از ۱۰
متاکریتیک: ۸۸ از ۱۰۰

خیلی‌ها پرسونا ۳ رو دارک‌ترین نسخه تو این سری می‌دونن و همون دو دقیقه اول بازی، دلیل این موضوع روشن می‌شه. بازی Persona 3 Reload برای PS5، PS4، ایکس باکس وان، ایکس باکس ایکس و اس و ویندوز عرضه شده. پرسونا ۳ ریلود، بازسازی یک عنوان کلاسیکه که سال ۲۰۰۶ عرضه شد. بازی مثل نسخه‌های قبلی شروع می‌شه: دختر مضطربی که با چشم‌های اشک‌آلود اسلحه رو روی شقیقه‌ش گرفته و سعی می‌کنه شلیک کنه. شروع شوکه‌کننده‌ایه! به‌خصوص که بعدتر شخصیت اصلی داستان ما موقع ورود به خوابگاه دانشجویی با همون دختر روبه‌رو می‌شه. این اتفاق‌ها تو فضای مرموزی میفته که رأس ساعت دوازده شب همه چیز تغییر می‌کنه و فضای مخوفی همه‌جا حکم‌فرما می‌شه. این شروع و فضاسازی گیرا باعث می‌شه که از همون دقیقه اول جذب بازی بشید.

Persona 3 Reload برای PS5

همه چیز تو این بازی به‌دقت در کنار هم توازن پیدا کرده؛ تنش و آرامش، عشق و از دست دادن، رازهای سربه‌مهر و کشف و شهود و در نهایت فضاهای خوفناک در کنار فضاهای گرم و نورانی. اتلوس (توسعه‌دهنده بازی) هفده سال بعد از نسخه اول، با عرضه پرسونا ۳ ریلود موفق شده یک داستان فراموش‌نشدنی و ماندگار رو با گرافیک به‌روزشده، توازن بی‌نقص بین مفاهیم و سبک مبازره بهبود‌یافته عرضه کنه. پرسونا ۳ ریلود نسخه مدرنی از یک شاهکار کلاسیکه.
طبق سنت همیشگی پرسونا، داستان ما با یک شخصیت اصلی بی‌نام شروع می‌شه که به یه دبیرستان جدید به اسم Gekkoukan منتقل شده. با این‌که شهر ساحلی Tatsumi Port Island تو نگاه اول، یه شهر عادی به‌نظر می‌رسه، اما قهرمان ما خیلی زود متوجه «ساعت تاریکی» می‌شه؛ یه بازه زمانی ترسناک و تقریباً غیرقابل پیش‌بینی که بعد از نیمه‌شب شروع می‌شه. تو این بازه زمانی، سایه‌های قاتل افسار پاره می‌کنن و تو کوچه و خیابون برای کشت‌وکشتار راه میفتن. کمی بعدتر، قهرمان ما متوجه می‌شه که هم‌خوابگاهی‌هاش عضو گروه Specialized Extracurricular Execution Squad هستن که یک گروه سری دبیرستانیه که قصد داره با استفاده از پرسونا، به هر قیمتی که شده سایه‌ها رو از بین ببره.
قهرمان داستان تو حمله‌های سایه‌ها به خوابگاه، متوجه می‌شه که اون هم قدرت پرسونا داره و به گروه SEES می‌پیونده تا با باقی اعضا با سایه‌ها مبارزه کنن.

پرسونا ۳ ریلود برای پلی استیشن ۵

به این ترتیب، قهرمان ما علاوه بر جنگیدن با سایه‌های شرور تو شب‌های تاریک، باید کارهای روزمره خودش هم انجام بده. تو زندگی روزمره هم انتخاب‌های زیادی وجود داره و شخصیت اصلی با افراد زیادی تعامل می‌کنه. این مبارزه‌ها به سبک نوبتی و مدیریت زمان، هسته اصلی بازی Persona 3 Reload برای PS5 و باقی پلتفرم‌ها رو تشکیل می‌دن. مثلاً اگه در طول روز، ارتباطات خودتون رو گسترش بدید، شما و پرسوناهاتون در طول ساعت تاریکی قوی‌تر ظاهر می‌شن. به همین ترتیب، وقتی توی Tartarus (سیاه‌چاله بی‌انتهای تاریکی) می‌چرخید و سایه‌های بزرگی رو که موقع ماه کامل ظاهر می‌شن، از بین می‌برید، باید بعدش منتظر تبعات و تأثیرهای این کارها تو دنیای واقعی باشید.
تو نسخه‌های قبلی این بازی، بعضی از گیمرها عقیده داشتن که مبارزات بیشتر شبیه انجام وظیفه هستن و گاهی یکنواخت می‌شن و حتی تعامل‌های روزمره در طول روز، جذاب‌تر از مبارزه‌ها هستن. اما تو پرسونا ۳ ریلود، موازنه خوبی بین این دو وجه بازی برقراره و هم مبازرات و هم تعامل‌های روزمره جذاب و درگیرکننده هستن. مثلاً وقتی از انجام کارائوکه تو طول روز (که باعث بالا رفتن ویژگی جرأت شخصیت اصلی می‌شه) خسته می‌شید، چالش‌های شب آماده‌ان تا هیجان رو به شما تزریق کنن. در عوض، وقتی از جنگیدن با یه سایه بزرگ و چالش‌برانگیز خسته شدید، می‌تونید در طول روز از فضای گرم و صمیمی و تعامل با شخصیت‌های دیگه لذت ببرید.

بازی پرسونا ۳ ریلود

جدای از اسپل‌ها و پرسوناهای جدید، ریلود دو سیستم جدید رو تو مبارزات به‌کار گرفته: Shifting و Theurgy.
برای گیمرهایی که پرسونا ۵ رو بازی کرده‌ن، شیفیتینگ آشناست؛ این سیستم مثل Baton Pass می‌مونه که اسم جدیدی بهش داده‌ن. این سیستم به گیمر اجازه می‌ده بعد از حمله به نقطه ضعیف دشمن، نوبتش رو به یکی دیگه از اعضای تیم واگذار کنه تا با پاداش تفکر استراتژیک کومبوهای آسیب‌زننده رو رقم بزنه.
وقتی Theurgy پُر بشه، توانایی‌های کاراکتر به بیشترین حد ممکن می‌رسه و آسیب زیادی به نقطه‌ضعف‌های دشمن می‌زنه یا باعث تقویت قابل‌توجه رشته‌حملات بعدی هم‌تیمی‌ها می‌شه. قابلیت‌های Theurgy و این‌که چطوری باید اون رو پُر کرد، بستگی به سبک جنگیدن هر شخص داره. مثلاً یوکاری هر چی بیشتر هم‌تیمی‌هاش رو درمان کنه، قدرتمندتر می‌شه. این اتفاق باعث می‌شه Theurgy این کاراکتر پر بشه و بتونه از یک قابلیت قدرتمند مبتنی بر باد استفاده کنه که دشمن رو بی‌دفاع می‌کنه.
این مکانیک‌ها در کنار هم باعث می‌شه مبارزه‌ها روان‌تر، مفرح‌تر و البته آسون‌تر از پرسونا ۳ بشن. درسته که زیرزمین‌های ریلود زرق‌وبرق کمتری از پرسونا ۵ دارن و خیلی ساده‌تر هستن، اما به‌لطف بهبود چشم‌گیر سیستم مبارزه توی Persona 3 Reload برای PS5 و بقیه پلتفرم‌ها، ماجراجویی توی سیاه‌چاله‌ها و زیرزمین‌ها یکنواخت نیست. با وجود این‌که مبارزه‌ها تو نسخه جدید آسون‌تر از نسخه قدیمی هستن، اما همچنان شما رو به‌چالش می‌کشن و اگه با استراتژی درستی جلو نرید، شکست می‌خورید. علاوه بر این، دو سطح بالاتر از سطح نرمال وجود داره که سختی بیشتری دارن و مناسب گیمرهای حرفه‌ای هستن.
نسخه جدید، از لحاظ مکانیک بازی تو بخش شبیه‌سازی اجتماعی تغییر زیادی نکرده. مهم‌ترین چیزی که تو این بخش اضافه شده، صداگذاری و دوبله کامل فعالیت‌های روزمره‌ست. این فعالیت‌های متنوع باعث می‌شه شبکه ارتباطی‌تون رو گسترده کنید، قابلیت‌های جدیدی برای اعضای تیم آنلاک کنید و با وجوه تازه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی و پیشینه کاراکترها آشنا بشید.

بازی Persona 3 Reload

با وجود این‌ها، نباید از لحاظ ساختار، داستان و فضای خارج از خوابگاه انتظار تغییرات چشم‌گیری نسبت به نسخه قدیمی داشته باشید. در مقایسه با Persona 4 Golden و Persona 5 Royal، محتوای جدید زیادی به بازی اضافه نشده، پس انتظار کاراکترها، لوکیشن‌ها و رویدادهای جدیدی نداشته باشید. در هر حال، این بازی همچنان کاراکترها و داستان خارق‌العاده و تأثیرگذاری داره. داستان‌های حاشیه‌ای باعث برانگیخته شدن احساسات گیمر می‌شن، تم‌های اصلی بازی مثل عشق و از دادن رو تقویت می‌کنن و باعث شناخت عمیق‌تری از شخصیت‌های بازی می‌شن. مثلاً هایاسه یکی از اون شخصیت‌های به‌یادموندنیه که با تمام وجود سعی می‌کنه از خونواده‌ش پشتیبانی کنه و بعد از مرگ پدرش به رویاهاش برسه. یا زوج سالمند کیتامورا که باید با داغ از دست دادن پسرشون کنار بیان، مایکو که دختر جوانیه که تو طلاق بی‌رحمانه پدر و مادرش گیر افتاده، موتاتسو که راهبیه که خانواده‌ش رو رها کرده یا آکینای که باید با بیماری مهلک و تنهایی دست‌وپنجه نرم کنه. Persona 3 Reload برای پلی استیشن ۵ و بقیه پلتفرم‌ها، پر از شخصیت‌های به‌یادموندنیه که با ظرافت خلق شده‌ن.
روابط چندوجهی شخصیت‌های اصلی بازی و سوگواری‌ها و شادی‌هاشون باعث می‌شه ارتباط انسانی عمیقی باهاشون بگیریم و تو لحاظ خشم، غم، درک متقابل و قوی‌تر شدن روابط بین شخصیت‌ها تو داستان غرق بشیم. بازی‌های کمی هستن که با این سطح از تأثیرگذاری، زندگی رو جشن بگیرن و به اون معنا بِدن. پرسونا ۳ ریلود به ما این حقیقت سخت رو یادآوری می‌کنه که همه چیز زیباست، چون همه ما محکوم به فنا هستیم و کمتر بازی‌ای همچین مفهومی رو با این عمق به مخاطب منتقل می‌کنه.
در نهایت، شکی نیست که طرفدارهای سری پرسونا از این بازسازی لذت زیادی می‌برن و حتی اگر این سری رو دنبال نکرده باشید هم، Persona 3 Reolad می‌تونه تجربه به‌یادموندنی‌ای براتون باشه و پیشنهاد می‌کنیم از دستش ندید.

برچسب ها :

احمدرضا فرزان جم

پست های مرتبط

بازی‌های این هفته

۱- Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes توسعه‌دهنده: Rabbit and Bear Studios ناشر: Ravenage…

بازی‌هایی که قراره این هفته عرضه بشن

۱- BioGun توسعه‌دهنده: Dapper Dog Digitalناشر: Ravenage Gamesتاریخ عرضه: ۱۶ آوریلپلتفرم‌ها: ویندوز…

همه چیز درباره بازی جوداس؛ یکی از داغ‌ترین بازی‌های سال آینده

کِن لوین، خالق بازی‌های بایوشاک، بعد از تعطیلی شرکت Irrational Games، شرکت…

دیدگاهتان را بنویسید